Sulitjelma runt

Hejsan!
Planerar sommarens ensamvandring, funderar på att vandra Sulitjelma runt med start och mål vid Sulitjelma Hotell. Någon som kan rekommendera detta, ser ut vara en fin tur👍? Hur många dagar är lämpligt, 5-7? Hur är det med markering och standard på broar, ser att det är en del vattendrag att passera.
Tips om hur man tar sig dit välkomnas också.
Mvh Helen
 
En fantastiskt tur, vi gick i somras och ska gå samma, fast andra hållet, nu till sommaren. Hur många dagar, beror helt på hur långt du vill gå varje dag. Vi startade strax efter lunch på måndagen och var tillbaka vid bilen vid lunch på torsdagen. Vi hade skitväder, 75 % av tiden. Markeringen är helt okej, ibland får man vara "extra vaksam". Broar helt okej, räkna med ett antal vad av lättare karaktär. Vi körde bil så långt det gick, så slipper man stigningen/nedgången från byn. Tar nog säkert en halv dag att gå upp. God tur
 
Det var länge sedan jag gick hela varvet, men jag håller med om att det är ett jättefint område. Leden mellan Lomivattnet och berget var inte så välmärkt- men fin! Annars är lederna lätta att hitta , om de inte gömmer sig under snön. Finns en del välkända vad, t.ex. vid Sorjusvattnet där jag tror det inte finns bro igen. Kolla på ut.no och kanske med Sulitjelma turistförening. Och se till att ha nyckel till norska stugor om ni vill kunna sova i dem.
 
Jag har startat eller slutat i Sulitjelma vid turer sommar och vinter. Gått både söder och norr om Sulitjelmamassivet. För att komma till eller från "Sulis" har jag flugit Sthlm-Oslo-Bodö eller omvänt. Buss Bodö-Fauske-"Sulis" eller omvänt. Vid Hellemobotn i somras träffade jag en norrman som sa att bussen till Sulis numer är nedlagd, jag har inte kollat om det stämmer, skolbuss borde finnas under skoltid. På mina turer har jag gått av eller på bussen vid Folkets hus strax söder om kykan, tror området benäms Charlotta. Vägen därifrån till Ny-Sulishytta tar ca en timme, lite mer om man går till hytta, (uppför). Jag har inte haft behov att ta in på hotellet, tror heller inte det alltid varit öppet.

Leden upp på fjället från Ny-Sulishytta till Sorjushytta är utsatt vid dåligt väder, mycket nederbördsrikt område, har fått "snu" där på väg till Sorjushytta vintertid pga hård vind och dålig sikt (samma dag som en norsk Hercules kraschade vid Kebnekaise). Leden till Sorjushytta har några vad som jag dock inte upplevt som svåra men lite oangenäma att genomföra vid kraftigt regn och hård blåst. Det finns också alltid snöfält som ska passeras och vissa ligger i sluttning, kan ibland vara vanskligt. ta sig fram där.

En jock mellan Sorjushytta och Sorjosjaurestugan, (jokken rinner från söder ut i Volep Sorjusjaure) måste vadas. Det fanns tidigare en bro söder om vadstället, tror inte den är uppförd igen.
 
Tackar, funderar nu att gå från Kvikkjokk och sen den övre delen till Salitjelma via Sårjåsjaurestugan, någon som vet hur långt det blir och som kan rekommendera den turen, jag bor i tält.
Mvh Helen
 
Jag har startat eller slutat i Sulitjelma vid turer . Vid Hellemobotn i somras träffade jag en norrman som sa att bussen till Sulis numer är nedlagd, jag har inte kollat om det stämmer, skolbuss borde finnas under skoltid. .
Jag har kollat, på www.reisnordland.no Det går utmärkt att åka buss i sommar, Linje 100 från Bodø till Fauske och 481 (två dagliga avgångar) vidare mot Sulitjelma by.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Moa89 Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring? Fjällvandring 7
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
Vonsan Ny-Sulitjelma-Låmihytte-Pieskehaure Fjällvandring 4
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
82-barn SULITJELMA: broar, svåra vad och snöpassager Fjällvandring 20
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
t_andersen Padjelanta-Ny Sulitjelma Fjällvandring 6
Vonsan Kvikkjokk-Tarrekaise-Vaimok-Ny Sulitjelma-Sårjos-Stalo-Vaisaluokta. Fjällvandring 5
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
wvdoorne Padjelanta - Sulitjelma: some questions Fjällvandring 13
BrittMarie Ny-Sulitjelma - Sårjåsjávvre Fjällvandring 5
Bamba Sulitjelma, parkeringsplats Fjällvandring 8
pårte Tips om Sulitjelma-Saltoulokta Fjällvandring 6
kgh Vandring till/från Sulitjelma i Norge. Fjällvandring 7
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
segelod Sulitjelma Fjällvandring 7
PJE Saltoloukta-Sulitjelma Fjällvandring 2
nilsbo Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure Fjällvandring 7
eric Hur tar jag mig till/från Sulitjelma? Fjällvandring 5
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.