• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Första vandringen utanför led.

Hej. Efter ett antal vandringsturer på led, både stugturer och tältturer, så längtar mitt hjärta till att komma bort från stressen på leder och i fjällstugor.

Men, då jag aldrig har orienterat utanför leder tidigare (men gått en orienteringskurs och iallafall har ett hum om hur jag ska göra) så är jag nervös inför detta.

Så, jag letar efter en bra första tur utanför led där det inte är alltför omöjligt att orientera sig med karta och kompass.

Jag väljer i dagsläget mellan lunndörrsfjällen, femundsmarka/grövelsjön, bunnerfjällen och artfjället.

Jag vill vara borta i mellan 5-9 dagar så tid är inget bekymmer.

Vad skulle ni rekommendera? Har ni något bättre alternativ som är tillgängligt med kollektivtrafik?

mvh Jonas

ps: Jag planerar att öva lite extra med karta och kompass här hemma för att känna mig lite mer trygg, kunskapsmässigt.

Lunndörrsfjällen

Jag rekommenderar Lunndörrsjälllen, gick där förra året, i juli/augusti. Enkelt att gå obanat.

Du ska inte alls vara nervös! Det är oftast enkelt att orientera på fjället eftersom du har så fin överblick. Normalt börjar man turen längs en led för att sedan avvika och gå fritt i terrängen. Ofta följer man en dalgång och därmed ett vattendrag och då kan man ju lätt följa med på kartan. Höjdkurvorna är också till hjälp då de framträder bra i terrängen. Ibland blir det fel, men det är bara en del av äventyret!

När du planerar turen hemmavid ska du hålla koll på vattendragen eftersom de ofta avgör var du kan komma fram. Branter (och glaciärer) ska naturligtvis undvikas och likaså tät vegetation. Men i övrigt är det bara att gå.

Problem kan förstås uppstå vid dimma (eller på högre höjd moln). Då är det bara att ta fram kompassen. Bra att du tränar på den före resan!

Vad gäller val av område så tycker jag inte det är så avgörande. Alla dina alternativ har sina kvaliteter. Så snart du lämnar lederna är du ganska ensam. Kanske allra mest ensam på Artfjället, men det är ingen trängsel i de övriga områdena heller.

Lycka till önskar Pelle

Som redan skrivits så borde inte orienteringen bli något problem. Planera rutten hemma och om du är osäker, välj lättorienterade vägar som att följa vattendrag och gå genom dalar.

Eftersom du tänkt öva hemma så är ett tips på rolig vardagsaktivitet att välja ut ett trevligt naturområde hemmavid som du är lite obekant med. Välj en startpunkt och målpunkt, ta ut kompasskursen mellan punkterna och se se hur nära målet du kan komma när du går efter kompassen. Jämför terräng och karta.

De områden du har tittat på är fina. Är något annat område bättre för en första tur? Nej, det är de väl inte, men tillgänglighetsmässigt med kollektivtrafik kan det ju vara smidigt att ta sig till platser med leder och sedan vika av från leden vid lämpligt ställe. Där lederna går är det ofta fint, och rätt folktomt, bara en kort bit från leden.

Tack för svaren

Tack för svaren!

Det blir nog lunndörrsfjällen även om det är det område jag längtar minst till. Utifrån kartor så verkar det lättast att orientera sig där, och det blir nog spännande oavsett.

Björkasp. Tack för tipset. Jag testade och det gick tyvärr ingen vidare. Jag var aldrig vilse, men jag visste tyvärr inte exakt på kartan vart jag befann mig på. Menmen, jag har lyckats tidigare och får fortsätta öva.

Fundering

Om jag vore du skulle jag aldrig gå i ett område jag inte vill till.
Vad säger hjärtat? Följ det och ha kul. Du kommer att ha svårt att njuta om du gör något du inte vill.

Bort med Lunndörrfjällen då.

Vad längtar du till?

