Abisko - Nikka utanför Kungsleden

Hej alla. Här kommer mitt första inlägg och jag hoppas detta inte har avhandlats (allt för många gånger) tidigare :)
Åker upp till Kebnekaisetrakten för tredje året och vi tänker denna gång utgå från Abisko, istället för Nikka.

Avfärd i början av september och vi har färdvägen så gott som klar. Vi vill göra allt för att undvika Kungsleden. Dock blir vi allt osäkrare om dagsetapperna är genomförbara.
Framförallt dag 2 och 3. Därför vill jag kika om någon gjort dessa etapper och om de är genomförbara (vi är erfarna och har god fysik).

Dag 2: Kårsavagge - Unna Allakas
Tänkt färdväg är direkt sydväst upp från Kårsavaggestugan över Hoigancorru och Satnjarascorru och vidare ner mot Unna Allakasstugorna.

Dag 3: Unna Allakass - Nallo
Ner mot kungsleden för att sedan vika in sydostgenom Sielmmavaggi och vidare ner till Nallo.

Givet är väder och vind avgörande. Men frågan är alltså om någon genomfört dessa etapper som dagsetapp?
Tack på förhand och trevlig vandringssommar på er.
 
Hej!

Jag har gått från Unna Allakas till Kårsavagge, nästan raka spåret. Det är långt och tufft, men har man god fysik och gott om tid så går det. Det kan vara en fördel att gå ert håll, då branter generellt är lättare nerifrån än omvänt.

Jag stötte inte på några större problem, förutom ett vattendrag lite söder om Favrrat som var svårpasserat. Inget jättetryck i vattnet men otippat djup mittfåra. Har ni vett att leta efter ett bra ställe och har lite koll på vadning så går det nog bra.

Vidare mot Tjäktjastugorna är okomplicerat. Leden mot Nallo är väl inte så kul vid dåligt väder, det kan bli halkigt om det regnar eller snöar.

Lycka till!

/ F
 
Hej och välkommen som skribent!
Har en fundering ang dag 3 som är ganska lång. På sommarfjäll kan det nog funka om man är rask. I början av september kan det vara kärvare väder och framförallt är dagsljuset kortare. Drar det ut på tiden och hinner bli mörkt (ca 7-8 tiden?) så blir det besvärligt om man inte har tält med sig. Jag har prövat just detta och när man står där i regn och beckmörker så är man inte så kaxig. GPS och en bra lampa anbefalles :) I ett sånt läge kan förresten vinterkryss med reflexer hjälpa, men det finns inte i Sielmavaggi.
 
Ah, låter som en spännande vandring, hur ser turen i övrigt ut?
Instämmer med föregående talare att dag 3 nog blir en utmaning, särskilt om man redan har en ganska rejäl dag 2 i benen. Tycker att jag själv, åtminstone för några år sedan, brukade göra ganska långa dagsetapper men när jag gick delar av er sträcka 2018 (åt andra hållet dock) så fick jag bita ihop.
Nikkaluokta - Katterjåkk
Den dagen startade jag ändå i västra änden av Sielmavaggi men kom inte längre än till Snárapláhku den dagen, låt vara med en avstickare till Tjäktjastugan och kort häng i Alesjaure. Som någon sade, med kortare dagar så kan det nog bli lite mörkt för er. Ta det försiktigt vid nedstigningen till Nallo.
Vill ni undvika Kungsleden kan ni ju alltid gå via Vistasvaggi efter Alesjaure också, känns om inte annat som en något mindre komplicerad väg i dåligt ljus och med trötta ben.
 
Hej alla. Här kommer mitt första inlägg och jag hoppas detta inte har avhandlats (allt för många gånger) tidigare :)
Åker upp till Kebnekaisetrakten för tredje året och vi tänker denna gång utgå från Abisko, istället för Nikka.

