Bra sätt att navigera vid fjällvandring

Tack för alla input, men tveksam om jag kommer använda ngn av dem. GPS på klocka..fn vilket förstoringsglas man behöver.
Behov av vart jag gått, nej varför då, det vet jag ju redan..
Planerar man, studerar kartor, mm då är det bara vädret som kan ställa till de.
Så de bästa sätt att navigera, är att planera, studera kartor, typ topografi.
Själv har jag planerat sommarens tur i detalj, så tveksamt om jag är i behov av en karta.. Mer än att bestämma vilken topp jag ser.. typ
Då menar jag i fjäll typ över 900möh, och inte i typ lågland..
Du är ett föredöme som kan hålla kartan i huvudet. Jag kan hålla en del i huvudet.

För min del så är kartan en version av verkligheten där jag kan se och planera framåt, och även titta bakåt och jämföra med kartan hur jag vandrat.

Med kartan ser jag också var det finns mindre bäckar för kvällsvattnet eller kanske lunchvattnet.

Om jag behöver ändra mina planer under en vandring använder jag kartan.

Kartan är härlig att titta på när man stannar till och jämför med det man ser.

Jag gillar kartor.,,

Tack för alla input, men tveksam om jag kommer använda ngn av dem. GPS på klocka..fn vilket förstoringsglas man behöver.
Behov av vart jag gått, nej varför då, det vet jag ju redan..
Planerar man, studerar kartor, mm då är det bara vädret som kan ställa till de.
Så de bästa sätt att navigera, är att planera, studera kartor, typ topografi.
Själv har jag planerat sommarens tur i detalj, så tveksamt om jag är i behov av en karta.. Mer än att bestämma vilken topp jag ser.. typ
Då menar jag i fjäll typ över 900möh, och inte i typ lågland..
Du är absolut i behov av en karta, även om du råkar ha "absolut" fotografiskt minne (det har i princip inga neurotypiska människor). Det kommer garanterat tillfällen där du inte kan följa din planerade rutt, och då behöver du mer kartinformation än du memorerat.

Det kan vara allt från beslut om små lokala omvägar, alternativ till planerade vad som plötsligt blir oöverkomliga efter mycket regn, bra sätt att snabbt ta sig ner till närmsta skyddade läge vid åskväder, till i värsta fall kan nödvändigheten att hitta snabbast möjliga reträttväg till "civilisationen".

EDIT
Ser nu att Totteman redan svarat i samma anda.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.