Som Swift skriver, det är inte alls svårt att hitta utanför led och håller du dig till kalfjället har du bra utsikt och lätta landmärken och terräng att hitta igen på kartan. Svårigheten är att förstå hur terrängen ser ut utifrån kartan när du planerar, hur undvika stenskravel, videsnår, blötmarker mm och här kommer erfarenheten in som vi alla måste bygga själva och genom att ta och fråga om råd av andra. De svåraste hindren är ex vattendrag där man behöver planera extra noga, varifrån kommer vattnet, hur rinner det, är det vadbart? Även ett litet vattendrag eller en smal passage mellan ex två sjöar kan vara omöjliga att ta sig över, så ha alltid en plan B i beredskap och läs på och fråga om råd. I många fall kan en omväg (kanske stor) lösa problemet och du kommer vidare men hellre det än att chansa på ett tveksamt vad. Underskatta inte strömkraften i det forsande vatnet, kylan eller rullstenar på botten. Sök dig utmed vattendraget för att hitta ett lämpligt vadställe. Tänk i förväg på vad som skulle kunna hända om du faller under vadet, så vada aldrig ovanför ett vattenfall eller en glaciär!
Swift skrev om låga moln eller dimma vilket är en annan parameter då kompassen eller GPS'n behövs, så träna upp förmågan att navigera med karta och kompass (GPS'en kan falera eller batterierna ta slut så lita aldrig blint på tekniken).

Du kommer nog snart att inse att det är mer givande att gå utaför led, inte minst för att man får använda huvudet mer, tänka och planera, inte bara följa en led som någon annan redan tänkt ut.;)

Varför göra "utanför led" till något stort? Smyg in det istället: gör en tur kring en led men ta genvägar, ta avstickare. Börja gå utanför leden, det kommer komma spontant att göra det allt mer.

Det blir nog lunndörrsfjällen även om det är det område jag längtar minst till
Precis vad Totteman skriver! Om du fick välja helt fritt utan att se till vad du känner är dina trösklar. Var skulle du då helst av allt vilja gå? Var ligger drömturen? :)

Efter två somrar på Kungsleden där vi dessförinnan knappt ens bott i tält (och för egen del aldrig skitit utanför ett dass), sadlade vi året därefter om och gick en härlig 8-dagars i Sarek. Ju mer överdrivna fjälltoppar och dalgångar, desto svårare att gå vilse :)

Re:

Jag har funderat på att göra såsom du föreslår Elvah. Det är ju fördelen med exempelvis Grövelsjön/femundsmarka, där verkar det vara enkelt att komma utanför led (om än stenigt i partier vad jag har sett).

Min dröm? Sarek och Artfjället just nu tror jag. Utifrån sarek kan jag dock gå max 10 dagar totalt (+ 2 resdagar) och eftersom jag ska gå saltoloukta-kvikkjokk tidigare är jag tveksam till att gå en del av den streckan 2 ggr inom två veckor. Men det kanske är så pass vackert däremellan så att det inte gör något?

Min dröm? Sarek och Artfjället just nu tror jag. Utifrån sarek kan jag dock gå max 10 dagar totalt (+ 2 resdagar) och eftersom jag ska gå saltoloukta-kvikkjokk tidigare är jag tveksam till att gå en del av den streckan 2 ggr inom två veckor. Men det kanske är så pass vackert däremellan så att det inte gör något?
Det fina med Sarek är att du inte behöver passera samma sträcka flera gånger. Vår första Sarek-tur började i Saltoluokta och slutade i Ritsem. Vi knatade ner till Sitojaure och tog där båtskjuts till samevistet Rinim. Efter det Bastavagge, förbi Bierkjávri, mot Skarja, genom Ruothesvagge och sedan avslut vid Akkastugorna och båt över till Ritsem. Det var en åttadagarstur vandring och resdagar utöver det. Den fjärde dagen blev en dagsutflykt upp i Snavvavagge med lunchutsikt över Rapadalen.

Beskriven tur passerar med Sarek-mått mätt vältrafikerade "oledade" marker med bitvis riktigt bra stigar så du behöver inte vara orolig för att gå bort dig. De möten man får blir ofta utbyte av information om vad som väntas längre fram för den andre parten. Det nya för oss var att vada, men det gick över förväntan bara vi tog det lugnt och inte stressade. Stavar var nyckeln till framgång där. Men om vi klarade av det, så klarar du garanterat av det galant också :)

Inför resan hade vi köpt Fredrik Neregårds bok Fjällvandra i Sarek. En väldigt matnyttig skrift som vi också hade med på vandringen.

