Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar

Hej. Är en total gröngöling när det kommer till vandring, men jag & flickvän har planerat en fjällvandring i slutet av augusti, v.34. Har kikat närmast på Abisko - Nikkaloukta, kan det passa som första vandring? Hur många dagar ska man räkna med att det tar?

Ett annat, kortare alternativ är att gå från Nikkaloukta till Vakkotavare. Hade dock gärna velat se Abisko.

Några andra tips till en gröngöling som mig? Tacksam för alla svar!
 
Abisko - Nikka blir säkert utmärkt.
Hur lång tid det tar är svårt att säga, eftersom det beror på så många saker. Vilken form ni är i, hur bråttom ni har, tält/stugboende, vilka avstickare och pausar ni vill ta längs vägen etc. etc.
En bra fingervisning är ju annars att räkna antalet stugor längs leden. De är (som av en händelse) placerade på rätt lagom dagsmarschavstånd.

Räkna hellre med en extra dag och ta det lugnt än pressa er för att hinna en viss sträcka per dag. Det är ju semester!
 
Du kan göra det utan förträning på 5-6 dagar exklusive resdagar, men ta höjd för 7-8 så ni kan ta någon dag eller två till vilodag eller utflyktsdag, exemplevis en topptur.

Om ni går Abisko - nikka så rekommenderar jag er att gå vistas-nallo istället för tjäktja och lägga på en dag. Det är en mycket fin avvikelse på kungsleden.
 
Abisko - Nikkaluokta, liksom Abisko - Vakkotavare är båda mycket vackra. Går ni ned till Vakkotavare bör ni lägga på minst någon extra dag, bara att räkna etapperna (jag tycker också att ni ska lägga på en extra dag oavsett hur ni gör, antingen för en topptur eller för att ni kanske helt enkelt vill ta en vilodag utan att behöva stressa).

Går ni till Vakkotavare så är hur som helst sjöarna Kaitumjaure och Teusajaure fantastiskt vackra, liksom utsikten mot Stora Sjöfallet från högfjällsplatån ni kommer från när ni går sista etappen.

Börjar ni i Abisko och svänger mot Nikkaluokta istället så lär ni också bli mycket nöjda. De dramatiska fjällen i den lite trängre passagen mellan Tjäktjavaggi och Laddjuvaggi gjorde stort intryck på mig. Från Abisko till Nikka klarar ni er i normalt tempo på en vecka, och det kanske är lagom. Varje dag upplevs som rätt lång i fjällen, vilket är väldigt avkopplande, men också kan vara frustrerande om man börjar bli trött och vill hem.

Kan också, åtminstone i sak, rekommendera en avstickare till Nallo. Dock är det pass i Sielmmavaggi man då ska ta sig över (då man kommer från Tjäktjastugan) inte helt enkelt, och det är nog bra om man har lite vana. Nedstigningen efter pasströskeln går bitvis rätt brant nedför på stora stenblock. (Det är dock inte särskilt farligt om man tar det försiktigt och känner sig fram. Stenarna är i regel stora och i de flesta fall ligger de fast förankrade. Håller man dessutom lite till norr där det är som mest brant, innan sjön 1078, så undviker man det värsta). Kort och gott är det en annan sorts kraftansträngning än vandringen på Kungsleden, men utsikten (i bra väder) är helt makalös och den stora behållningen. Jag får en kick av att röra mig i månlandskapet. Mycket sten att gå på, men det är en del av det roliga. Nallostugan ligger sedan helt fantastiskt till. Från Kungsleden betraktade är fjällen ganska runda, men i Nallo så är de många höga topparna dramatiska, spetsiga och vassa.. det är lite som att komma in i en annan fjällkedja.

Men jag vill alltså inte komma med en tvärsäker rekommendation. Det beror nog lite på hur strapatslystna ni är. Om det är första gången och ni helt saknar fjällvana, och om ni prioriterar trygghet, så är det inte dumt att gå Tjäktjapasset (och alltså håll sig till Kungsleden). Vyn när Tjäktjavaggi öppnar sig efter passet är mycket vacker. Ett alternativ kan också vara att göra en toppbestigning vid Sälka av sockertoppen (Reaiddajnunni). Från den får ni fin utsikt in mot Nallo.

Och skulle ni komma till Keb och ha någon extradag, så varför inte gå upp till fantastiska Tarfaladalen? En högalpin, karg, storslagen plats som ni aldrig kommer att glömma.

God tur!
 
Oj, vad mycket bra tips/tankar! Tackar så hjärtligt. Har resonerat idag, kikat kartor osv. och kommit fram till att vi nog kommer lägga hela veckan på detta och gå från Abisko till Nikka. Vi har ingen lång resväg heller så det underlättar. Vi känner båda att vi inte vill vika av desto mer från Kungsleden, inte på vår första fjällvandring i alla fall. Vi har tillgång till en privat stuga i Singi där vi kommer sova åtminstone en natt.

Jag tror att vi kommer gå från Kebne fjällstation till Tarfala som vår enda större avvikelse, om kraft & ork finns kvar i slutet på veckan. Så extra tack för det tipset, Gunnar81.

Gissar att nätterna är kalla under slutet av augusti? Räcker sovsäck eller ska man ha med extra pläd el. dyl. för att klara nätterna?
 

avslutad210712

Gäst
Gissar att nätterna är kalla under slutet av augusti? Räcker sovsäck eller ska man ha med extra pläd el. dyl. för att klara nätterna?

Svaret är såklart att det beror på sovsäcken :)

Ta med ett långärmat och långbent underställ att sova i. Föredrar själv ett rent underställ som jag inte vandrar i men det är en viktsfråga och en del sover i samma som de vandrar i. Fast jag tvivlar på att du behöver något sånt för själva vandringen så det lär vara rent i alla fall. Räcker inte det lägg över tröja eller annat förstärkningsplagg ovanpå sovsäcken. Tänk också på att liggunderlaget är halva värmen (eller halva värmeförlusten om man vill vara petig).
 

avslutad210712

Gäst
Personligen går jag hellre Abisko-Nikka

Och avslutar (nästan i alla fall) med en kaffe, våffla, hjotronsylt och gädde på LapDånalds

Eller en renburgare

Eller varför inte hela klabbet :)
 

avslutad210712

Gäst
hejsan ;)
eller varför inte avsluta i abisko på restaurangen, macken eller snabbköpet ?
vänligen nils

Problemet med mig själv i alla fall är att när jag väl kommit fram så vill jag gärna hem så snart som möjligt. LapDånalds är som sagt inte riktigt framme :)

Sedan föredrar jag att gå mot solen istället för med den men det är en smaksak som diskuterats förut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MrTony Abisko - Nikka. Fjällvandring 12
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
zzeezz Nikka - Abisko på vintern Fjällvandring 29
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
schweingaard Abisko-Nikka i påsk Fjällvandring 7
Mtess Tidigast vandra Abisko-Nikka? Fjällvandring 2
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.