Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta

Äntligen har jag lyckats lura med mig några kompisar på fjällvandring, något jag velat göra länge. I princip har vi bestämt oss för Abisko - Nikkaloukta och Kebnekaise på vägen. Några små detaljer återstår dock i planerandet, och jag tänkte därför ta hjälp av alla erfarna fjällvandrare här på utsidan.

1. När? Hur ser slutet av juli/början av augusti ut i området med tanke på temperaturer, väder och mygg? Vet att Fjällräven Classic är 7-8 augusti, så det får bli innan dess. Eller är det bättre senare i augusti? Semesteransökan ska in på fredag så det börjar bli dags att komma fram till nåt konkret..!

2. Hur länge? Är en 7 dygn lagom för denna vandring? Hinner vi med Kebnekaise på den tiden också? Hur lång är sträckan? Enligt STF 105km / 7 dagar - men är det inkl. Keb? Vad kan man räkna med att gå på en dag - vi är alla 27-28 år med svenssonfysik.

3. Hur gör man enklast med resan dit och hem? Vad händer om man inte hinner fram i tid? Man vill ju inte känna sig stressad på en semester som är tänkt att vara avkopplande... Bokar man enklast genom SJ, eller finns det nåt smidigare sätt att boka hela kitet? STF?

Tackar och bockar och ser fram emot lika många åsikter som svar :)
 
Jag ska också på min första fjällvandring i år. Har lurat med lillbrorsan 2a halvan av augusti samma sträcka som ni. Vi valde den tidpunkten mycket för att myggen troligtvis försvunnit då. Är däremot lite mer osäker hur det är med knott. Kolla in de trådar jag startat, där finner ni många svar.

Mvh/Martin
 
1. Har svårt att komma ihåg EXAKT när myggen är som värst. Men de brukar inte vara så farligt så länge man är ovanför trädgränsen.

2. 7 dagar borde räcka även till ett toppförsök. Sist jag gick där tog det 5 dagar utan att gå upp på toppen. Men jag skulle rekomendera att ta några extra dagar för lite utflykter.

3. Ta tåget till Abisko. Buss från Nikka till Kiruna, tåg hem. Det ska nog gå att planera för att man ska ha tid för att inte missa transporten utan att känna sig stressad. Starta extra tidigt sista tex för att slippa känna sig stressad. Ni lär ha ganska bra koll på hur fort ni går när sista dagen närmar sig.

/Jimmy

Äntligen har jag lyckats lura med mig några kompisar på fjällvandring, något jag velat göra länge. I princip har vi bestämt oss för Abisko - Nikkaloukta och Kebnekaise på vägen. Några små detaljer återstår dock i planerandet, och jag tänkte därför ta hjälp av alla erfarna fjällvandrare här på utsidan.

1. När? Hur ser slutet av juli/början av augusti ut i området med tanke på temperaturer, väder och mygg? Vet att Fjällräven Classic är 7-8 augusti, så det får bli innan dess. Eller är det bättre senare i augusti? Semesteransökan ska in på fredag så det börjar bli dags att komma fram till nåt konkret..!

2. Hur länge? Är en 7 dygn lagom för denna vandring? Hinner vi med Kebnekaise på den tiden också? Hur lång är sträckan? Enligt STF 105km / 7 dagar - men är det inkl. Keb? Vad kan man räkna med att gå på en dag - vi är alla 27-28 år med svenssonfysik.

3. Hur gör man enklast med resan dit och hem? Vad händer om man inte hinner fram i tid? Man vill ju inte känna sig stressad på en semester som är tänkt att vara avkopplande... Bokar man enklast genom SJ, eller finns det nåt smidigare sätt att boka hela kitet? STF?

Tackar och bockar och ser fram emot lika många åsikter som svar :)
 
1. Ju senare desto bättre. Slutet på augusti - början av september är att föredra, bara man är beredd på lite nattfrost.

2. 7 dagar är som sagt inget problem. Men för att säga mot min första punkt kan månadsskiftet augusti-september vara i senaste laget om man absolut siktar på att ta sig upp på Keb. Var beredd på att ligga nån extradag på fjällstationen för att vänta ut ev. dåligt väder om ni ska upp.´

3. Tyvärr är servicen så himla mycket sämre sen SJ tog över igen. Med Veolia och Tågkompaniet kunde man ringa och boka om biljetterna med några timmars varsel utan någon egentlig kostnad, så det var aldrig nåt problem. Om man lyckas boka om med SJ kan man vara säker på att det blir tre gånger dyrare än de ursprungliga biljetterna.
 
Jag och en kompis spånade lite över en öl för någon vecka sedan. Vår nätundersökning gav oss att det var billigare "dörr till dörr" om man flyger istället för att ta tåget. Plus att det går hyffsat mycket snabbare =)
 
"7 dagar är som sagt inget problem. Men för att säga mot min första punkt kan månadsskiftet augusti-september vara i senaste laget om man absolut siktar på att ta sig upp på Keb."

Vi beräknas komma till Keb runt 25e aug och vi har tänkt ta oss upp. Varför är det i senaste laget vid månadsskiftet???
 
För en förstagångstur skulle jag föreslå 9 dagar. 6 för vandring mellan Abisko och Keb, 2 dagar i Kebenekaise, och en dag för att ta sig till tåget i Kiruna.

6 dar för turen gör dagsetapperna till knappt två mil långa, det är en bekväm sträcka för de flesta. Att gå längre är som redan sagts inget problem, om allt flyter på. Ibland gör det ju dock inte det och det kan räcka med ett skavsår, en regnskur eller en fin solnedgång för att man ska få lust att bryta tidigt.

Hela paketet går att boka via STF. Då går det även att inkludera betalningen för nätter i fjällstugor, ifall ni inte sover i tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...