Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka

Jag tänkte vandra med familjen från Abisko genom Kårsavagge och sen upp till Låktatjåkka och vidare till Björkliden. Finns det någon som gått den sträckan? Är den lättgången? Jag har med mig fyra nybörjare och vill därför ha en tur som går via stugor. Hur är stugorna(Kårsavagge och Låkttjåkka?
 
Jag hade tänkt gå samma tur fast åt andra hållet, med en 1,5 åring på ryggen.
Tänkte att det kanske blir lättare att gå ner i Kårsavagge från Låktatjåkko. Någon som har nån åsikt om det?

/Ulf
 
Ulf tänker rätt.
Starta i Björkliden och vandra leden upp till Låktatjåkka. Man har all den jobbiga klättringen på en gång samtidigt som man kan njuta av fantastisk utsikt när man vänder sig om. Låktatjåkka är också ett ställe där man kan få lite plåster på såren.
Dag 2 vandrar man sedan i högfjällsmiljö en ganska behaglig vandring till Kårsavagge. Jag skulle definitivt välja att gå ner genom Latnjavagge och samtidigt göra ett besök på forskningsstationen. Utsikten när man kommer fram till korsavagge är bedövande. Mycket lätt vandring dag 3 ner till Abisko.

Ett alternativ till starten i björkliden kan vara att ta liften från Abisko direkt upp på fjället. Därifrån tar man sig via Måndalen till Låktatjåkka.

Läs gärna om mina vandringar i trakten på denna länk:

http://www.utsidan.se/ddb/lasarberattelser/lasarnas/972.htm

Ha en bra vandring!

HåkanF
 
Mycket fin tur

Hej!

Det där är en utmärkt rutt för en förlängd helg. Har gjort den ett par tre gånger och alltid haft tur med vädret.

Start i Abisko. Inga svårigheter även om det är lite uppför i början. Men snart kommer man upp ovan trädgränsen och in i Kårsavagge (Gorsavaggi).

Tältplatser finns i stort sett längs hela dalen. Mycket vackra omgivningar. Men ni skulle ju bo i stuga.

Kårsavaggestugan är en mindre typ av STF-stuga. Har inte tittat in där på länge. Men då jag såg den senast var den välhållen och mysig.

Har ni tid tycker jag att ni skall stanna en dag extra i dalen och se er omkring. Vandra vidare in mot Gorsajökeln.

Tre alternativ finns för den vidare färden mot Låktatjåkko. Antingen från det inre av Gorsavaggi.
Där finns två uppgångar, varav den som går upp till Guoblavaggi är den enklare. Uppgången är rätt brant, men inte svår.

Annars kan man gå rakt upp från stugan via Latjnavaggi. Även den en mycket vacker väg, och den enklaste av de tre. Men uppför här också förstås. I mitt album här på sidan finns en bild, tagen från halvvägs upp i sluttningen.
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=13895
Bilden heter "Rast - vila".

Denna väg passerar den vetenskaplig station. Man forskar här på hur fjällväxter kommer att reagera på växthuseffekten. När man närmar sig stationen ser man ibland små plasttält i terrängen. Titta gärna, men var inte alltför nyfiken, så att ni spolierar något experiment.

Låktatjåkkostugan är ju egentligen en liten fjällstation. Sveriges högst belägna. Enkel, mysig. Här finns restaurang och bastu, och förstås sveriges högst belägna bar. Det kostar lite mer att bo här än i en vanlig STF-stuga.

Loktacohkka bestigs lätt, före frukost om man så vill. Fin utsikt. Har sett t.o.m. Kebnekaises topp härifrån en gång. Och man ser långt ut mot de norska fjordarna.

Från Låktatjåkkostugan har man två alternativ ner till "civilisationen". Antingen till Björkliden över behagligt nedförslutande hedar och kullar. Eller ner mot Låktatjåkka hållplats, vid järnvägen/vägen (E10). Den senare är lite mer dramatisk och i mitt tycke vackrare.

Varför inte göra en dagstur till Rissajavri (Trollsjön)? Den ligger i en av sveriges vackraste fjälldalar. Gearggevaggi. Hör med personalen i Låkta hur ni enklast tar er dit. Verkligen sevärt. Sök här på forumet på "Trollsjön" så får ni läsa vad det handlar om.

Själv gör jag en vintertur i området nu i slutet av mars. Skall bo i Låkta några nätter. Hoppas få uppleva härlig skidåkning och fina norrskenskvällar.

Ha en fin tur.

//Bert
 
hej

vilken trevlig tur och vilka vackra bilder. jag är sugen på att göra turen i påsk i år. Gjorde du vinter turen och hur gick det. Mina funderingar är om det går att göra den branta stigningen på skidor om man har stighudar? mvh Linda
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
ytilde Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag? Fjällvandring 8
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.