Tältplatser lapporten nära abisko ?

Hej

Ska vandra Abisko - lapporten - nissonvaggi - Abisko, planen är att komma med bussen Mån em, och åka hem bussen Torsdag fm.

Men när jag läser guideböcker m.m. så verkar "alla" tältplaser finnas uppe vid själva lapporten, vilket innebär många timmars vandring på Måndag em / kväll. Jag får det till ca 9km från Abisko till sjöarna där det enligt en bok ska finnas hyffsade platser, vilket är lite mycket för mitt vandringssällskap, skulle tro att det är 3 -4 h lätt vandring vilket är på gränsen ioma vi startar runt 16.00 från Abisko.

Hade sen tänkt tälta nissonvaggi och sista natten vid tältplatsen vid nissonjohka i nationalparken.

Vet någon hur det ser ut med tältplatser närmare abisko, säg MAX 3h från Abisko mot lapporten? Att göra rundan från andra hållet löser inte riktigt problemet då vi Tor fm måse hinna med bussen från Abisko som går runt 11.

/ T

Jag gick där förra året.
Den markerade "Blåa leden" (från parkeringen vid Abisko Turist jvstn) upp till Paddus är ca 7km. Vid Paddus är du uppe på fjället och skulle vilja säga att du inte kommer att ha några problem med att hitta tältplatser mellan Paddus och Lapporten eller strax innan Paddus. Jag skulle tippa att det är 11-12 km upp till första sjön och ca 550 höjdmeter att ta. Här är vy från Paddus ner mot Abisko.
20200807_102134.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Uppe i själva lapporten i passet vid sjöarna är det blött så bättre att tälta före eller efter vid lämplig plats. Dessutom att tälta i vindögat i ett sådant pass kan innebära risk vid blåst och dåligt väder.

HasseQ

Temp. avstängd
Vad är problemet ? Du kan campa var du vill, det finns en del små sjöar och vattendrag på vägen att kolla in.

avslutad210712

Gäst
Titta på kartan. Ovanför trädgränsen finns det tältplatser. Även nedanför men de är lite svårare att hitta.

Jag gick där förra året.
Den markerade "Blåa leden" (från parkeringen vid Abisko Turist jvstn) upp till Paddus är ca 7km. Vid Paddus är du uppe på fjället och skulle vilja säga att du inte kommer att ha några problem med att hitta tältplatser mellan Paddus och Lapporten eller strax innan Paddus. Jag skulle tippa att det är 11-12 km upp till första sjön och ca 550 höjdmeter att ta. Här är vy från Paddus ner mot Abisko.
Visa bilaga 36293
Hej

Tack för tipsen, känns alltid bra att få svar på frågeställningen från någon som faktisk gått sträckan. Då kommer det funka bra med första dagens vandring.

/ T

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips