Bra sätt att navigera vid fjällvandring

Triangulerar! Det gör man ju hela tiden, varje gång man passar kartan efter vädersträcken så kollar man ju att verkligheten stämmer (om man har sådan sikt), dvs triangulära. Och att hålla kartan i minnet är visserligen kul, men även att ta fram den ofta och spana på detaljerna som dyker upp.

Sedan kan man ju förstås gå fel och använda det för att ta reda på vart man hamnat, men då har man ju missat att navigera i något moment. Det är ju en viktig kunskap där om man inte har GPS.

Mycket tråkigare att ha usel sikt, gå på kompasskurs mellan markeringar eller kryss, eller använda död räkning om det inte finns markeringar och man ska mot uppfångande terrängformation. GPS är enklare då, men inte heller så kul.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En regelrätt triangulering har jag nog inte gjort sedan värnplikten men jag gör ett någorlunda överslag genom flera olika metoder, ungefär som när man navigerar efter naturen.
Att memorera kartan tycker jag är roligt som en del av förberedelserna inför en tur. Mer som att dagdrömma framför kartan, men det brukar bli väldigt användbart sedan när man är på plats.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips