Första vandringen någonsin, själv dessutom!

Hej! Jag ska ut och vandra i Funäsfjällen själv då jag har förstått att det är relativt "enkelt" att vandra där, då jag saknar erfarenhet på det här området.

Jag har alltid drömt om att vandra i själv i naturen och ska därför genomföra det om ungefär 3 veckor. Jag hade tänkt att sova i tält och har inhandlad det mesta men saknar kläder. Har det mest basik saker i långkalsonger underställ o s v, behöver därför tips på vilken byxa, jacka man ska ha, kan tänka mig att det kommer regna en del när jag är där (om man då behöver regnkläder).

Kommer vara ute 3 nätter och starten går från Funäsdalen, har inte bestämt mig ännu åt vilket håll jag ska gå och tänkte därför om ni mer erfarna har någon input på vars jag ska gå och om det är något jag verkligen behöver se.
 
Vilken budget har du tänkt dig?

Det finns många lösningar, du kommer antagligen få förslag på plagg som differentierar tusentals kronor i pris.
 
Det finns många lösningar, du kommer antagligen få förslag på plagg som differentierar tusentals kronor i pris.

Kan tänka mig allt från 500-2000 för byxa och jacka det dubbla. Vill ju att det ska vara rejäla saker så priset är egentligen sak samma, funktion går före pris om jag säger så.
 
Ett enkelt och tydligt svar:

Gå in på närmaste Naturkompaniet och köp ett par Fjällräven Vidda Pro byxor. Då kommer du garanterat att bli nöjd.

Skaffa en GoreTex skaljacka. Kostar en slant men skönt i både blåst och regn. För regnbyxor räcker det med en enkel modell.
 
Ett enkelt och tydligt svar:

Gå in på närmaste Naturkompaniet och köp ett par Fjällräven Vidda Pro byxor. Då kommer du garanterat att bli nöjd.

Skaffa en GoreTex skaljacka. Kostar en slant men skönt i både blåst och regn. För regnbyxor räcker det med en enkel modell.

Tack så mycket, var och införskaffade byxorna nyss och dom känns riktigt bra. Han i butiken hade själv dom som favoriter så jag lyssnade även på han.
 
Hej! Jag ska ut och vandra i Funäsfjällen själv då jag har förstått att det är relativt "enkelt" att vandra där, då jag saknar erfarenhet på det här området.....

Kommer vara ute 3 nätter och starten går från Funäsdalen, har inte bestämt mig ännu åt vilket håll jag ska gå och tänkte därför om ni mer erfarna har någon input på vars jag ska gå och om det är något jag verkligen behöver se.

Planerar du att börja och sluta i Funäsdalen? Har du bil så du kan ta dig en bit?

En idé är att ta dig till Hamra (Går buss dit från Funäsdalen) och gå upp mot sjön Bolagen, runda Storvigeln på norska sidan och ta dig ned till Tänndalen. Beroende på hur du genar runt Storvigeln så är det 40km och uppåt. Det är dock oledad en del av sträckningen. Du kan dock gå led hela vägen (via Rödsjön), då är det ca 60km. Eller varför inte gå tillbaka till Funäs om det är där du har din bas.

Om du tänkte starta gå i Funäs så kan du ta sikte på Skarvarna och ta leden upp till Andersborg-Svalåtjärn-Långbrottstugan och så ned till Fjällnäs alternativt till Ramundberget.

Det är de två "högfjälls-platserna" som finns i Funäsdalens direkta närhet. Vackra områden båda två med tjusiga vyer, men kanske inte riktigt Sarek-klass. Jag personligen skulle välja Bolagen/Storvigeln av de två. Men det beror nog mer på att jag har knallat runt Svalåtjärn på både längden och tvären under många år.

Om du å andra sidan har möjlighet att åka en bit så finns ju Sylarna, Helags och Lunndörren inom 2 timmars bilresa.

