Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma

En plats som jag länge velat besöka är Mårma. Redan som dagisbarn såg jag längtansfullt till massivet och snart är det dags. Tanken är att vandringen ska ske v331, med det beror på hur väderutsikterna ser ut.

Min vandring ska gå från Nikkaluokta-Abisko, via Mårma och jag försöker undvika leder. Jag kommer göra vandringen ensam. Totalt räknar jag med runt 85-90 km på fem dagar, men det blir en hel del höjdmeter på köpet.

Första dagen är tanken att jag ska vandra från Nikkaluokta, via Cievrravagge till Sjön 1123.
nikka-abisko1.png

  • Hur ser det ut med vadningsmöjligheter över bäckarna?
  • Hur ser det ut med lägerplatser vid sjön 1123 (Cievrrajavri)?

Andra dagen planerar jag att ta mig till Vássalomijávri, via Kasksavagge och vistasstugan.
nikka-abisko2.png

  • Hur ser det ut med möjligheter att tälta vid Vássalomijávri?

Tredje dagen blir det att ta höjd då vandringen går till Mårmastugan.
nikka-abisko3.png

  • Hur ser det ut vid klättringen väster om Vássacohkka?
  • Finns det tältplatser vid Mårmastugan?

Fjärde dagen går vandringen till största delen efter led. Målet är Sjön 1098 och färden går via Vierrovagge.
nikka-abisko4.png

  • Hur är det att gå i Vierrovagge?
  • Går det att tälta vid sjön 1098?

Femte, tillika sista, dagen går vandringen till Abisko via Ballinivággi
nikka-abisko5.png

  • Det finns en hel del bäckar utmarkerade. Innebär det något vad?

Enligt ovan ser alltså min grundplan ut.
  • Om du skulle vandra denna sträcka, skulle du ta någon annan väg?
  • Något som jag absolut inte bör missa efter vägen?
 
Kan reka dig att lära dig tolka kartorna.

På första etappen är det brant och små sjöar vilket betyder att det bara är mindre vattendrag att vada förutsatt att det inte är någon gigantisk glaciär i krokarna. Akta dig för tät vegetation som är utmärkt på kartorna och steniga områden som är utmärkta på de mer detaljerade fjällkartorna. Myrar kan vara ett helvete också.
 
Kan reka dig att lära dig tolka kartorna.

På första etappen är det brant och små sjöar vilket betyder att det bara är mindre vattendrag att vada förutsatt att det inte är någon gigantisk glaciär i krokarna. Akta dig för tät vegetation som är utmärkt på kartorna och steniga områden som är utmärkta på de mer detaljerade fjällkartorna. Myrar kan vara ett helvete också.

Kanske en kidnappning av tråden, men har någon lantmäteriinstitution i sverige faktiskt släppt kartor där "steniga områden" är utmärkta? Jag har aldrig sett det...
 
Jag har gått den här turen i båda riktningarna och tycker du har valt en fin sträcka för din vandring!
Några små kommentarer bara.

1) Du möter inga vad av betydelse dessa dagar (om det inte hällregnar).

2) Jag minns sjön Cievrrajavri som stenig, men tälta kan man göra lite var som helst innan du når sjön. Generellt blir det allt stenigare ju längre norrut du kommer på Cievrralaku.

3) Upp till Vassaluomijavri kan man gå som du markerat, men jag föredrar genvägen längs sjöns utlopp. Mycket spenat längst ner, men längre upp finns en stig på östra sidan av jokken. Brant men lättgånget. Jag har tältat vid sjöns östra ände, underbar plats!

4) Upp mot Mårmapasset föreslår jag att du håller österut, mot punkt 1641, för att undvika den värsta blockterrängen. Väl däruppe är det bra om du har sikt. Vid dåligt väder, ta det sakta och leta efter en lämplig nedfart. Vissa partier är alltför branta, och då får man vända och pröva ett nytt ställe. Försiktighet anbefalles således.

5) Tälta vid Mårma går, men det är inte bekvämt. Gå hellre norrut längs jokken någon kilometer, så blir det bättre.

6) Vierrojohka följer du på östra sidan på en bra stig.

7) När du passerat Alesädno på bron går du förslagsvis rakt upp från renvaktarstugan längs jokken tills du passerat videbältet. Först däruppe vänder du västerut. På så sätt undviker man det värsta videt.

8) Vid sjön 1098 kan du förmodligen tälta, eller i vart fall i närheten.

Lycka till önskar Pelle
 

avslutad210712

Gäst
Kommer precis tillbaka från en vandring där vi gick exakt samma väg mellan Abisko och Alesätno och har några kommentarer. Tanken var att gå över Mårmapasset men det kändes inte speciellt lockande med tanke på att under en veckas tid så regnade det och det regnade och det regnade och att gå över Mårmapasset utan att få utsikten bara kändes som ett kraftprov.

Alesätno är en älv där folk dött när de försökt vada så använd bron istället. Följ sedan leden upp mot renvaktarstugan för terrängen är inte den roligaste. Tätt och blött. När du kommer upp till renvaktarstugan så ger du fan i leden och fortsätter upp efter jokken på den västra sidan till ungefär 1050 meters höjd. Därifrån vandrar du på en platå bort mot sjön 1098 där det finns tältplatser. Utsikten är magnifik och du sipper vidje för på den bergssidan är det vidrigt mycket vidje.

