Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014

Hallojsen allesammen. Planerar en tripp till nästa sommar Abisko - Nikka, blir min första långtur så att säga då planen är att vara uppe i 7 dagar. Vad ska jag tänka på och vilken utrustning är ovärderlig att ha med sig? Alla tips mottages.... planen är att dra iväg alene.
 
Hej Jane-Doe!

Roligt att du drar till fjälls och planerar i god tid! Planeringen är ju halva nöjet.

Jag tycker du ska gå till biblioteket och låna lite fjällitteratur. Claes Grundsten har skrivit många bra fjällböcker. Försök få ta i en som bara heter Fjällboken, helt enkelt. Där får du svar på nästan alla frågor!

Du måste förstås bestämma dig om du ska bara bo i stugor eller också ha med eget tält. Tyngre förstås, men roligt att kunna variera. I stugorna längs den här rutten kan man oftast köpa mat så att man slipper släpa på allt.

Vad gäller utrustning så kan man lämna det mesta hemma. Om du bor i stugor ska du inte ha mer än 10 kg på ryggen, vid tälttur kanske 15 kg. Detta som riktvärden. Många släpar på alldeles för mycket! Men du måste förstås träna en del hemma.

Om du har bra ork kan du överväga att från Alesjaure gå till Vistasstugorna, därefter Nallo och sen Sälka. Det är en fin omväg med mindre folk och en fantastisk fjällmiljö, särskilt kring Nallo.

Lycka till önskar Pelle
 
Oj, ingen liten fråga du har där. Räkna med spaltmeter av svar.

Mitt tips vad gäller kläder/ombyte:

ha med dig två "ställ"; det ena stället är det "våta" dvs. det du har på dig när du är ute och rör på dig. Det andra stället är det "torra" som du bara har under torra förhållanden (inomhus eller i tält).
Alternera aldrig plaggen hur mycket det än kan bära emot att ta på sig blöta kläder. På så vis vet du att det finns torra kläder i väskan sen när tältet är uppe eller när man klivit in i fjällstugan.

Se till att promenera i de skor du hade tänkt gå i, minst en halvmil om dagen en eller två veckor innan så att dina föttrer "lär sig" hur de funkar. Inte kul att märka att skorna är fel när man redan hunnit en bra bit på leden...

Ta med pengar också. Keb fjällstation har en massa gott som man "förtjänar". Båtturen sista biten till Nikkaloukta är helt klart värd varenda öre (man missar inget av värde om man väljer att inte knata genom björkskogen- båtturen är mysig).

Ja just det ja, se upp så att du inte hamnar mitt i Fjällräven Classic, dvs. om du har något emot att dela vandringen med 2000 andra....

Sen finns det bara en miljon andra tips men jag lämnar ordet öppet för alla know-it-alls som utsidan kan frambringa ;)

God tur! :)
 
Det är också värt att nämna att det mesta som efterfrågas redan har diskuterats gång på gång på detta forum, och att lägga ned lite tid på att söka och läsa bör producera den eftersökta informationen.
 
Perfekt sträcka att börja på, vi gav oss ut dit 2011 och får du bra väder är risken stor att du fastnar ordentligt!
Har du tänkt tälta eller först prova på med att bo i stugor? Det andra alternativet är en bra inkörsport för att se om det är din "grej".
Kängor är helt klart det viktigaste. Därefter skulle jag nog personligen ranka en ordentlig skaljacka exempelvis haglöfs eller liknande. Byxor bör du kunna komma billigare undan med i nån jaktbutik eller liknande. Det bästa mot regnet är ordentliga kläder men även dessa kommer bli blöta i timmar med ösregn. Sköna underställ, gärna två som nämnts ovan så att du kan byta om till torrt vid behov. Silvertejp har varit min bästa vän, underställ som går sönder eller allt möjligt som får sig en törn lagas ofta lätt, om än provisoriskt, med silvertejp.
"Gramjakt" kändes löjligt under första turen, men det blir verkligen skillnad (även psykiskt). Så sortera bort en gång extra, men ha såklart med allt du behöver för att känna dig trygg.
Om du vill titta in på lite ledbeskrivning och annat smått och gott så har jag skrivit om vår tur på http://vandringstur.se/reseskildringar/2011-kungsleden/. Under de två sista dagarna sprang vi på allt folk från Fjällräven Classic, området vid Keb är vältrafikerat i vanliga fall har vi hört men de dagarna fick vi hälsa på mycket folk, så undvik det om du inte känner för att se hjorden dra fram!

Du är ute i tid, samla information och inspiration så får du nog med allt!
Må väl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.