Det är tex ca 55km från Kläppen via Helags ned till Fjällnäs.
 
Planerar du att börja och sluta i Funäsdalen? Har du bil så du kan ta dig en bit?

En idé är att ta dig till Hamra (Går buss dit från Funäsdalen) och gå upp mot sjön Bolagen, runda Storvigeln på norska sidan och ta dig ned till Tänndalen. Beroende på hur du genar runt Storvigeln så är det 40km och uppåt. Det är dock oledad en del av sträckningen. Du kan dock gå led hela vägen (via Rödsjön), då är det ca 60km. Eller varför inte gå tillbaka till Funäs om det är där du har din bas.

Om du tänkte starta gå i Funäs så kan du ta sikte på Skarvarna och ta leden upp till Andersborg-Svalåtjärn-Långbrottstugan och så ned till Fjällnäs alternativt till Ramundberget.

Det är de två "högfjälls-platserna" som finns i Funäsdalens direkta närhet. Vackra områden båda två med tjusiga vyer, men kanske inte riktigt Sarek-klass. Jag personligen skulle välja Bolagen/Storvigeln av de två. Men det beror nog mer på att jag har knallat runt Svalåtjärn på både längden och tvären under många år.

Om du å andra sidan har möjlighet att åka en bit så finns ju Sylarna, Helags och Lunndörren inom 2 timmars bilresa.

Det är tex ca 55km från Kläppen via Helags ned till Fjällnäs.

Tack för info! Jo jag har bil så det är inga problem, då kanske jag tar bilen upp till Hamra då och vandrar därifrån mot Storvigeln. Känns som att det är det som lockar mest. Ska nu under helgen bli helt klar med vars jag ska vandra. Hur många mil är normalt att klämma på en dag? Är i riktigt bra fysisk form men inte van att bära på packning. Jag känner att typ 2-3mil ska man väl minst klara per dag?
 
Hur långt kan man gå på en dag i fjällen? Det är högst individuellt.

Men att gå på platt mark utan packning är inte samma sak som att gå med packning i fjällen på smala stigar, oledat, stigningar och branter.

Men mina dagsetappet varierar mellan 10km och 25km beroende på när/var/hur. Jag är långt ifrån vältränad och går hellre i lugnt mak än försöker ta mig så långt som det bara är möjligt.

Nu är terrängen runt Bolagen/Storvigeln "snäll" men det är en rejäl stigning när du rundat sjön och börjar klättra upp på fjället. Du kan läsa lite om turen här: https://www.funasfjallen.se/sommar/aktiviteter/17-malmagen-bolagen-7km/
Men är du i hyffsad form och har koll på skorna så du inte får skoskav så är ju 20-25km inga problem trots stigningen. OBS att dagarna blir allt kortare även i fjällen så räkna inte med att kunna vandra långt in på natten om du inte har en rejäl pannlampa med dig.....

Om du har bil och tänker dig ta turen runt Storvigeln så är det allra bästa att köra upp till fjällparkeringen (betalväg sista biten) vid Svansjön och ha start och mål där. Då börjar du vandringen uppe på kalfjället direkt och slipper gå upp från Röros-vägen.

Om du inte har det ännu så är det bra att skaffa en karta över området, Antingen köpa Fjällkartan alt skriva ut från Lantmäteriverket. Förlita dig inte på mobilen. Jag har Tele2 som operatör och jag tappar uppkopplingen när jag är framme vid Bolagen. Om du kan lösa batteriladdningen så funkar det också med en app där du kan ha kartan nedladdad offline. Men det är å andra sidan en trevlig kvällssysselsättning att sitta i tältet och titta på kartan och planera nästa dags vandring.

Och till sist, ha koll på vädret, det är inte ovanligt med frostnätter i mitten/slutet av september i Funäs så planera utrustning/kläder utifrån det.
 
Hur långt kan man gå på en dag i fjällen? Det är högst individuellt.

