Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök

Ska åka till Abisko med halvvuxen son i mitten av juli. Vi är vana vid dagsturer och stugturer i Jämtlandsfjällen. Nytt nu är att vi ska tälta samt den eventuellt(?) tuffare terrängen. Ska sova fyra nätter runt Abisko innan vi tar tåget hem igen.
Då jag inte vet hur vi klarar att gå med den tyngre packningen planerar jag att vi går så långt vi orkar in i Kårsavagge första dagen och sätter upp tältet nära bron eller längre in utmed leden som löper norr om Kårsajokka. Vi kan hålla oss i dalen ett par nätter. Vill inte stressa någonstans. Planerar vägen förbi meditationsplatsen på väg tillbaka.

Under resan vill man kanske även "upp" och få lite utsikt. Är det en bra idé att starta denna tur via liften upp på Nuolja? Tar man i så fall vinterleden ner till Kårsavagge? För mkt snö/gegga? Vad är det som kallas "glidaren"? Och varför? Är det en behaglig glidarväg, eller ngt halt, brant elände?
Alternativet är att bara åka/gå upp/ner på Nuolja sisa dagen separat.

Verkar planeringen vettig?
42eb52f41d36479d5fcf0c34a46ae80f.jpg
 

avslutad210712

Gäst
Skulle helt klart rekommendera att ta liften upp som början på vandringen. Sen rekommenderar jag att Ni går väster om Slåttatjåkka ner till Kårsavagge. Finns tältplatser vid bron om Ni inte vill gå längre första dagen. I västra änden av Vuolimus-Gorsjavri finnd fina alldeles nere vid strandkanten.

Om Ni känner för det så är ett fiskespö aldrig fel i Kårsvagge.

Känner Ni för en lite längre vandring så ta liften upp. Fortsätt sen till Kåppartjåkka rastskydd. Sen till Guoblavaggi och ta den dalen ner till Kårsavagge. Brant nedstigning men utsikten när Ni skall ner är värd vartenda steg. Inre delen av Kårsavagge är riktigt vacker.
 
Om ni har möjlighet kan ni kanske på uppvägen fortsätta lite längre, till Låktatjåkka(järnvägsstationen). Därifrån kan ni ju(ev. via Trollsjön) ta er upp till Låktatjåkka(fjällstationen), klämma en våffla och sedan fortsätta ner till Kårsavagge. Ni kan, som avslutad210712 föreslog, ta vägen genom Guoblavággi men även Latnjavággi är ju grymt fin.
En annan variant är att åka till Björkliden, gå upp till Låktatjåkka därifrån och sedan fortsätta till Kårsavagge.
Tänkte att ovanstående gör att ni slipper "fram-och-tillbaka-känslan" som det kanske blir att gå in och ut i Kårsavagge, dessutom får ni ju utsikten du efterlyste "på köpet".

Hursomhelst ett fint område, ska också dit en sväng precis i början av juli.

Go' tur
/Johan
 
Tack för svar!
Det blir nog lagom att runda Slåttatjåkka och gå ner där. Inte jättebrant eller? Försöker jämföra med ställen jag känner till på Jämtlandskartan, men olika ekvidistans gör det svårt. (Brukar få lite ont i knäna om jag går mkt nerför.)
Vill absolut inte stressa. Vi ska ju vänja oss vid tältlivet också :)

Går nog till bron dag 1.
Kårsavaggestugan dag 2 och sätter upp tältet och lägger av grejerna och fortsätter en dagstur in i dalen så långt vi vill.
Dag 3 tillbaka till bron. Kan man ev gå upp en tur på Njunjesgeaggi?
Dag 4 tillbaka längs med Abiskojokken och sista natten vid fjällstationen.
Dag 5 t ex se sig om i Abiskodeltat, duscha mm innan hemfärd.

Då har vi planerat en enkel men bra fjällvandring? Eller?

Vill gärna till Trollsjön och funderade på bussar mm, men har under sista veckorna ändå avskrivit det. Vill slippa passa tider. Får duga med Bajimus Gorsajaure...?
 
Om ni har möjlighet kan ni kanske på uppvägen fortsätta lite längre, till Låktatjåkka(järnvägsstationen). Därifrån kan ni ju(ev. via Trollsjön) ta er upp till Låktatjåkka(fjällstationen), klämma en våffla och sedan fortsätta ner till Kårsavagge. Ni kan, som avslutad210712 föreslog, ta vägen genom Guoblavággi men även Latnjavággi är ju grymt fin.
En annan variant är att åka till Björkliden, gå upp till Låktatjåkka därifrån och sedan fortsätta till Kårsavagge.
Tänkte att ovanstående gör att ni slipper "fram-och-tillbaka-känslan" som det kanske blir att gå in och ut i Kårsavagge, dessutom får ni ju utsikten du efterlyste "på köpet".

Hursomhelst ett fint område, ska också dit en sväng precis i början av juli.

Go' tur
/Johan

Du skriver om att gå från Låktajåkka-stationen via Trollsjön till Låktajåkka och det är precis vad jag planerar som start i sommar. Men sträckan är 18km (uppskatta från karta), och en som ska med är orutinerad, så; hur är terrängen? Hinner man med den här vandringen på en dag även i lugnt tempo? Och måste man gå tillbaka till Låktajåkka-stationen från Trollsjön eller kan man gena på något smart sätt?
 
