Abisko - Nikkaluokta 11-18 september

Hej - planerar en ensamvandring mitten av september. Någon som har turerfarenhet från Abisko - Nikkaluokta denna tid på året? Tänker på väder, lite/mycket folk på leden mm.
 
Instämmer, var uppe id trollsjön i början av september för ett antal år sedan, då snöade det lite.
Det brukar inte komma några jättemängder värre om det regnar och blåser.
 
Hej,
Ska också ut ensam i början av september, närmare 28.augusti till 10. sept. är det bokat. Är nu lite rädd att det är väl sent. Jag ska gå Norkalottleden Kilpis till Abisko. Den går nästan uteslutande I Norge och de har sina röda prickor på stenen som markering. Vid snö syns de då? Kanske en dum fråga. Markeringen sitter på stenbumlingar och de bör sticka ut ur snön, eller?
Veni
 
Dom brukar sitt ganska högt, rösen typ, var ett tag sedan jag gick nordkalottleden, mer chans på snö på den Svenska sidan än Norska, bse till att ha karta och kompass så går det bra.
 
Hejsan!

Klockrent att vandra i mitten på september när höstfärgerna kommit och dessutom lite folk i farten!

Gällande Nordkalottleden:
Vandrade runt Pältsamassivet ifjol, där var det ganska sparsamt markerat med röda stenar.
Ett snötäcke tror jag kan göra det svårt att se markeringar.
Det fanns inte alltid någon tydlig stig, så ibland fick man använda kartan och kompassen.
Men det var en varierad och bra tur i ett mycket fint område...

Mvh /Peter

Hej,
Ska också ut ensam i början av september, närmare 28.augusti till 10. sept. är det bokat. Är nu lite rädd att det är väl sent. Jag ska gå Norkalottleden Kilpis till Abisko. Den går nästan uteslutande I Norge och de har sina röda prickor på stenen som markering. Vid snö syns de då? Kanske en dum fråga. Markeringen sitter på stenbumlingar och de bör sticka ut ur snön, eller?
Veni
 
Såg att STF planerar en höstvandring med samma sträckning och samma tid som min vandring vilket indikerar att jag är hyfsat rätt ute i min planering. Jag kommer att bo i fjällstugorna.
 
Hej - planerar en ensamvandring mitten av september. Någon som har turerfarenhet från Abisko - Nikkaluokta denna tid på året? Tänker på väder, lite/mycket folk på leden mm.

Det blir säkert kanon. Men årstiden är sån att om det blir skitväder så blir det både kallare, blåsigare och längre. Så varmare kläder för lägret anbefalles. Och räkna med minus på nätterna om dagarna är fina...

//J
 
Hej - planerar en ensamvandring mitten av september. Någon som har turerfarenhet från Abisko - Nikkaluokta denna tid på året? Tänker på väder, lite/mycket folk på leden mm.
Gick i trakterna de två första veckorna i september för två år sedan, då var det inga problem, en del regn men mest uppehåll och vackra höstfärger.
Ska själv upp dit i höst. Ska gå Nikka - Abisko fast lite krokigt och inte bara kungsleden. Om du går en stuga per etapp och mitt tidsschema håller så borde vi stöta på varandra i Alesjaure där jag planerar att sova två nätter 13-14 och 14-15/9. Alltid roligt att träffa på andra Utsidare IRL.
MVH ///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
sus_sky abisko - nikkaluokta med en pappa Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.