Abisko-nikkaluokta

Hej!

Tänkte ut och vandra i juli eller augusti i år och tälta.

Planen är att gå abisko-Abiskojaure-alesjaure-sälka-singi-Kebnekaise sedan ”stanna” vid Kebnekaise fjällstation någon dag för att göra dagsturer som tarfala och kanske en topptur till Kebnekaise för att någon dag senare gå till Nikkaluokta och ta bussen hem.

Tänker att jag ska ha max 14 dagar inklusive tåg till och från Sthlm.

Gick Nikkaluokta-Kebnekaise förra året och var där 3-4 dagar och gjorde en topptur samt någon kortare dagstur. Då hade jag totalt 28kg packning, en 65liters ryggsäck och en 22 liter som hängde på utsidan som jag hade vid toppturen och dagsturen.

Min fråga är om detta är rimligt, om jag borde skippa den lilla ryggsäcken denna gång med tanke på sträckan och om mat är något jag kan räkna med att jag kan köpa på fjällstationerna som ligger på vägen?

Jag har inte så mycket mer vana än att jag tidigare vandrat en sträcka i Jotunheimen och förra årets topptur. Gjorde toppturen på 7,5 timmar och Nikkaluokta-Kebnekaise på 5 timmar blankt med 28kg om det kan ge någon indikation på min form.

Läst en del trådar här men inte hittat något som passar mig riktigt, ber om ursäkt om det är så att jag missat. Tacksam för svar!:)
 
Senast ändrad:
Det går att köpa mat i många stugor längs leden: https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/fjallen/fjallstugornas-butiker/
Din packning verkar ganska tung, man borde klara sig med 15kg eller så, kanske mindre om man köper mat längs vägen.
Du borde klara Abikso - Keb på kanske en vecka... Men bra med mkt tid, då kan du ta det lugnt och kanske göra dagsturer.
Tack! Antar att jag då kan räkna med att de kommer ha mat som jag kan köpa med mig? Minns att Kebnekaise fjällstation hade rätt mycket som inte kändes som att det skulle ta slut, tänker om det är liknande på alla fjällstationer,

Tror jag har en hyfsat tung grund där bara tältet väger 3,5kg och vill ha med stormkök för att kunna köpa frystorkad mat. Har dock inga problem med att packningen väger lite, har hellre tyngre packning än att behöva snåla med saker, men borde kanske kunna få ner den till 20 eller något då. Planen är att klara Abisko-keb på 5 dagar om jag börjar gå första dagen jag kommer fram till abisko.
 
Du har väldigt gott om tid. Tipset är då att planera för några avstickare även tidigare på turen. Tarfala är du redan inne på och jag kan lägga till Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka, en sträcka som kan få dig att undra vad du hade på Kungsleden att göra. Fina möjligheter till toppturer också.

Ett packningstips är att skaffa en lättare liten säck för dagsturer. Jag har en Sea to Summit som inte ens väger 100 gram. Funkar dessutom som packpåse i stora ryggsäcken och sovkudde.

Mat går som sagts ovan att köpa i stugorna. Utbudet varierar (finns detaljerad info på STFs webb) men butiken i Alesjaure är riktigt välsorterad.
 
Du har väldigt gott om tid. Tipset är då att planera för några avstickare även tidigare på turen. Tarfala är du redan inne på och jag kan lägga till Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka, en sträcka som kan få dig att undra vad du hade på Kungsleden att göra. Fina möjligheter till toppturer också.

Ett packningstips är att skaffa en lättare liten säck för dagsturer. Jag har en Sea to Summit som inte ens väger 100 gram. Funkar dessutom som packpåse i stora ryggsäcken och sovkudde.

Mat går som sagts ovan att köpa i stugorna. Utbudet varierar (finns detaljerad info på STFs webb) men butiken i Alesjaure är riktigt välsorterad.

Hur ser vandringen ut från vistas-nallo-sälka? Hur långa är sträckorna och är de bra utmärkta?

