Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor

Hej,

Frun och jag (och ev barnen 9 & 13) tänker gå Jämtlandstriangeln under semestern i Juli. Vi tänker tälta men någon gång bruka stationernas bastu och restaurang. Eftersom det är första fjällturen har vi lite funderingar.

Hur brukar temperaturen vara i Juli, avgörande för kläder samt vad sovsäckarna ska klara.

Är det i regel torrt i Juli?

Hur är det med mygg och knott?

Jag är riktigt sugen på en topptur på Sylarna, är det nått man klarar själv eller måste man gå på en bokad tur m guide?

Om man kan gå själv, är det några markerade leder till topparna?

Vilken topp bör man rikta in sig på? (Vill ju gärna så högt som möjligt men vy/skönhet väger tyngre)

Någons som har Jämtlandstriangeln sparad som en rutt för Garmin GPS'er kan hantera? Kul att kika på när vi planerar tänkte jag.

Någon lämplig baspacklista man kan ta del av?

Med vänlig hälsning, Johan
 
2005 2013

Hej. Gått i området vid två tillfällen. Senast Juli 2013. Hade varmebölja mixat med regn och dimma. Mygg finns möjligen nere i björksnåren och runt Storulvån. Annars är det hyffsat lugnt med myggen ute på fjället. Topptura Sylarna kan jag rekommendera men om ni inte har erfarenhet hade jag föreslagit guide. (Ni kommer nog ha tillräckligt mef att hantera barnen, så dem också får en upplevelse av toppturen. Packlistan borde se ut som vilken annan tur som hellst, men planera för regn hoppas på sol, så borde ni en bra packning. Se andra trådar för packförslag. (Finns en del)

Trevlig tur.
 
temperaturen kan variera mellan 0 och 30...
Mygg samma, mellan inga till en hel del. Men kalfjället brukar vara ok. Men ta med myggmedel.

Toppturen på Sylarna är ganska luftig. Vill ni ha ett enklare alternativ kan ni gå förbi Helags.

Packningen, se till att den inte blir för tung...

/Peter
 
Topptur Sylarna

Jag tycker inte att ni behöver vara rädda för att ta er upp på Sylarna. Är inte ansträngande fysiskt om man har normal fysik. På ett ställe kan man behöva ta lite hjälp med händerna. Men tror inte det blir problem för dig eller barnen.
Däremot kan det precis som Peter skriver vara rätt luftigt och pirra ordentligt i magen. Min erfarenhet är att barn ofta hanterar det bra. Min fru däremot började gråta men efter fem min hade vi vant oss och kunde fortsätta längs kammen.
Det finns utförliga beskrivningar på fjällstationen hur man kan ta sig upp. Om man vill och vädret tillåter brukar det några gånger i veckan vara en topptur med guide annordnat av STF.
 
Tack för era svar, låter lovande :)
Är lite pirrig vad gäller höjder själv (har blivit i vuxen ålder av någon anledning) men vill som sagt gärna upp.

Vi ska försöka bära så lätt vi kan med det vi har och kan skaffa innan.
Vi är hyggligt vana vid att vistas ute men inte vad gäller vandring, vi går lite hemmikring
för att träna. Jag har provat att packa på ett ungefär vad jag tänkt ha i min säck och det blev 12 kg.
I verkligheten blir det lite lättare då vi kan dela upp tält och kök. Min Haglöfs Skarja var då full. Då säcken skaver vid ryggslutet tänker jag skaffa en ny säck innan sommaren, det lutar åt en Fjällräven Abisko 65L, den satt riktigt bra och kändes bra m vikter i. Åsikter på den är förstås välkomna.
 
Kvaliten på Abisko 65 är det knappast något fel på, men den är tung. Får du plats med din utrustning i en något mindre säck kan du spara ett kilo. Exempelvis Osprey Exos 58 eller Exped Lightning 60. Hade du allt inne i säcken när du provpackade Skarjan? Tältet, som lätt blir blött, kan du surra utanpå för att få mer utrymme inuti i så fall.

En förutsättning är så klart att något av de lättare alternativen också sitter bekvämt annars är viktbesparingen inte mycket värd.
 
Tack för era svar, låter lovande :)
Är lite pirrig vad gäller höjder själv (har blivit i vuxen ålder av någon anledning) men vill som sagt gärna upp.

Vi ska försöka bära så lätt vi kan med det vi har och kan skaffa innan.
Vi är hyggligt vana vid att vistas ute men inte vad gäller vandring, vi går lite hemmikring
för att träna. Jag har provat att packa på ett ungefär vad jag tänkt ha i min säck och det blev 12 kg.
I verkligheten blir det lite lättare då vi kan dela upp tält och kök. Min Haglöfs Skarja var då full. Då säcken skaver vid ryggslutet tänker jag skaffa en ny säck innan sommaren, det lutar åt en Fjällräven Abisko 65L, den satt riktigt bra och kändes bra m vikter i. Åsikter på den är förstås välkomna.

Vill ni gå så lätt som möjligt så är Jämtlandstriangeln ett utmärkt led att vandra mellan stugorna, sova och laga mat där. Ta med sovsäckar (för inomhustemp, mindre vikt och volym), hoppa över tält och kök o kanske ta med en termos för varm lunch. De garanterar sovplats, vid högt tryck blir det madrass i korridoren. Ev ett liggunderlag kan man ta med att ha att sitta på vid rasterna.
Det är inte nödvändigt att köpa massa nytt, det man har till vanligt friluftsliv funkar bra som startkit. Det viktigaste är bra skor och en skön ryggsäck. Båda ska vara ingångna innan, ryggsäcken med det som ska bäras på fjällturen.
Om ni ändå vill tälta så kan man sova nära fjällstationerna/stugorna och för en liten peng nyttja kök/toa/torkrum mm. Skönt om det är väldigt blött ute.
 