Men att gå på platt mark utan packning är inte samma sak som att gå med packning i fjällen på smala stigar, oledat, stigningar och branter.

Men mina dagsetappet varierar mellan 10km och 25km beroende på när/var/hur. Jag är långt ifrån vältränad och går hellre i lugnt mak än försöker ta mig så långt som det bara är möjligt.

Nu är terrängen runt Bolagen/Storvigeln "snäll" men det är en rejäl stigning när du rundat sjön och börjar klättra upp på fjället. Du kan läsa lite om turen här: https://www.funasfjallen.se/sommar/aktiviteter/17-malmagen-bolagen-7km/
Men är du i hyffsad form och har koll på skorna så du inte får skoskav så är ju 20-25km inga problem trots stigningen. OBS att dagarna blir allt kortare även i fjällen så räkna inte med att kunna vandra långt in på natten om du inte har en rejäl pannlampa med dig.....

Om du har bil och tänker dig ta turen runt Storvigeln så är det allra bästa att köra upp till fjällparkeringen (betalväg sista biten) vid Svansjön och ha start och mål där. Då börjar du vandringen uppe på kalfjället direkt och slipper gå upp från Röros-vägen.

Om du inte har det ännu så är det bra att skaffa en karta över området, Antingen köpa Fjällkartan alt skriva ut från Lantmäteriverket. Förlita dig inte på mobilen. Jag har Tele2 som operatör och jag tappar uppkopplingen när jag är framme vid Bolagen. Om du kan lösa batteriladdningen så funkar det också med en app där du kan ha kartan nedladdad offline. Men det är å andra sidan en trevlig kvällssysselsättning att sitta i tältet och titta på kartan och planera nästa dags vandring.

Och till sist, ha koll på vädret, det är inte ovanligt med frostnätter i mitten/slutet av september i Funäs så planera utrustning/kläder utifrån det.

Tack så mycket! Nu har jag koll på det mesta! Det blir att bilen upp till fjällparkeringen och ha det som start och mål. Jo jag har en fjällkarta och kompass som jag ska förlita mig på. Nu är det bara 10 dagar kvar sen åker jag och väskan är testpackad, stormköket är provkört, tältet har jag lärt mig att sätta upp relativt snabbt. Känns som att jag är så förberedd man kan vara! Sista fråga, är det något som man absolut inte får glömma, skitpapper kom jag på nyss men något annat som kan vara bra att ha med sig som man inte tänker på i första hand?
 
Skars

Hej
Jag vill slå ett slag för Skars. Fjället du ser norrut när du tagit bilen till vägs ände, ramundberget, 2,5 mil norr om funäsdalen.

Det är ett fjäll få verkar ta sig till och det är så fint där.
Det finns en "guldturrsbesktivning" (funäsfjällens hemsida) hur du går längs Ljusnan till Tvärån, följ den. Men fortsätt längsTvärån när beskrivningen vänder och vada över den långt norrut. sen beror det på din kondition och hur du trivs med detta vad du vill göra, glöm inte bra karta och kompass!
Det finns två jättetrevliga sjöar upp på sluttningen på Skars, eller så går du västerut mellan Skars och Kejsaren. Efter passet där breder ett "sagan om ringen landskap" ut sig med jokkar som forsar och stenar av alla storlekar och en milsvidd utsikt över Hyddsjön och Norska fjällen.
Ett förslag är att du har läger vid någon av dessa platser ett par nätter och går en dagsutflykt.
Och ha trevligt! Ta inte i för mycket första gången så du blir avskräckt..
God tur
/Marianne

ps glöm inte att det kan bli riktigt kallt så här års! jag var där i juli i år, det blåste 20 m/s regnade smäspik och var 2 grader varmt ett dygn... men då var det en ovanligt kall juli. ds
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
kungkokkos Första vandringen, tips mottages varmt. Fjällvandring 7
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Lerede Första vandringen Fjällvandring 31
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.