Avfärd i början av september och vi har färdvägen så gott som klar. Vi vill göra allt för att undvika Kungsleden. Dock blir vi allt osäkrare om dagsetapperna är genomförbara.
Framförallt dag 2 och 3. Därför vill jag kika om någon gjort dessa etapper och om de är genomförbara (vi är erfarna och har god fysik).

Dag 2: Kårsavagge - Unna Allakas
Tänkt färdväg är direkt sydväst upp från Kårsavaggestugan över Hoigancorru och Satnjarascorru och vidare ner mot Unna Allakasstugorna.

Dag 3: Unna Allakass - Nallo
Ner mot kungsleden för att sedan vika in sydostgenom Sielmmavaggi och vidare ner till Nallo.

Givet är väder och vind avgörande. Men frågan är alltså om någon genomfört dessa etapper som dagsetapp?
Tack på förhand och trevlig vandringssommar på er.
Hej!

Jag har gått från Unna Allakas till Kårsavagge, nästan raka spåret. Det är långt och tufft, men har man god fysik och gott om tid så går det. Det kan vara en fördel att gå ert håll, då branter generellt är lättare nerifrån än omvänt.

Jag stötte inte på några större problem, förutom ett vattendrag lite söder om Favrrat som var svårpasserat. Inget jättetryck i vattnet men otippat djup mittfåra. Har ni vett att leta efter ett bra ställe och har lite koll på vadning så går det nog bra.

Vidare mot Tjäktjastugorna är okomplicerat. Leden mot Nallo är väl inte så kul vid dåligt väder, det kan bli halkigt om det regnar eller snöar.

Lycka till!

/ F
Tusen tack för ditt svar. Då låter det inte omöjligt...så länge väder och vind tillåter.
 
Ah, låter som en spännande vandring, hur ser turen i övrigt ut?
Instämmer med föregående talare att dag 3 nog blir en utmaning, särskilt om man redan har en ganska rejäl dag 2 i benen. Tycker att jag själv, åtminstone för några år sedan, brukade göra ganska långa dagsetapper men när jag gick delar av er sträcka 2018 (åt andra hållet dock) så fick jag bita ihop.
Nikkaluokta - Katterjåkk
Den dagen startade jag ändå i västra änden av Sielmavaggi men kom inte längre än till Snárapláhku den dagen, låt vara med en avstickare till Tjäktjastugan och kort häng i Alesjaure. Som någon sade, med kortare dagar så kan det nog bli lite mörkt för er. Ta det försiktigt vid nedstigningen till Nallo.
Vill ni undvika Kungsleden kan ni ju alltid gå via Vistasvaggi efter Alesjaure också, känns om inte annat som en något mindre komplicerad väg i dåligt ljus och med trötta ben.
Tack för feedback. Får staka ut en backup plan om vädret skiter sig. Vädret kan onekligen variera. För två år sedan i september hade vi full snöstorm och dimma när vi tog oss upp på Kebnes sydtopp. I fjol samma tid, när vi vandrade kebne-runt så hade vi nästan uteslutande strålande sol.
Fortsättningen på vår rutt (om vädrets makter tillåter) är planen att:
Dag 4: Nallo - Tarfalla. Via Unna Räitta och jojoleden.
Hört många skräckupplevelser här med storm, snö och dimma. Vi hade dock bättre tur ifjol.
20220908_115216.jpg

20210907_123349.jpg



Dag 5: Tarfalla - Kebne fjällstation. Mysvandring och dekadens på fjällstationen.

Dag 6: Kebne Fjällstation - Nikka
 

Bilagor

  • 20210907_123349.jpg
    20210907_123349.jpg
    65.5 KB · Visningar: 124
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MrTony Abisko - Nikka. Fjällvandring 12
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
pontusfs Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar Fjällvandring 12
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
zzeezz Nikka - Abisko på vintern Fjällvandring 29
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
schweingaard Abisko-Nikka i påsk Fjällvandring 7
Mtess Tidigast vandra Abisko-Nikka? Fjällvandring 2
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.