vandring nikkaluokta- abisko i juni

Hej. jag har läst på utsidan länge men aldrig tidigare skrivit något.

Jag vet att denna fråga har blivit ställd tidigare men de trådarna var väldigt gamla så jag tänkte att jag ställer frågan igen.


Jag och min vän ska ut i fjällen och vandra och luckan vi har är 14-20e juni.
Då jag ska vara uppe i kiruna i andra ärenden så tänkte vi utgå därifrån och hade som plan att kunna vandra nikkaluokta genom visttasvaggi upp till abisko och sedan åka hem därifrån.

Vi hade förstått att det kanske skulle vara lite snö kvar men av vad jag har läst nu så verkar det som att det kan vara betydligt mer än lite snö kvar och att att broar eventuellt inte är utlagda samt att de vad man kan tvingas göra skulle kunna vara farliga.

Jag har haft svårt att hitta information om hur det ser ut vid den tiden och när broarna läggs ut.
Om den vandringen inte är att rekommendera undrar jag om ni har några tips på andra alternativ där man kan utgå från Kiruna vid samma tid.

Tacksam för hjälp
Michael
 
Hej. jag har läst på utsidan länge men aldrig tidigare skrivit något.

Jag vet att denna fråga har blivit ställd tidigare men de trådarna var väldigt gamla så jag tänkte att jag ställer frågan igen.


Jag och min vän ska ut i fjällen och vandra och luckan vi har är 14-20e juni.
Då jag ska vara uppe i kiruna i andra ärenden så tänkte vi utgå därifrån och hade som plan att kunna vandra nikkaluokta genom visttasvaggi upp till abisko och sedan åka hem därifrån.

Vi hade förstått att det kanske skulle vara lite snö kvar men av vad jag har läst nu så verkar det som att det kan vara betydligt mer än lite snö kvar och att att broar eventuellt inte är utlagda samt att de vad man kan tvingas göra skulle kunna vara farliga.

Jag har haft svårt att hitta information om hur det ser ut vid den tiden och när broarna läggs ut.
Om den vandringen inte är att rekommendera undrar jag om ni har några tips på andra alternativ där man kan utgå från Kiruna vid samma tid.

Tacksam för hjälp
Michael

Broarna i det området är fasta, så de ska vara på plats. På kartan står det sommarbro om det är en som lyfts på. Tänk på att när ni kommer till Alisjavri sameviste gå då via Alesjaurestugorna så att ni vandrar på västsidan sjön Alisjavri, annars måste ni passera ett svårt och farligt vad.

När det gäller snön är det svårt att svara på. Förra sommaren var det nästan ingen snö kvar, för två somrar sedan var det meterdjupt. Det behöver du nog kolla upp närmare avresan.
 
Tack för det svaret.
Alla broar på fjällkartan där det inte står uttryckligen att det är en sommarbro är med andra ord permanent?

Tipset om alisjavri var bra för där hade vi vägt kring om vi skulle gå på västra sidan och knyta in till kungsleden eller om vi skulle ta oss över där vid det markerade vadstället vid radujavri på kartan.

Vilka natt-temperaturer kan man vänta sig under den tiden?
Jag förstår att det kommer att variera, det är ju trots allt väder, men bra med någon baslinje att planera efter.
Sedan har jag förstärkning om det blir kallare.
 
Tack för det svaret.
Alla broar på fjällkartan där det inte står uttryckligen att det är en sommarbro är med andra ord permanent?

Så ska det vara, ja. Bron över Vássajohka i Visttasvággi var sommarbro tidigare men är numera permanent, vilket är värt att notera om man har en gammal fjällkarta. Samtliga broar i området är således fasta, som nämnts ovan.

Min erfarenhet av perioden i fråga är att det antingen är mycket snö eller mycket vatten, eller både och. Även mindre jokkar kan vålla bekymmer så tidigt på säsongen. Har varit med om midjehögt vattenstånd i några av Visttasvággis mindre jokkar vid månadsskiftet juni-juli. Kan även vara rätt så blött väster om Alisjávri vill jag minnas. Om man är stadd vid kassan kan man ju ta båten upp i Visttasvággi respektive över Alisjávri och på så vis undvika potentiellt besvärliga passager.
 
Tack för det svaret.
Alla broar på fjällkartan där det inte står uttryckligen att det är en sommarbro är med andra ord permanent?

Tipset om alisjavri var bra för där hade vi vägt kring om vi skulle gå på västra sidan och knyta in till kungsleden eller om vi skulle ta oss över där vid det markerade vadstället vid radujavri på kartan.

Vilka natt-temperaturer kan man vänta sig under den tiden?
Jag förstår att det kommer att variera, det är ju trots allt väder, men bra med någon baslinje att planera efter.
Sedan har jag förstärkning om det blir kallare.

Ja, så är det med broarna, de ska vara permanenta.

Ni ska absolut välja Kungsleden-sidan. Dels är stigen nästan obefintliga på andra sidan, men framförallt vadet kan vara farligt vid högt vatten.

När det gäller båtar på Alesjavri så startar den trafiken först i början av juli.

Efter Alesjaure mot Abiskojaure gjorde länsstyrelsen en del förbättringar av spängerna i somras så det är inte riktigt lika blött som det var tidigare. Ungefär 3 km från Alesjaure kommer det ner en jokk som kan kräva vadning. Har ni tur ligger det en snöbrygga kvar, annars är det ett enkelt vad som ändå kan kräva att man tar av sig kängorna.