En sån ryggsäck låter toppen, kanske bättre att dra ner lite på komforten än att behöva gå med en 65liters på en topptur.
Tack!
 
Du kommer klara det galant med 28 kg. Sträckan är välbesökt och jag tror största problemet är skavsår. Men med lite skovandring innan på sommaren kommer du ha en skön vandring. Men fundera på vad du kan ta bort i packningen så blir det skönare och köp lite mat så vinner du endel som tidigare svar.
 
Hur ser vandringen ut från vistas-nallo-sälka? Hur långa är sträckorna och är de bra utmärkta?

Det är superfin vandring om man viker av vid Alesjaure och går Vistas-Nallo-Sälka, mindre folk men du lär träffa på någon ändå.

Jag gick Abisko-Nikkaluokta med en kompis 2018 och vi valde att gå via Vistas så jag vet inte hur Alesjaure-Sälka ser ut efter Kungsleden men jag inbillar mig att den är lika välskött och upptrampad som resten av den turen.

Det är två enkla vad mellan Vistas och Nallo, jag tog mig över torrskodd båda gångerna då man kan gå på stenar.
Sen är det ett vad över jokken när man ska till östsidan av sjön Reaiddajavri mellan Nallo och Sälka, jag minns detta som det "svåraste" vadet men även här vill jag minnas att jag tog mig över någorlunda torrskodd, fick tips att hålla utkik efter en järnstolpe som markerar vadet utav stugvärden i Nallo.


Angående längden så blir det cirka 12 km extra, du kan se de olika alternativen på bilderna här nedan.
 

Bilagor

  • Abisko-nikkaluokta-karta2.jpg
    Abisko-nikkaluokta-karta2.jpg
    73.9 KB · Visningar: 148
  • Abisko-nikkaluokta-karta.jpg
    Abisko-nikkaluokta-karta.jpg
    92.9 KB · Visningar: 270
Fina tips! kan också rekommendera att ta en lättare väska, oftast behöver man bara vatten, en bit mat och lite ombyte när man går sträckan från kebnekaise fjällstation till toppstugan. Iallafall enligt min erfarenhet!
 
Det är superfin vandring om man viker av vid Alesjaure och går Vistas-Nallo-Sälka, mindre folk men du lär träffa på någon ändå.

Jag gick Abisko-Nikkaluokta med en kompis 2018 och vi valde att gå via Vistas så jag vet inte hur Alesjaure-Sälka ser ut efter Kungsleden men jag inbillar mig att den är lika välskött och upptrampad som resten av den turen.

Det är två enkla vad mellan Vistas och Nallo, jag tog mig över torrskodd båda gångerna då man kan gå på stenar.
Sen är det ett vad över jokken när man ska till östsidan av sjön Reaiddajavri mellan Nallo och Sälka, jag minns detta som det "svåraste" vadet men även här vill jag minnas att jag tog mig över någorlunda torrskodd, fick tips att hålla utkik efter en järnstolpe som markerar vadet utav stugvärden i Nallo.


Angående längden så blir det cirka 12 km extra, du kan se de olika alternativen på bilderna här nedan.

Tack för tipset, verkar vara ett trevligt alternativ!
 
Fina tips! kan också rekommendera att ta en lättare väska, oftast behöver man bara vatten, en bit mat och lite ombyte när man går sträckan från kebnekaise fjällstation till toppstugan. Iallafall enligt min erfarenhet!

Ja precis! Gick från fjällstationen till toppen förra året med en ospray talon 22. Hade med mig mat, stormkök och snacks. Blev endast lite nötter och vatten på vägen.
 
Fina tips! kan också rekommendera att ta en lättare väska, oftast behöver man bara vatten, en bit mat och lite ombyte när man går sträckan från kebnekaise fjällstation till toppstugan. Iallafall enligt min erfarenhet!
Ja skall man bära en väska rekommenderar jag att den är lätt, väldigt lätt. En väska bär man i handen, tungt på fjället, kommer inte så långt. På fjället bär man i ryggsäck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
sus_sky abisko - nikkaluokta med en pappa Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.