Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta

Insett att jag får lätta på plånkan.
Någon som har erfarenhet av Tarptent scrap 1? Eller någit liknande? Funderar på Tarptent Scrap 1 eller HB akto. Dock rycker jag att alto är lite väl tung.
 
Jag har Tarptent Rainbow och Double Rainbow. Helt suveräna tält som jag använt väldigt mkt, men mest i skyddade lägen, inte testat storm på fjället. Men dom skulle nog funka där oxå. Bra ventilation, så om det blåser mkt på fjället så gissar jag att det blir lite dragigt i tältet, men säkert ändå ok.
 
Jag har Tarptent Rainbow och Double Rainbow. Helt suveräna tält som jag använt väldigt mkt, men mest i skyddade lägen, inte testat storm på fjället. Men dom skulle nog funka där oxå. Bra ventilation, så om det blåser mkt på fjället så gissar jag att det blir lite dragigt i tältet, men säkert ändå ok.
Vilket föredrar du som solo tält ?
 
Båda är väldigt bra, lite olika stora bara. Double Rb är lite större & bekvämare, mer space, och väger då lite mer, funktionsmässigt är det ingen skillnad. Om det blåser riktigt mkt bör man tälta i lä.
Men som sagt, i riktig storm och regn på fjället så funkar det nog, men då är säkert ett tunneltält från Hilleberg att föredra...
 
Tack för ditt svar Peter!

De andra lederna upp till Keb kräver klätter vana som jag har förstått?

Menar du att jag bör börja i Nikkaluokta om jag vill komma åt västra leden?
Eller börja i Abisko och ta durlingsleden?

Vad är skillnaden med att börja i Nikki jämfört med Abisko? Misstänker att det är smidigare att ta sig till Abisko med tåg?

Västra leden är lämplig om du inte är bekväm med lätt klättring och glaciärpassager. Passera glaciärer solo är aldrig lämpligt. Västra leden utgår mer eller mindre från fjällstationen.

Dürlings led bör du absolut vara bekväm med karta/kompass för att gå.

Oavsett vilket håll du går bör du hoppa in på fjällstationen och kolla väderleksprognoser.

Tänk så här:

Du har någon reservdag för allmänt strul samt samt för en topptur. Du börjar från Nikka och får veta att det är skitväder i en vecka. Bara att gå vidare och utnyttja extradagarna längs med vandringen. Finns många möjligheter till dagsturer. Går du andra hållet kommer du till Keb och får en extradag med dåligt väder i Kebne eller Nikka.

Sen tycker jag personligen att det är väldigt trevligt att avsluta i Abisko. Man kan ta en dusch, en bädd i vandrarhemmet och sedan en god middag innan man hoppar på tåget dagen efter. Det är dessutom både det faktiska och mentala slutmålet. Går man åt andra hållet blir slutmålet lite grand Kebne där man ska försöka en topptur, som kanske inte blir av och sedan har man en ganska trist vandring till Nikkaluokta där man för all del kan ta en dusch, bädd och en god middag på Sarris restaurang. Men det slår inte riktigt Abisko i mina ögon.

Avslutar du i Nikkaluokta kan du från Kebne gå upp på platån Darfallahku efter bron över Tarfalajokken. Sikta på renvaktarstugan och sedan stigen som går ner till bron. Återigen, karta/kompass ska du kunna och gå inte den vägen vid dåligt väder/låga moln/dimma.

Vägen över Vistas-Nallo är som många nämnt inga problem jämfört med Kungsleden att gå. Lite högre upp och utsatt vid Nallo. Vistasdalen norr om Vistasstugan är en pärla i fjällvärlden. Rekommenderas lika mycket som Nallo som är älskat av många.

Lycka till
Peter
 
När man går ifrån Singi och följer leden mot Keb, kommer man då rakt på den lätta (västraleden) då? eller måste man ta ett annat håll? Min tanke är att slå upp tältet nedanför Keb vid start av Västraleden, för att lämna den tunga packningen och bara ta med en daypack.
Rätta mig någon om jag har fel, men visst tar leden till toppen av några kilometer från fjällstationen? Jag har ett svagt minne av att ha tältat där, och då hade vi passerat fjällstationen en bit, vi kom från Nikkaluokta. Kommer du norrifrån kan du ju ta en kvällspromenad till stationen och höra dig för litet om väder och sånt.

Då tält,sovsäck,liggunderlag,ryggsäck väger ca 7-8 kg så vill jag gärna försöka hålla nere vikten genom att handla mat på fjällbutikerna. Hur har de öppet under sep?
Jag vet dock inget om vad som brukar finnas kvar så sent på säsongen.

Därför undrar jag om ni skulle rekommendera vandringsstavar? Isåfall vilka stavar föredrar ni? jag är primärt ute efter teleskopmodeller som inte är särskit skrymmande.
Jag har alltid gått med bara en trästav tills i år när jag investerade i riktiga gåstavar. Det var ett lyft! Rekommenderas!
 
Senast ändrad:
Du kommer utan vidare klara båda dina turförslag, men om du frågar en gammal van fjällvandrare om du ska gå Kungsleden eller gå via Vistas och Nallo kommer ALLA svara Vistas och Nallo på ren reflex. Och ja, det är en jättefin tur men om du inte har fjällvandrat tidigare kommer du inte bli besviken om du följer Kungsleden över Tjäktja-passet heller. Jag tycker Kungsleden ibland avfärdas lite väl fort . Det är en fantastiskt fin sträcka - världsklass! - som innehåller allt man kan önska sig av trivsam vandring och vackra vyer. En av mina absoluta favoritsträckor överhuvudtaget är faktiskt den från Alesjaure - och över Tjäktja-passet. Det är min: bli - på - gott - humör - sträcka. Är det bra väder är ett tips att tälta på sydsidan av passet och få Kungsledens bästa utsikt. Är det själva fjällupplevelsen i sig du är ute efter, kör därför Kungsleden! Man ska gå den sträckan åtminstone en gång, enligt min mening.

