Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta

Hej där ute!
ska vandra ovan om några veckor, någon som vet hur status är på markering av leden, eller något särskilt ställe att vara uppmärksam på? Har karta och kompass så klart! Tar gärna tips på bästa offline karta/app att ha i mobilen också, har ”min karta” från lantmäteriet men har inte testat den ännu.
mvh Helen

Leden var mycket välmärkt och skyltad för 4 år sen iaf, svårt att tro att den är sämre nu. Kommer inte ihåg att nått var speciellt hemskt. "Min karta" har inte norsk karta så den kommer du inte långt med. Jag använder outdooractive med topokartorna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu är det länga sedan jag har vandrat leden - men skall vara på södra delen inom kort :) - så ingen aktuell ledinformation från min sida.
Men bästa offline karta/app: Helt klart: Norska appen "Hvor?" finns för Android och iPhone. Aktuella norska topokartan och lite äldre karta typ 3 mil in i Sverige -men man rör sig ju mest i Norge under denna vandringen.

Aktuellt rapport kom till Abisko igår...
Mellan Vuomahyttan och Pålnostugan är leden välmarkerad.
Enligt några andra vandrare var markeringen mellan Vuoma och Lappjordhytta inte den bästa men stigen tydligt och ingen problem att följa, längre norrut var det väl bättre.
Har nu testat Hvor? i skarpt läge då min GPS gick sönder vid turens start, rekomanderas!! Både på norskt och svenskt sidan av gränsen.

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips