Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack!

Hej!

Är ny på den här sidan och har försökt att söka runt lite men inte hittat det jag sökte. Så nu frågar jag er om hjälp. :)

I mitten/slutet på augusti är det tänkt att jag ska fjällvandra (för första gången) och jag behöver alla tips och råd jag kan få. Jag kommer även at ha med mig min hund. Så ni som har haft hund med er får gärna ge tips kring det.

Abisko till Nikkaluokta är tanken. Dels för att många har tipsat om det och för att det verkar vara en bra nybörjartur.

Jag tar tåg från Skåne till Stockholm och sedan därifrån nattåget till Abisko. Hur har ni gjort med hund och kissepauser vid tågresa?

Hur har ni gjort vid hemfärd från Nikkaluokta? Min tanke är buss till Kiruna och sedan därifrån tåg hemåt igen.

Tips på utrusning för hunden? Jag tänkte låta honom ha en klövjeväska och få bära sin egen mat. Samt att ta med en tass-salva och ett par skyddsskor om något händer. Annat att tänka på?

Anledningen till att jag valt augusti är för att det lär väl vara hyfsat upptorkat då? Samt att jag gärna vill fiska och om jag har förstått det rätt så är det förbjudet att fiska öring efter 1 september.

Ni får även gärna tipsa om ett bra tunneltält för två personer och om en bra sovsäck i dun.

Fler som ska upp dit då? Jag reser ensam, men hade varit roligt med resekompisar!

Alla tips och råd tas gladeligen emot! :)
 

avslutad210712

Gäst
Abisko till Nikkaluokta är tanken. Dels för att många har tipsat om det och för att det verkar vara en bra nybörjartur.

Om man nu skall vara lite petig så säger beskrivningen Abisko - Nikkaluokta inte speciellt mycket om vilken väg du tänker gå men jag utgår från att du menar Kungsleden ner till Singi och sedan därifrån till Nikkaluokta. Om det är så så hoppar vi vidare

Anledningen till att jag valt augusti är för att det lär väl vara hyfsat upptorkat då? Samt att jag gärna vill fiska och om jag har förstått det rätt så är det förbjudet att fiska öring efter 1 september.

Förbjudet att fiska i Abisko nationalpark så den biten kan du glömma fiske. Resten av sträckan går leden rätt långt ifrån Kukngsleden alternativt att det i stort sett inte finns några vatten att fiska i. Finns något vatten vid sidan om Kungsleden om du viker av från den men lös fiskekort i rätt kommun eftersom du kommer att gå i både Kiruna och Gällivare kommun.

Om du frågar mig så skulle jag aldrig släpa med mig fiskeutrustning på ovanstående sträcka. Kan du tänka dig att gå andra vägar alternativt gå bort från leden så finns det några ställen som kan vara värda ett besök men då tar det lite längre tid.

Här finns bestämmelserna angående fiske i fjällen

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/fiske/fjallfiske/Pages/default.aspx
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller hunden så se till att du vänjer den med klövjeväskan och lasta inte för mycket.

Koppel är nästan ett måste eftersom det finns renar i området.

En blöt hund i tältet är inte alltid så skoj så se till att du har med dig något att torka av den med.

Kan vara långa sträckor utan vatten och det kan vara varmt så se till att ha med något för hunden att dricka ur och att du bär med dig vatten så det räcker åt Er båda.

Insekterna kan gå rätt hårt åt en hund framförallt under magen där det inte alltid är heltäckande päls.
 
Trevligt initiativ:)

Det är en lämplig och vacker första vandringssträcka, med närhet till allmänna kommunikationer och service i fjällstugorna på vägen. Ex kan du köpa proviant och bränsle i många av stugorna, så behöver du inte bära med dig allt från början. Vill du se ändå mer föreslår jag att du avviker från Kungsleden vid Alesjaure och tar omvägen Vistas-Nallo-Sälka istället för vanliga leden via Tjäkja passet:)

Vad gäller frågan om tält och sovsäck, så är urvalet jättestort. Vore därför bra om du kunde berätta lite mer om ditt behov (hur stor är du, kvinna eller man, frusen? etc, budget mm). Vill du kunna använda tältet till hund+2personer, eller bara hund+1 person?
Lämplig sovsäck för den tur och årstid du beskriver bör ha en komfortgräns enligt EN normen ner till minst -5C, gärna lite till.

Sträckan du valt är däremot inte någon bra sträcka att fiska utmed. Detta beror på att många vatten inte är upplåtna mot fiske med fiskekort på den sträckan, utan utgör samernas undantagsvatten, dels på att området är högalpint vilket sommartid innebär mycket glaciärsmältvatten (=grumligt) som gör att fisken inte trivs där. Det finns bättre sträckor att fiska utmed i fjällen, så du kan med gott samvete lämna fiskegrejorna hemma på denna tur och spara lite vikt i packningen;)

Själv har jag ingen hund så det överlåter jag till andra att tipsa om, men din planerade vandring överensstämmer ganska bra med den som Annika beskrivit här på Utsidan:
http://www.utsidan.se/cldoc/kungsleden-tva-individer-och-sex-ben.htm
 
Tju Loijzan!
Kolla denna tråden och grundtråden ang tips o trix... Har inte läst igenom den sj än men den kanske kan vara matnyttig. :)
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28719&pagenumber=14

Tält rekommenderar jag Nallo 2 men sen är jag ju "lite" prylbög också vilket kanske genomsyrar tältvalet. Men Kolla
http://www.hilleberg.se/sv/products/tents så får du avgöra sj... :)

Dunsäck rekommenderar jag Marmot, valfri modell beroende på vad du kräver av säcken.
Har du rygga?
 
Jag är som sagt inte alls bekant med lederna där, utan har bara kollat på kartan (BD6) och hört mig för med folk. Men jag kan absolut tänka mig att avvika från Kungsleden och besöka närliggande områden. Men jag kommer att utgå ifrån Kungsleden.

Jag kommer att bo ensam i tältet med min hund under denna turen, men vill ändå ha ett tvåmanna för framtida turer och för att få plats med packning m.m. Angående sovsäck så är jag rätt frusen av mig. Har idag en äldre modell som klarar ner till minus tio, men den fryser jag i...Viktigt är dock att den inte väger så mycket. Jag är 165 lång och kvinna.

Angående fisket blir jag lite förvånad för när jag pratade med Turistföreningen så nämnde de inget om att fiske var förbjudet på den turen. Men då vet jag, tack! Fisket hade bara varit ett plus i kanten. ;)
 
Du kommer få en toppentur. Det är det bästa som finns att gå i fjällen med hund.
Se bara till att du tar med dig tillräckligt med mat till hunden. Ute i naturen äter den nog mer. Tänk på att det inte finns någon hundmat att köpa i STF’s fjällstugor-vare sig på fjällstationen i Abisko eller den vid Kebnekaise. Om du köper vanlig ätmat så blir det lite dyrt att utfodra hunden din, typ med ‘Bullens Prinskorv’ på konserv.
Ta med dig tillräckligt med torrfoder alltså. Annars finns det risk att hunden din börjar stjäla dina egna korvmackor på mornarna när du inte är tillräckligt vaken.


Om du använder ‘Sökfunktionen’ här på Utsidan och läser olika trådar om hund i fjällen kommer du nog få mer tips.
Det enda trista är att åka tåg med hunden i SJ’s sunkiga tågkupéer för hund, och då ifrån Skåne blir det ju en lång tripp för hunden din om den liksom inte är tågvan.

Numera är det inte vidare längre stopp heller längs turen. Du får fråga konduktören hur länge tåget blir stående vid perrongen vid stationerna. Ibland-eller rättare sagt mer än vanligt nu, är att det är försenat.
Du kan då ta en rejälare promenad.
Ånge brukar vara ett typiskt kisställe, där tåget kan bli stående outgrundligt länge i väntan på nått oförutsett.
En idé är faktiskt att dela upp resan lite. Både upp och ned. Ta då in på något trevligt vandrarhem längs sträckan upp och ned, då någon dag, ett då som tar hund. Eller slå upp ditt tält i stadsparken och njut av att vara fri.
Ta det lite lugnt, titta på orten och frottera dig med allmogen där. Om du pratar ädelskånska kommer du finna det hela lite exotiskt till och med.
Sedan måste du sätta av extra tid till att gulla med din hund. Krama den och låta den få veta att det är ett stort äventyr ni har tillsammans. Jäkta inte. Lägg gärna till tre dagar på den tid du ursprungligen tänkt.
Regnar det blir du ju liggande inne i tältet och då är det väldigt, väldigt skönt med en snusande hund bredvid sig.
Tänk även på att hund inne i tält nöter på tältgolv och innertält med sina tassar och klor. Ägna extra omtanke åt att sopa, packa och pyssla med tältet innan du rullar ihop det..
 
Jag kommer att bo ensam i tältet med min hund under denna turen, men vill ändå ha ett tvåmanna för framtida turer och för att få plats med packning m.m. Angående sovsäck så är jag rätt frusen av mig. Har idag en äldre modell som klarar ner till minus tio, men den fryser jag i...Viktigt är dock att den inte väger så mycket. Jag är 165 lång och kvinna.

Din äldre sovsäck är säkert inte testad enligt EN normen, och många siffror som angavs förr var rena glädjesiffror. Vi har alla gjort misstaget och köpt för kalla säckar och frusit oss genom natten. Ett bra sovsäckstips är Marmot Teton om du är frusen, du klarar dig med längd regular som går upp till ca 169cm ligglängd. Det finns även dyrare säckar i högre dunkvalitet, ex Marmot Wm Pinnacle men det är en fråga vad du prioriterar i förhållande till pris, kompressioinsförmåga och vikt.