Vill du helst vara väldigt mycket ensam är Kungsleden kanske ändå inte det bästa alternativet. Då är Vistas/ Nallo turen bättre. Det ska erkännas att det är väldigt svårt att inte bli djupt förälskad i Vistas. Jag gick där i år i någon form av liggande ösregn, men det var ändå fantastiskt. Jag kan dock rapportera att det var rejält blött i marken detta år och Vistas var absolut värst. I björkskogen i Vistas var stigen mest gyttja och pölar. Du kan ju dock glädja dig åt att slippa myggen. Jag hade många små surrande kamrater på min väg genom Vistasdalen, trots regnet och blåsten. Att lugnt och metodiskt sätta upp tält i ett myggmoln är i och för sig ett utmärkt tillfälle att öva sann mindfulness.

Det är också , som andra har skrivit, två vad att passera på turen Vistas - Nallo. Inget är egentligen svårt eller farligt men om man är ovan vid att vada i strömt vatten kan man ju ändå tycka att det är lite läskigt. Jokken från Nallo, som vid låg vattenföring säkert är piece of cake, krävde i år lite pyssel med att hitta en bra väg som inte helt vattenfyllde kängorna. Det andra vadet kommer ett par kilometer efter Nallostugan. Det är tydligt uppmärkt och var inte ett alls problem, men kan säkert upplevas som lite otryggt, särskilt utan stavar. Jag gick dock båda vaden när det var riktigt mycket vatten och på SMHI:s vattenföringskarta ser det ut att vara mer normala flöden nu så inget borde vara något problem. Det andra vadet kan man också slippa, genom att helt enkelt låta bli att följa leden och fortsätta väster om sjön Reiaddájávri istället för att gå öster om sjön. Att inte följa leden är helt oproblematiskt. Det är absolut helt omöjligt att gå vilse ens om man skulle gå med förbundna ögon. Om du går för långt åt öster hamnar du i sjön och går du för långt åt väster är du på väg uppför Tjäktjatjåkka vilket lär märkas. När du passerat sjön kan du ansluta till leden igen eller fortsätta på västra sidan ned mot Sälka.

Om jag vore du skulle jag först försöka låna eller hyra ett tält för att se vad jag trivs med på långvandring. Att tältet håller tätt och står kvar när det blåser är ju grunden men därefter är det så oerhört individuellt vad man föredrar. Är du frusen eller tål du lite drag? Vill du ha ryggsäcken inne i tältet eller i en absid utanför? Vill du ens ha en absid? Hur lagar du mat? Är det avancerad gourmet-matlagning som kräver en massa utrymme och tid eller kokar du mest upp vatten? Vad gör du när det regnar, ligger du kvar och väntar ut vädret (=stort tält är trevligare) eller föredrar du att packa ihop och gå ändå? Vill du kunna resa inner - och yttertält separat? Tusen saker påverkar valet av tält, men sina vanor på långvandringar till fjälls är ju något som växer fram och som man inte vet från början. Själv vill jag kunna resa yttertältet först/ta ned det sist om det regnar men inte ha absid. Inget av det hade jag kunnat förutse innan jag började fjällvandra.

Samma med sovsäck. Jag är superfrusen och har både varm sovsäck plus en extra liner i säcken men är man varmblodig klarar man sig ju med mindre och lättare. Hur kallt har du sovit hittills? Frös du? Det är kanske ett bra riktmärke. Räkna med att det blir minusgrader på fjället i september. Jag har vaknat upp till frost i Singi i juli :) Dock inte i år.

Även stavar är en smaksak men jag tycker att stavar ofta är bra i fjällen.De avlastar knän och leder när man går brant uppför och framför allt brant nedför. De är dessutom bra när man vadar, både för att hålla balansen och för att känna efter hur djupt det är/om botten är stabil etc. Enda gången jag tycker de är mest i vägen är i blockterräng. Då klarar inte min hjärna att hålla reda på två fötter och två stavar samtidigt. Jag har ett par från Black Diamond som går att fälla ihop. De har inte krånglat och verkar hålla bra.

Slutligen tipsar jag om att läsa Claes Grundstens På Fjälltur Abisko - Kebnekaise eller Fredrik Neregårds Fjällvandra kring Kebnekaise, Abisko och Riksgränsen om du inte redan gjort det. Många fina tips även om Neregårds bedömningar av olika sträckors svårighetsgrad ibland är lite... obegripliga.

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tommy.fransson Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaluokta på 9 dagar Fjällvandring 6
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9
pjh891013 Klarar man Abisko-Kebnekaise på 6 dagar?? Fjällvandring 9
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
snuffle Prognos för abisko-kebnekaise Fjällvandring 7
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko och kebnekaise Fjällvandring 0
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko o Kebnekaise Fjällvandring 0
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
joan019 Abisko - Kebnekaise! Fjällvandring 9
egh01 Abisko - Kebnekaise - Saltoluokta Fjällvandring 29
Fredrik2 Abisko-Kebnekaise, fiske? Fjällvandring 0
ekonom Förhållanden Kebnekaise-Abisko Fjällvandring 3
Swedish Berman Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 4
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.