Nattemperaturen ligger gissningsvis på 0-10 grader, något mer eller något mindre.
 
Tack igen för alla bra svar.

Jag har varit ute en del förut men inte i fjällen på detta vis så vadande är inte någonting som jag är särskilt bekant med. Jag har förstått att allt ovanför knädjup är någonting man ska tänka minst en extra gång över om det verkligen är en bra idé.

Finns det något bra sätt att veta hur jokkarna i Visttasvaggi ser ut när det börjar närma sig?

Vart kan man hitta information om denna båt?

Om det nu är så att vattenståndet är högt i Visttasvaggi, vad tror ni om att man har som plan B att ta sig från Nikkaluokta till Singistugorna för att sedan följa kungsleden upp till Abisko?
 
Tack igen för alla bra svar.

Jag har varit ute en del förut men inte i fjällen på detta vis så vadande är inte någonting som jag är särskilt bekant med. Jag har förstått att allt ovanför knädjup är någonting man ska tänka minst en extra gång över om det verkligen är en bra idé.

Finns det något bra sätt att veta hur jokkarna i Visttasvaggi ser ut när det börjar närma sig?

Vart kan man hitta information om denna båt?

Om det nu är så att vattenståndet är högt i Visttasvaggi, vad tror ni om att man har som plan B att ta sig från Nikkaluokta till Singistugorna för att sedan följa kungsleden upp till Abisko?

Förutom att det är längre att gå via Singi till Abisko kommer du också att behöva passera Tjäktjapasset. Det är Kungsledens högsta punkt och ett ställe där snön ofta ligger kvar länge. Har du tur så bär snön och det blir hyfsat enkelt, har du otur brister den på vartannat steg eller så och det blir riktigt jobbigt.

Stugorna på norra Kungsleden öppnar den 16/6 (Vistasstugan den 22/6) så jag har utgått från att du går med tält, i så fall är det inte nödvändigt att gå fram till Singi utan du kan vika av tidigare mot Sälka.

När det gäller att vada så är det inte bara djupet som är avgörande, det har att göra med hur strömt det är, om det är stora eller små stenar och hur grumligt vattnet är bland annat som gör att det blir svårt eller inte. Generellt kan man försöka se var jokken är bredast, där är det oftast grundast. Se till att ha något på fötterna, typ foppatofflor eller sandaler eller gympadojor som kan bli blöta. Det är kallt i vattnet och lätt att skada sig på stenar. Knäpp upp midjebältet så att du kan ta dig ur ryggsäcken om du ramlar. Jag brukar använda stavar när jag vadar, det förbättrar balansen.

På Kungsleden finns det inga vad som vid normala fall är svåra. Nedre delen av Vistasdalen har jag aldrig vandrat så där vet jag inte.
 
Förutom att det är längre att gå via Singi till Abisko kommer du också att behöva passera Tjäktjapasset. Det är Kungsledens högsta punkt och ett ställe där snön ofta ligger kvar länge. Har du tur så bär snön och det blir hyfsat enkelt, har du otur brister den på vartannat steg eller så och det blir riktigt jobbigt.

Stugorna på norra Kungsleden öppnar den 16/6 (Vistasstugan den 22/6) så jag har utgått från att du går med tält, i så fall är det inte nödvändigt att gå fram till Singi utan du kan vika av tidigare mot Sälka.

När det gäller att vada så är det inte bara djupet som är avgörande, det har att göra med hur strömt det är, om det är stora eller små stenar och hur grumligt vattnet är bland annat som gör att det blir svårt eller inte. Generellt kan man försöka se var jokken är bredast, där är det oftast grundast. Se till att ha något på fötterna, typ foppatofflor eller sandaler eller gympadojor som kan bli blöta. Det är kallt i vattnet och lätt att skada sig på stenar. Knäpp upp midjebältet så att du kan ta dig ur ryggsäcken om du ramlar. Jag brukar använda stavar när jag vadar, det förbättrar balansen.

På Kungsleden finns det inga vad som vid normala fall är svåra. Nedre delen av Vistasdalen har jag aldrig vandrat så där vet jag inte.

Tanken är att gå med tält.
Vilken väg menar du att man ska gå för att komma till Sälka?
Jag tittade på kartan men hittade ingen stig som inte gick väldigt mycket runt eller upp på högre höjder.

Tack för tipsen om vadande.
 
Tanken är att gå med tält.
Vilken väg menar du att man ska gå för att komma till Sälka?
Jag tittade på kartan men hittade ingen stig som inte gick väldigt mycket runt eller upp på högre höjder.

Tack för tipsen om vadande.

Den här vägen menar jag. Det blir några kilometers besparing av sträckan men roligare väg. Det finns liksom ingen anledning att gå till Singi om man ändå inte ska till stugan där.

Det är lite uppför och nerför men det är det värt.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2017-04-17 kl. 21.57.35.jpg
    Skärmavbild 2017-04-17 kl. 21.57.35.jpg
    90.6 KB · Visningar: 2,222
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Erik.Josefson Vandring Nikkaluokta - Abisko i augusti. Fjällvandring 6
OBD Nikkaluokta-Abisko, en annorlunda vandring Fjällvandring 12
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
jpog Vandring Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällvandring 2
Barrett Vandring Riksgränen - Nikkaluokta? Fjällvandring 11
winniep Vandring mellan Nikkaluokta - Vakkotavare? Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.