Treriksröset till Abisko

Hejsan!
till sommaren planerar jag vandra Treriksröset till Abisko med start från Kilpisjärvi i Finland. Är det någon som kan rekommendera vilken rutt som är finast, den via Goldahytta & Gappohytta i Norge eller via Pältsastugan (Nordkalottsleden)? Mer eller mindre krävande, markering mm. Alla tips mottages :) mvh Helen
 
Jag har bara gått en rundtur Treriksröset, Goldahytta, Gappohytta, Pältsastugan, Goldaluokta i somras och den norska sidan var mer dramatisk natur att se på, men också mer fysiskt krävande att gå. Inga minnen av att det skulle vara svårt att hitta nånstans. Hur det ser ut söder om Gappo/Pältsan på respektive sida kan förhoppningsvis någon annan svara på.
 
Hejsan!
till sommaren planerar jag vandra Treriksröset till Abisko med start från Kilpisjärvi i Finland. Är det någon som kan rekommendera vilken rutt som är finast, den via Goldahytta & Gappohytta i Norge eller via Pältsastugan (Nordkalottsleden)? Mer eller mindre krävande, markering mm. Alla tips mottages :) mvh Helen
Båda är fina, men jag tycker att finast är att gå via Gappohytta och Isdalen i Norge till Rostahytta. I Isdalen kommer du lite närmare till högfjäll och området är mer spännande. Vi gick från Abisko till Kilpisjärvi år 2003, här en bild från Isdalen. Kanske får jag se dalen igen nästa sommaren...
måskogaisi.jpg
 
Tänker du dig till Rostahytta är väl frågan snarare om du skall gå väster eller öster om Pältsamassivet. Gappo och Pältsastugan kan besökas på samma tur om man känner för det. Treriksröset-Gappo-Isdalen-Rosta är lite tyngre än Treriksröset-Pältsastugan-Rosta men ingen rutt är egentligen krävande. Finast? Hela området är fint, det går inte att göra fel. Jag skulle välja rutten Treriksröset-Pältsastugan-Gappo-Rosta om vädret är bra men det är jag det.
 
Jag har gått Rostahytta-Pältsa och tillbaka en gång på vintern och Rosta-Gappo-Golda-Treriksröset på sommaren. Jag har också farit runt mellan Rosta och Pältsa sommartid. Jag tycker nog att turen över Isdalen är finare, även om det inte går att välja fel. Och så tycker jag att norska stugor är så mye hemtrevligare än svenska. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Knallarn Gröna bandet från Treriksröset, tidigast starttid? Fjällvandring 1
Evajar Treriksröset i juli Fjällvandring 3
Nordpilen Abisko-Treriksröset samt GPS Fjällvandring 6
Benny G Treriksröset slutet av maj Fjällvandring 17
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
henkaj treriksröset början av maj Fjällvandring 4
Lapplandsjägaren Vandra kaitum-treriksröset Fjällvandring 8
jonas72 Pältsan och Treriksröset Fjällvandring 1
spajk Treriksröset Fjällvandring 6
hemmet Hur blött Kilpisjärvi - Treriksröset i början av Juni? Fjällvandring 2
grusbusen Aktuellt läge vid Treriksröset? Fjällvandring 1
Treriksröset vecka 18? Fjällvandring 3
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 67
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.