Vad gäller tält, vad har du tänkt dig för budget (och ja det finns bra alternativ till Hilleberg;))?
 
När det gäller hunden så se till att du vänjer den med klövjeväskan och lasta inte för mycket.

Koppel är nästan ett måste eftersom det finns renar i området.

En blöt hund i tältet är inte alltid så skoj så se till att du har med dig något att torka av den med.

Kan vara långa sträckor utan vatten och det kan vara varmt så se till att ha med något för hunden att dricka ur och att du bär med dig vatten så det räcker åt Er båda.

Insekterna kan gå rätt hårt åt en hund framförallt under magen där det inte alltid är heltäckande päls.

Hans packlista är:

Halsband, sele +koppel
Klövjeväska
Mat + vatten
Skålar
Tass-salva
Första Hjälpen (minikit)
Regntäcke
Sovsäck
Solskydd
Skyddsskor
Handduk

Något annat?
 
Din äldre sovsäck är säkert inte testad enligt EN normen, och många siffror som angavs förr var rena glädjesiffror. Vi har alla gjort misstaget och köpt för kalla säckar och frusit oss genom natten. Ett bra sovsäckstips är Marmot Teton om du är frusen, du klarar dig med längd regular som går upp till ca 169cm ligglängd. Det finns även dyrare säckar i högre dunkvalitet, ex Marmot Wm Pinnacle men det är en fråga vad du prioriterar i förhållande till pris, kompressioinsförmåga och vikt.

Vad gäller tält, vad har du tänkt dig för budget (och ja det finns bra alternativ till Hilleberg;))?

Budget för sovsäck 1000-2000 kr
Budget för tält 2000-3000 kr

Kan även tänka mig begagnat, spelar ingen roll för mig om det är nytt eller gammalt. Så länge det är helt.

Angående sovsäck så vill jag inte ha en som är supertajt. Dels för att jag gillar att röra på mig och dels för att jag alltid vaknar upp med en hund vid sidan som har valt att lämna sin egen sovsäck. ;)
 
Du kommer få en toppentur. Det är det bästa som finns att gå i fjällen med hund.
Se bara till att du tar med dig tillräckligt med mat till hunden. Ute i naturen äter den nog mer. Tänk på att det inte finns någon hundmat att köpa i STF’s fjällstugor-vare sig på fjällstationen i Abisko eller den vid Kebnekaise. Om du köper vanlig ätmat så blir det lite dyrt att utfodra hunden din, typ med ‘Bullens Prinskorv’ på konserv.
Ta med dig tillräckligt med torrfoder alltså. Annars finns det risk att hunden din börjar stjäla dina egna korvmackor på mornarna när du inte är tillräckligt vaken.


Om du använder ‘Sökfunktionen’ här på Utsidan och läser olika trådar om hund i fjällen kommer du nog få mer tips.
Det enda trista är att åka tåg med hunden i SJ’s sunkiga tågkupéer för hund, och då ifrån Skåne blir det ju en lång tripp för hunden din om den liksom inte är tågvan.

Numera är det inte vidare längre stopp heller längs turen. Du får fråga konduktören hur länge tåget blir stående vid perrongen vid stationerna. Ibland-eller rättare sagt mer än vanligt nu, är att det är försenat.
Du kan då ta en rejälare promenad.
Ånge brukar vara ett typiskt kisställe, där tåget kan bli stående outgrundligt länge i väntan på nått oförutsett.
En idé är faktiskt att dela upp resan lite. Både upp och ned. Ta då in på något trevligt vandrarhem längs sträckan upp och ned, då någon dag, ett då som tar hund. Eller slå upp ditt tält i stadsparken och njut av att vara fri.
Ta det lite lugnt, titta på orten och frottera dig med allmogen där. Om du pratar ädelskånska kommer du finna det hela lite exotiskt till och med.
Sedan måste du sätta av extra tid till att gulla med din hund. Krama den och låta den få veta att det är ett stort äventyr ni har tillsammans. Jäkta inte. Lägg gärna till tre dagar på den tid du ursprungligen tänkt.
Regnar det blir du ju liggande inne i tältet och då är det väldigt, väldigt skönt med en snusande hund bredvid sig.
Tänk även på att hund inne i tält nöter på tältgolv och innertält med sina tassar och klor. Ägna extra omtanke åt att sopa, packa och pyssla med tältet innan du rullar ihop det..

Tack för svaret! :)

Jag tänkte ta med ca 30% mer mat än han vanligtvis äter. Kan det vara lagom? Plus att jag kommer ha med mig färskfoder i form av torkade burgare som man kan ge lite då och då under dagen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Lugna_Lodjuret Hjälp oss nybörjare - Abisko, Kungsled eller Padjelanta? Fjällvandring 13
iwalkalonelyroad Nybörjare, Abisko eller Sarek? Fiske... Fjällvandring 18
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.