Jo blev lite förtjust i Abisko säcken, provade en Osprey Atmos AG 65 också som satt väldigt skönt men jag är lite rädd att all mesh som ryggsidan och avbärarbältet lätt skadas vid hantering av säcken samt fungerar som en stor skräpsamlare för kvist, barr mm. Är ju till 99.9% i grovskog under mina utevistelser.

Vi vill nog sova i tält och gärna kunna gå undan lite avsides men någon natt vill vi vara i närheten av en station för att nytja alla bekvämligheter.

Vad gäller utrustning har vi en hel del som vi annars använder,
i ryggsäcksväg har frun har en Osprey Kyte 46L, jag har inget riktigt lämplig för en längre tur med mera packning, det som finns är Haglöfs Skarja (skaver i ryggslutet), LK35 och en 5.11 Rush 42L, de båda sistnämnda går,bort pga vikt, storlek samt avbärarbältet.
Barnen har lite olika mindre säckar, som störst en äldre Haglöfs Vertical och någon Everest på ca 30L.

Liggunderlagen är i dag vanliga cellplast, där är vi lite sugna på något bättre gärna uppblåsbart men ska det vara åt det lättare hållet och bra drar det i väg i pris.

Sovsäckarna är lite för skrymmande för fjällturen tycker vi, det finns en Carinthia Defence 4, en Haglöfs Hotlite samt några tunna Asaklit sommarsäckar. Så sovsäckar blir det nog till att inhandla något lämpligt vad gäller temperatur, storlek och vikt.

Har nyss köpt ett Bergans Compact Light 2 för att bruka när jag är ute ensam eller med något av barnen el frun.
Det ser inte ut som att vår äldsta dotter kommer med på turen så kanske kanske vi kan klämma in oss två vuxna och en 9 årig tjej, vi ska iaf prova här hemma.

Vi har några kök att välja på, Trangia 27-3, Optimus Crux m weekend set, ett äldre Primus m toppmonterat brännare och rostfria kastruller o stekpanna (tungt) samt ett MSR XGK multibränslekök m alu kastruller liknande Trangias.

Kläder har vi nog det vi behöver av liksom kängor, möjligen jag behöver komplettera mina med en mjukare iläggs sula då jag upplever att hälen blir lite varm efter en mil ungefär, känns som friktion undertill. Kan ju vara sockorna också. Kängorna är ett par Ecco m GoreTex och Yak läder som jag haft i några år och brukat mycket.
 
Angående toppturen så hänger det rätt mycket på vädret hur lätt det är. Jag har gått i dimma och det var stundvis omöjligt att veta hur man skulle gå utan tidigare kännedom om området. Leden är uppmärkt med röda färgfläckar på stenblocken men det är ganska glest mellan markeringarna och de låg bitvis under snö (i augusti). Karta och kompass är bra att ha, men det kan vara svårt ändå om sikten är dålig.

Jag avbröt på en intilliggande topp då kammen kändes vansklig att färdas längs när stenblocken var våta av dimman, åtminstone för en oerfaren person som jag :)

Det är även ganska långt att gå, jag skulle gissa att det blir strax över en mil från stationen, upp på toppen och ned igen. Blockterrängen är ganska jobbig att gå i. Jag bifogar en bild och ett utsnitt ur densamma för att belysa.

Jag tycker att ni ska försöka, men vara inställda på att det kanske inte går hela vägen :)
 

Bilagor

  • sylarna.jpg
    sylarna.jpg
    263.5 KB · Visningar: 2,585
  • utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    46 KB · Visningar: 2,581
Jo blev lite förtjust i Abisko säcken, provade en Osprey Atmos AG 65 också som satt väldigt skönt men jag är lite rädd att all mesh som ryggsidan och avbärarbältet lätt skadas vid hantering av säcken samt fungerar som en stor skräpsamlare för kvist, barr mm. Är ju till 99.9% i grovskog under mina utevistelser.

...

Sovsäckarna är lite för skrymmande för fjällturen tycker vi, det finns en Carinthia Defence 4, en Haglöfs Hotlite samt några tunna Asaklit sommarsäckar. Så sovsäckar blir det nog till att inhandla något lämpligt vad gäller temperatur, storlek och vikt. ...

Har själv aldrig testat Osprey så kan inte uttala mig om hur stryktålig den är. Som jag förstått är den här konstruktionen med mesh och väldigt liten kontakt med ryggen en av de stora fördelarna. Alltid trevligt att slippa en blöt och svettig rygg. :)
Exped Lightning är gjord i 210 D Dyneema ripstop och därför mycket stryktålig. Den samlar definitivt inte på sig skräp. Rygglängd går att ställa in steglöst och den klarar vikt upp till 24kg. Äger denna själv och är så långt mycket nöjd.

Sovsäck kan jag tipsa om Cumulus och Roberts i Polen ifall ni är intresserade av dunsäckar. Standardsäckarna har mycket bra pris jämfört med det som säljs här i Sverige. Kvaliteten är också bra. De kan även sy en säck efter just dina mått om du vill få perfekt passform till lägsta vikt.
 
Tack för tipsen, ska kika lite mer på sovsäckar. Har jag förstått det rätt att sovsäcken bör klara ner till några minusgrader iaf för att vara lämplig?

Har ni några tips på liggunderlag som inte kostar skjortan men är pålitliga, och gärna lite lätta :)
Är väl i det närmaste en omöjlig kombination om det ska vara lite billigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.