Som sagt, Sarek är inte så otillgängligt och läskigt som det först verkar. Visst, det finns inga stugor men det finns många vägar in och igenom och ut som inte är kämpigare än Kungsleden. Jag tycker du ska satsa för har du gått ledat innan och dessutom bott i tält, så har du alla förberedelser du behöver för och är redo för Sarek :)

Öva även på vad och att kunna navigera med karta och kompass vid behov. Ta aldrig några risker vid vad, hellre söka bättre vadplatser (svämkäglan där en jokk rinner ut i ett större vattendrag är ofta en sådan plats) eller gå runt. Regn kan omvandla en tidigare vadbar jokk till omöjlig att ta sig över säkert på någon timme, då måste man ha tid att vänta ut vattenflödet till kommande dag (eller i värsta fall dagar). Bastavagge är en sådan dalgång där det kan bli stopp vid kraftigt regn, så reservdagar är nödvändiga att ha i planeringen.
Räkna även att du normalt går halva sträckan oledat jämfört om du går på led. Ett bra riktmärke är 10-12km/dag oledat. Det tar tid att vada, hitta platser för vad, gå runt eländig terräng mm.

Sarek är en mycket vacker plats, men kanske inte bästa stället för första försöket att gå oledat eller att bo i tält. Även om vädret kan vara bra kan man inte bortse från att just Sarek har Sveriges högsta årsmedelnederbörd och avståndet till nordatlanten är bara några mil vilket gör att vädret kan svänga snabbt.

Nåt som jag inte ser att nån nämnt är att när man går efter kompass så måste man räkna med att man inte går helt rakt. Det är alltså viktigt att man siktar på nåt "stort" (en sjö, ett vattendrag, en väg eller liknande). Man brukar prata om "uppfångning" har jag för mig (d.v.s. även om då går väldigt fel så ska du förr eller senare fångas upp och ledas in på rätt väg).

Och man ska inte sikta mitt på den punkt man vill till, för när man då kommer fram och ser att man inte är där man trodde vet man inte om man ska gå höger eller vänster.

Ska man till ett vad så kan man t.ex. sikta några hundra meter uppströms från vadet. När man då kommer fram till vattendraget så vet man att vadet ligger nerströms och inte uppströms.

Kompass eller GPS

Svårt - för att inte säga omöjligt- att gå på kompass när sikten är dålig! Då är en gps mycket överlägsen.

Däremot är det viktigt att ha med sig (och kunna använda) karta och kompass om man får problem med tekniken.

Re:

Bra tips det med att inte försöka gå rakt dit jag vill komma. Jag ska definitivt testa det nästa gång i skogen med karta och kompass.

Så sammantaget så är vad extremt viktiga att hålla koll på (jag har vadat några gånger, men bara en gång på ett lite knepigt sådant), Sarek antingen överdrivet i sin svårighetsgrad eller onödigt riskabelt som första tur.

Om det är såpass mycket dimma/så dåligt väder att sikten är noll är det nästan säkrast att helt enkelt stanna i tältet en dag extra känns det som.ni kanske har andra åsikter om det?

Utifrån alla era åsikter och mina egna drömmål så lutar det mest åt Artfjället för tillfället i så fall. Då får jag en drömplats, det är intre alltför stort/svårt och det är nära till civilizationen (mobiltäckning), och när jag väl har varit där så kanske jag kan testa sarek nästkommande år.

Det största dilemmat, som ni kanske känner igen er i, är nog trots min nervositet att det finns så många spännande platser så att det är svårt att välja :)

Kanske ett svar utanför det vanliga men ändå...

Jag har skoglig vana både från jobb o fritid och när jag har tid i friluftslivet och rantar runt i skogen med min hund blir jag alltid glad när jag känner mig lite vilse. Antagligen som det som sporrar vana orienterare vilket jag aldrig varit. Var är jag? Vart tror jag jag är? Vart var jag sist jag hade koll? Finns det ledstänger?

Kartan och kompassen är vad som kan hjälpa mig. Har jag inte tid att ”leka’ har jag GPSen som ”fuskhjälp”.

Att orientera sig är kul. En gång seglade jag på kompassen från Finland och det var spännande och se om mina beräkningar stämde. På natten i höstmörkret när väl det gick att lägga en bäring på en fyrkaraktär så hade sydvinden styrt mig en bra bit norrut trots mina beräkningar. En krysspejling senare visste jag att det blev att korrigera. Kul erfarenhet till sjöss. Synd bara att det inte var söderhavet utan min gamla norrländska stad att angöra.

I skogen blir man ofta vilse i sin egen svampskog ibland om man inte hänger med. Inte värre än att följa de klassiska råden.

I fjällvärlden finns andra utmaningar. En kikare är till god hjälp där. Om det är runt populära platser som i Jämtland borde det inte vara svårt att på något sätt ta sig åter till orienterbar plats att därifrån fortsätta.

