Första fjällvandringen i augusti/september

Hej! Planerar att göra dagsvandringar med stuga/hotell som utgångspunkt i slutet av augusti/början av september. Söker efter relativt enkla leder för mig och min sambo. Själv har jag vandrat en del tidigar men min sambo har ingen erfarenhet. Vi planerar vandra i närområdet innan.

Är tidpunkten rimlig och upplägget något som kan rekommenderas? Har kollat på Vålådalen - vad tror ni om det?

Tack på förhand!
 
Tidpunkten är perfekt, personligen tycker jag kalfjället är som vackrast i slutet av aug/början av sept.

Plats på om ni vill ut på kalfjället eller inte. Från Storulvån är man ganska snart ovan trädgränsen, medans från Vålådalen är det ca 12 km till kalfjäll i både sydlig & västlig riktning.
 
Tidpunkten är perfekt, personligen tycker jag kalfjället är som vackrast i slutet av aug/början av sept.

Plats på om ni vill ut på kalfjället eller inte. Från Storulvån är man ganska snart ovan trädgränsen, medans från Vålådalen är det ca 12 km till kalfjäll i både sydlig & västlig riktning.

Tack för svar! Okej, då låter ju tidpunkten inte som ett problem - tvärtom.

Att nå kalfjället på dagsturer vore ju önskvärt och läste att detta skulle vara möjligt, t ex till Ottfjället från Vålådalens fjällstation (9,9 km). På andra sidor läste jag att fjällstationen mer eller mindre ligger på fjället men detta var i så fall att ta i :)

Ska kolla in Storulvån också! Kan tillägga att vi gärna vandrar längs utmärkta leder.
 
Jag har bara gått märkta leder och det är 12 km till Lunndörren som ligger på gränsen till trädgränsen och går man mot Stensdalen eller Vålåstugan så är det nog åtminstone 10 om inte några till km innan man slipper skogen.

Skulle inte klassa Vålådalen som en Fjällstation, snarare ett litet hotell :)
 
Tack för svar! Okej, då låter ju tidpunkten inte som ett problem - tvärtom.

Att nå kalfjället på dagsturer vore ju önskvärt och läste att detta skulle vara möjligt, t ex till Ottfjället från Vålådalens fjällstation (9,9 km). På andra sidor läste jag att fjällstationen mer eller mindre ligger på fjället men detta var i så fall att ta i :)

Ska kolla in Storulvån också! Kan tillägga att vi gärna vandrar längs utmärkta leder.
Det stämmer att det är nära kalfjället på Ottfjället. Max 2-3 km. Åt de andra hållen är det längre till kalfjäll.
Fjällstationen ligger nedanför en slalombacke och ovanför den så är du nästan på kalfjället
 
Bra val av område och tid för vandring.
Ett annat trevligt alternativ till att bo på fjällstation är att använda en fjällstuga som bas för dagsturer. Om kalfjället är ett måste för boendet fungerar Vålåstugan och Gåsen. Men både Lunndörren och Stensdalen ligger nära kalfjället. Alla fyra stugplatser är bra som utgångspunkt för fina dagsturer. Kom bara ihåg att i år måste boendet förbokas i förväg. God tur!
 
Var i vålådalen en gång 13-18 sep. Brutala stjärnhimlar och en relativt kort promenad (20-30 min) upp till trädgränsen, det går faktiskt till och med 4x4 bilväg upp en bra bit på kalfjället. Vackra färger den årstiden.
Fjällstationen har bekvämligheter likt ett hotell ja, men standarden på rum är mycket enkel.
 
Bra val av område och tid för vandring.
Ett annat trevligt alternativ till att bo på fjällstation är att använda en fjällstuga som bas för dagsturer. Om kalfjället är ett måste för boendet fungerar Vålåstugan och Gåsen. Men både Lunndörren och Stensdalen ligger nära kalfjället. Alla fyra stugplatser är bra som utgångspunkt för fina dagsturer. Kom bara ihåg att i år måste boendet förbokas i förväg. God tur!

Bra förslag! Tanken är dock att bo mer bekvämt på Fjällstation denna gång och kanske välja fjällstuga/annat boende nästa gång om alla i sällskapet får blodad tand! :)
 
Var i vålådalen en gång 13-18 sep. Brutala stjärnhimlar och en relativt kort promenad (20-30 min) upp till trädgränsen, det går faktiskt till och med 4x4 bilväg upp en bra bit på kalfjället. Vackra färger den årstiden.
Fjällstationen har bekvämligheter likt ett hotell ja, men standarden på rum är mycket enkel.

Det låter ju toppen! Tack för ditt svar.
 
Vill passa på att slå ett slag för Björkliden längst upp i norr! :) tåget går hela vägen fram och det finns både stugby och hotell. I princip bor man på trädgränsen. 5 min så är ni uppe och platsen är fenomenal för dagsturer i närområdet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.