Du skriver om att gå från Låktajåkka-stationen via Trollsjön till Låktajåkka och det är precis vad jag planerar som start i sommar. Men sträckan är 18km (uppskatta från karta), och en som ska med är orutinerad, så; hur är terrängen? Hinner man med den här vandringen på en dag även i lugnt tempo? Och måste man gå tillbaka till Låktajåkka-stationen från Trollsjön eller kan man gena på något smart sätt?

Hej
Jag har faktiskt aldrig gått från Låktatjåkka jvstn. till Trollsjön utan har istället kommit från Katterjåkk eller Vassijaure vid de tillfällen jag varit där.
För att ge några tidsreferenser så kom jag till Katterjåkk ungefär vid 12:30 och försökte hålla höjd och gå rakt mot Kärkevagge (mer om detta här: http://www.utsidan.se/cldoc/solopromenad-katterjakk-abisko.htm )

Kommer inte riktigt ihåg men enligt tiden på mina foton kom jag till Trollsjön vid 16:30 och gick sedan ut ur Kärkevagge och försökte gena så gott det gick för att inte komma för långt ner (finns lite om detta i den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83143 )
Jag gick inte hela vägen till Låktatjåkkastugan utan tältade vid bron(tror den anges som sommarbro på kartan).

Så, jag skulle nog vilja påstå att det funkar att gå hela sträckan på en dag om man startar i tid och då dessutom från Låktatjåkka jvstn. eller kanske Vassijaure. Sedan är det förstås väldigt svårt att avgöra hur olika människor uppfattar vandringen men jag tror inte att jag har raketfart själv när jag går...är ju en del stigningar dock.

Har ni tänkt att tälta? I så fall är man ju inte lika sårbar för oförutsedda händelser(som när tåget pajade och jag kom till Vassijaure först vid 18-tiden, skulle visserligen inte till Trollsjön den gången men trodde jag skulle hinna till min "gamla vanliga" tältplats vid bron men fick lägga mig i en riktigt tråkig lutning längre ner. Det här var i september så det blev mörkt och började för säkerhets skull snöa också...), å andra sidan kan man ju utan tält röra sig snabbare tack vare den lättare packningen men det ska jag inte uttala mig om, själv använder jag alltid tält.

Ha en trevlig tur!
/Johan
 
Lånar tråden lite, eftersom jag funderar på samma område...

Finns det någon lämplig färdväg från de inre delarna av Kårsavagge ned mot Hoiganvaggi? Skulle gärna kombinera de dalarna i samma vandring, men på kartan ser det ut som om Kårsavagge slutar i en återvändsgränd. (Eller rättare sagr, höjdlinjer som för mig betyder "kanske finns en framkomlig väg, kanske inte")

Minst brant är det vid Gorsajökeln, men jag kommer troligen vandra solo, så glaciärer går bort.

Grundsten skriver inte heller något om en sån väg.
 
Hej!

Jag har gått en gång åt andra hållet - från Hoiganvagge till Kårsavagge, ganska rakt på mot stugplatsen. Det var rejält brant på sina ställen men det gick att ta sig ner från den ena lilla terrassen till den andra. Säkert lite för äventyrligt för de flesta. :) Det lär vara väldigt ansträngande att gå uppåt med full packning, då man får ta rätt stora kliv och lätt får bakvikt med tung ryggsäck. Men med god kondition och ett stort mått tålamod går det nog.

Mvh F
 
Precis som Filip har jag gått från Hoiganvagge till Gorsavagge med nedgång mot stugan. Att gå åt andra hållet är förstås jobbigare, men min erfarenhet är att det är lättare att hitta "rätt" väg när man går uppför.
Längre in i vaggen är nog omöjlig om du inte är klättrare.

HåkanF
 
"Nedgång mot stugan" handlar det då om att leta sig ned/upp mellan Hoigancorru och stugan då?

Klättrare är jag förvisso, men på solotur, utan säkringsutrusting och med packning så tar jag det lite försiktigt :)

Tack för svar!
 
Hej!

Om du följer de två jokkarna som kommer ner strax väster om stugan och siktar mot svackan mellan Boazocohkka 1300 och 1223 ska du nog finna en väg upp.

Mvh Filiokus
 
Jag håller med Johan och några till här ovan. Våran första vandring någonsin såg ut såhär:

Dag 1: Björkliden - Låktatjåkka (käkade våffla, bastade, tältade utanför)
Dag 2: Låktatjåkka - Trollsjön - Låktatjåkka. Trötta ben på vägen upp till stugan igen men det var fantastiskt att bada i den klara och rena (och iskalla) sjön.
Dag 3: Låktatjåkka - Kårsavagge. Ett rejält vad efter forskningsstationen men det var inte strömt så det var inga konstigheter.
Dag 4: Kårsavagge - Abisko, sedan bussen upp till Björkliden där bilen väntade.

Jag kan VARMT rekommendera denna rutt för de som inte är jättevana vandrare. Inga konstigheter, en del stigning bara, och fantastiska miljöer. Dessutom inte så många dagar, vilket innebär att man kan ta sig tid för vila och att strosa i omgivningarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
ytilde Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag? Fjällvandring 8
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
lillo Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.