Mitt råd är att prova på med din erfarenhet. Karta och kompass, gärna kikare. En GPS år självklart fantastiskt. Känns det vilse så stanna upp, vila och koka kaffe eller liknande och fundera. Känns det svårt, försök gå tillbaka till senaste kända position.

En nervlugnande skvätt intages förslagsvis senare i det lilla trygga tyghuset. 😊

Artfjället är fantastiskt vackert, och där riskerar du knappast att bli fast om vattendragen skulle regna sig stora.

Ett råd bara som jag inte sett någon skriva än: Om det blir dålig sikt (och du inte helt enkelt väntar ut dimman) så lita på kompassen, inte magkänslan!
Det har åtminstone hänt mig (efter att ha gått runt en mindre sjö med många flikar i dimma) att mitt huvud och kompassen var oense med ungefär 180 grader. Och det var inte kompassen som visade fel...

Jag har bara vandrat på med en gång, och det var efter några års fjällvandring där jag hade gått flera turer oledat.
Jag förstår faktiskt inte varför folk är rädda för att gå oledat, jag går oftare fel när jag går på leder. Helt plötsligt så står man i ett vägskäl som inte finns inriktat på kartan och råkar välja fel stig. Eller så kommer man till en planka över en större jokk, och så ska man försöka bedöma om detta är den inritade bron på kartan eller om den finns några hundra meter längre fram.
När jag går oledat så sätter jag upp mina egna spelregler. Helt plötsligt så finns inga rätt och fel, jag har bara bestämt mig för en riktning och tar därefter problemen när de kommer. Sök efter breda vadställen och undvik allt för många höjdkurvor.

De flesta kalfjällsvandringar är mycket enkla att navigera sig på, befinner man sig i en dalgång så kan man liksom inte råka gå över de omgivande bergen av misstag. Oftast behövs ingen kompass (men den ska självklart vara med).
Går man i skog ställs högre krav på orienteringskunskaper och man är nästan helt beroende av att navigera efter sjöar, bäckar eller berg. Man gör också klokt i att ha en klocka så man kan beräkna ungefär hur långt man gått, personligen så kalkylerar jag för 2-4km/h om jag går oledat beroende på terrängvårighet. Ska du då gå 7km genom tät björkskog utan landmärken att följa och medelsvår terräng så kan du räkna med att det tar 2h att nå dit. Gå troget på kompassen i 2h innan du börjar få panik och ställa upp en massa mer eller mindre otroliga scenarion, observera din omgivning. Alla bäckar har en källa och ett utflöde, sjöfåglar håller sig nära sjöar, lövträd växer närmre vatten än barrträd, utförsbackar och dalgångar leder till vattendrag. Sikta på stora saker (sjöar, berg, tvärgående vatendrag) så att du inte missar ditt mål.

Jag räknande för några år sedan ut ungefär hur många meter fel i sidled man kommer om man går x antal grader fel.
1 grad fel på 1km vandring = 17,5m i sidled.
1 grad på 2km = 35m
3 grader på 2km= 105m
3 grader på 5km= 260m

Man ska alltid räkna med någon grads avdrift, men det viktiga att känna till är att man inte kommer supermycket fel. Är du noggrann när du tar ut kompassriktning, trogen kompassen och medveten om när du avviker från önskad kurs så kommer du kunna kompensera för detta. Och återigen, sikta på stora mål.
Du bör även vara väl förtrogen med triangulering.

Senast ändrad:
Har inte läst genom tråden så ber om ursäkt om jag är fel ute

Du ska gå i Norrbottensfjällen.

Där är (de flesta) dalarna trånga och smala så du kan inte gå fel även om det blir dåligt väder.

Du kan känna dig fel ute i dimma men du hittar rätt

Särskilt område Zebulah

Ludvig_svensk
Jag måste tyvärr erkänna att vare sig triangluering eller att titta på grader inte ingick i min orienteringskurs vad jag kan minnas :( Men jag ska söka lite på det, kanske går det att öva inne i en stad utifrån en stadskarta?

Och okänd skog kommer jag nog undvika i allra största grad just utifrån att det verkar närmast omöjligt att orientera sig om man inte är tillräckkligt kunnig (om det inte är ledat). Jag har också märkt att det är fullt möjligt att gå fel på led! Som mest osäker på orientering är jag i skogarna i småland där inga människor går och ingen känner till att lederna ens existerar.

Jag är öppen för förslag Zebulah. Har du något område utanför led att rekommendera?