Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips]

Jag absolut älskar denna sträcka men det skulle vara kul att testa något nytt.
Jag funderar på att ta en långhelg på 4-5 dagar ensam och undrar om någon har ett förslag på vart man kan vandra i oktober.
Det måste inte vara i bergen, men det är fantastiskt där uppe!

Alla förslag är välkomna!
 
Vore kanske bra att veta lite mer, t. ex. var du bor och om du vill gå från A till B eller en en runda. Men utan att veta något sådant skulle jag välja något i fjällkedjans sydliga delar med tanke på den sena säsongen. Åk till Tänndalen med buss och gå genom Rogenområdet längs rösad led ner till Grövelsjön, där bussen kör dig söderut. Fin natur och chans att se björn!
 
Jämtlandsfjällen är toppenfin. Åker du bil eller tåg/buss?
Storulvåns fjällstation, Vallbo, Vålådalens fjällstation, Enafors...ja, man kan starta på många ställen. Om du räknar med 5 dagar, så går 2 bort för resa...då är det 3 kvar. Jag gissar lite.

Skärmbild 2021-10-05 115719.png
 
Alla fjällstationer och fjällstugor har redan redan stängt för säsongen. Endast säkerhetsrummen i fjällstugorna är öppna men där är utrymmet oftast begänsat. Den mesta köksutrustningen brukar också vara borttagen. Vädret kan vara lynnigt så ska man vara ute och vandra vid den här årstiden bör man vara väl förberedd, både när det gäller kunskap/erfarenhet och utrustning. Som regel väldigt lite folk i rörelse.
 
Tack för alla fantastiska svar!

Här är lite mer info om mig och mina förhållanden.

Bor i: Uppsala
Bil: nej
Cykel: Ja
Tåg/buss/flyg: ja

Erfarenhet: Abisko-Nikkuolukta, Nikkuolukta-Abisko, Kebnekajse.
Utrustning: Tält, sovsäck, regnkläder osv som passar en kortare tur.

Jag går helst A-B om det finns möjlighet att ta sig dig och hem.
A-B-C-A (någon form av cirkel) är också helt ok, men att gå A-B-A känns lite trist.

Om det finns platser kring Uppsala skulle det vara kanon, men jag har tittat lite utan att hittat något säkert kort.
Jag är lite förvirrad av uppsalaleden.
Vart ska man börja?

Tack @Swift och @Totteman för fjällkartan och tipps om Rogenområdet, det ska jag titta närmare på!
@thoand skrämmer mig lite med varningen om dåligt förberedd. Jag har en tendens att köpa "rätt" utrustning och anse mig förberedd, men ska man gå ensam måste man kanske ha lite mer erfarenhet om man ska upp bland bergen i dåliga förhållanden.

Om vi sparar fjällen till nästa säsong, vad blir då kvar att välja på?
@Picea du verkade ha lite koll på läget kring Uppsala?
 
Om du bor i Uppsala så måste du testa Upplandsleden (även om du inte gör det nu i oktober). Finns massor med olika delar att gå.

En naturlig början med hänseende till dina 4-5 dagar och inte bil skulle vara att ta länsbussen till Knutby och gå till Uppsala/studenternas (etapper 6 till 1 och 1.0). Det blir ca 7,5 mil totalt. Är det för kort kan du ta bussen till sjön Vällen och gå delar av etapp 9 samt etapp 7 och 8. Det blir ca 2,5 mil till (10 mil totalt).
 
Jag har gått delar av Upplandsleden, och de största fina områdena tycker jag finns i norr: Florarna är en favorit, och runt Gimo och Kolarmora, även om där finns en del kalhyggen. Det är fint i Lunsen och Fjällnora också, men mer landsvägssträckor mellan skogsområdena. Kanske Kolarmora-Lövstabruk skulle vara något för dig? Det går bussar med ojämna mellanrum, så kolla tidtabellen bara.

Pansarudden och Vällen har jag inte gått i, och inte norr om Lövstabruk, men områdena verkar lockande.
 
Tack för tippset @andersmossing!
Jag börjar luta lite mot att köra uppsalaleden först och spara de lite mer sceniska sträckorna till vår/sommar.

Sträcka 6-1 eller 9-13 på uppsalavägen lät som två bra förslag. Tack @Benji och @Picea.
Är det tydligt skyltat på leden? Måste man oroa sig för björn eller andra djur när man går kring Uppsala?

Finns det någon bra tjänst för att lägga ihop flera etapper till en lång.
Nu sitter jag med 5 flikar på naturkartan.se men jag hade gärna fått in de sträckorna i google maps så att man får lite översikt.

Det här börjar arta sig!
 
Jag kör analogt (Calazo tyvekkarta) så jag har ingen aning om digitaltjänst för kartor kring Upplandsleden.

När det gäller skyltningen så varierar den från mycket bra till urusel (karta eller app ser jag som ett måste).
 
Tack för tippset @andersmossing!
Jag börjar luta lite mot att köra uppsalaleden först och spara de lite mer sceniska sträckorna till vår/sommar.

Sträcka 6-1 eller 9-13 på uppsalavägen lät som två bra förslag. Tack @Benji och @Picea.
Är det tydligt skyltat på leden? Måste man oroa sig för björn eller andra djur när man går kring Uppsala?

Finns det någon bra tjänst för att lägga ihop flera etapper till en lång.
Nu sitter jag med 5 flikar på naturkartan.se men jag hade gärna fått in de sträckorna i google maps så att man får lite översikt.

Det här börjar arta sig!

Neeeeeej inte google maps! Det är verkligen uruselt för friluftsbruk! Mer än en gång har någon kompis som envisas med att använda google maps framför riktiga kartor (finns ju riktiga digitala kartor asså) hamnat flera kilometer fel när vi ska mötas ute i skogen. Sjöar saknas, har fel form, fel namn. Höjdkurvor visas inte. Bara två exempel men de räcker ju för att göra google maps rätt värdelöst.

Kolla in lantmäteriets kartapp (eller bara minkarta.lantmateriet.se ) eller sök här på forumet så hittar du säkert tips om någon kartapp som kommer passa just det du vill göra. Lantmäteriet är ju väldigt simpelt men även där kan du lägga in en linje och även spara din karta som länk eller pdf och skriva ut osv. Men upplandsleden är ju redan tydligt markerad på lantmäteriets karta om du har rätt zoom så du kanske inte behöver markera den utan kan nöja dig med att markera punkter som har betydelse.

Naturkartan.se använder lantmäteriets karta som bakgrundskarta så du kommer känna igen dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.