Siellavagges östra del är en hel del stenvandring med lösa stenar så ta det lugnt. Tvärdalen mellan Siellavagge och Ballinvagge är enkel bara att traska på. I Ballinvages inre del finns det massor av fina tältplatser. I Ballinvagges västra del finns en fin platå med fina tältplatser alldeles där det börjar luta neråt. När du går ner från Ballinvagge har du två val. Den ena är att ta en del höjd och gå högt ovanför jokken. Den andra är att vandra i jokkens botten kombinerat med sluttningens nedersta del. Det senare alternativet gjorde jag för nio år sedan och det var enkelt och bra. Valde samma alternativ i år och sista kilometern upp mot Ballinvagge var en mardröm. Ravinens sida var ett enda stort skred. Allt gled under föttern, Små stenar, stora stenar och tom jorden gled iväg.

När du sen kommer ner mot Tältlägret så är kåtan nerbränd så sikta mot renvaktarstugan eller försök lokalisera flaggstången eftersom stigen ner till Kungsleden börjar vid flaggstången och det är mycket skog så stigen är liksom rätt bra att hitta.

På sträckan Vistasstugan - Abisko finns inga vad att bry sig om förutom då Alesätno men använd bron.
 
Kan reka dig att lära dig tolka kartorna.

På första etappen är det brant och små sjöar vilket betyder att det bara är mindre vattendrag att vada förutsatt att det inte är någon gigantisk glaciär i krokarna. Akta dig för tät vegetation som är utmärkt på kartorna och steniga områden som är utmärkta på de mer detaljerade fjällkartorna. Myrar kan vara ett helvete också.
Läsa kartor kan jag, men det är omöjligt att veta vad som är en bra tältplats med endast Fjällkartan att tillgå, för att nämna ett exempel.

Jag har gått den här turen i båda riktningarna och tycker du har valt en fin sträcka för din vandring!
Tack så mycket!
Några små kommentarer bara.

1) Du möter inga vad av betydelse dessa dagar (om det inte hällregnar).

2) Jag minns sjön Cievrrajavri som stenig, men tälta kan man göra lite var som helst innan du når sjön. Generellt blir det allt stenigare ju längre norrut du kommer på Cievrralaku.

3) Upp till Vassaluomijavri kan man gå som du markerat, men jag föredrar genvägen längs sjöns utlopp. Mycket spenat längst ner, men längre upp finns en stig på östra sidan av jokken. Brant men lättgånget. Jag har tältat vid sjöns östra ände, underbar plats!

4) Upp mot Mårmapasset föreslår jag att du håller österut, mot punkt 1641, för att undvika den värsta blockterrängen. Väl däruppe är det bra om du har sikt. Vid dåligt väder, ta det sakta och leta efter en lämplig nedfart. Vissa partier är alltför branta, och då får man vända och pröva ett nytt ställe. Försiktighet anbefalles således.

5) Tälta vid Mårma går, men det är inte bekvämt. Gå hellre norrut längs jokken någon kilometer, så blir det bättre.

6) Vierrojohka följer du på östra sidan på en bra stig.

7) När du passerat Alesädno på bron går du förslagsvis rakt upp från renvaktarstugan längs jokken tills du passerat videbältet. Först däruppe vänder du västerut. På så sätt undviker man det värsta videt.

8) Vid sjön 1098 kan du förmodligen tälta, eller i vart fall i närheten.

Lycka till önskar Pelle
Tack så jättemycket för dina tips!

Kommer precis tillbaka från en vandring där vi gick exakt samma väg mellan Abisko och Alesätno och har några kommentarer. Tanken var att gå över Mårmapasset men det kändes inte speciellt lockande med tanke på att under en veckas tid så regnade det och det regnade och det regnade och att gå över Mårmapasset utan att få utsikten bara kändes som ett kraftprov.

Alesätno är en älv där folk dött när de försökt vada så använd bron istället. Följ sedan leden upp mot renvaktarstugan för terrängen är inte den roligaste. Tätt och blött. När du kommer upp till renvaktarstugan så ger du fan i leden och fortsätter upp efter jokken på den västra sidan till ungefär 1050 meters höjd. Därifrån vandrar du på en platå bort mot sjön 1098 där det finns tältplatser. Utsikten är magnifik och du sipper vidje för på den bergssidan är det vidrigt mycket vidje.
Jag har tänkt använda bron. Min föreslagna färdväg är det blåa strecket.
Siellavagges östra del är en hel del stenvandring med lösa stenar så ta det lugnt. Tvärdalen mellan Siellavagge och Ballinvagge är enkel bara att traska på. I Ballinvages inre del finns det massor av fina tältplatser. I Ballinvagges västra del finns en fin platå med fina tältplatser alldeles där det börjar luta neråt. När du går ner från Ballinvagge har du två val. Den ena är att ta en del höjd och gå högt ovanför jokken. Den andra är att vandra i jokkens botten kombinerat med sluttningens nedersta del. Det senare alternativet gjorde jag för nio år sedan och det var enkelt och bra. Valde samma alternativ i år och sista kilometern upp mot Ballinvagge var en mardröm. Ravinens sida var ett enda stort skred. Allt gled under föttern, Små stenar, stora stenar och tom jorden gled iväg.
Kunde du se hur det såg ut högre upp (att gå enligt ditt första alternativ)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thunder91 Alpin träning Fjällvandring 5
L-O Lowe Alpin-sidofickor? Fjällvandring 6
1234 Alpin utbildning vid Kebenekaise Fjällvandring 1
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.