Ja! Vid rastplatser, lägerplatser och annat. Kanske inte för att jag behöver det, utan för att jag tycker att det är roligt.Använder ni Triangulering i fjällen för mer exakt plats bestämning.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bra sätt att navigera vid fjällvandring
- Trådstartare Totteman
- Start datum
Triangulerar! Det gör man ju hela tiden, varje gång man passar kartan efter vädersträcken så kollar man ju att verkligheten stämmer (om man har sådan sikt), dvs triangulära. Och att hålla kartan i minnet är visserligen kul, men även att ta fram den ofta och spana på detaljerna som dyker upp.
Sedan kan man ju förstås gå fel och använda det för att ta reda på vart man hamnat, men då har man ju missat att navigera i något moment. Det är ju en viktig kunskap där om man inte har GPS.
Mycket tråkigare att ha usel sikt, gå på kompasskurs mellan markeringar eller kryss, eller använda död räkning om det inte finns markeringar och man ska mot uppfångande terrängformation. GPS är enklare då, men inte heller så kul.
Sedan kan man ju förstås gå fel och använda det för att ta reda på vart man hamnat, men då har man ju missat att navigera i något moment. Det är ju en viktig kunskap där om man inte har GPS.
Mycket tråkigare att ha usel sikt, gå på kompasskurs mellan markeringar eller kryss, eller använda död räkning om det inte finns markeringar och man ska mot uppfångande terrängformation. GPS är enklare då, men inte heller så kul.
En regelrätt triangulering har jag nog inte gjort sedan värnplikten men jag gör ett någorlunda överslag genom flera olika metoder, ungefär som när man navigerar efter naturen.
Att memorera kartan tycker jag är roligt som en del av förberedelserna inför en tur. Mer som att dagdrömma framför kartan, men det brukar bli väldigt användbart sedan när man är på plats.
Att memorera kartan tycker jag är roligt som en del av förberedelserna inför en tur. Mer som att dagdrömma framför kartan, men det brukar bli väldigt användbart sedan när man är på plats.
Tjena långt efter att tråden startades. Jag är också en kartälskare. Jag använder karta och kompass, samt stöttar upp vid behov genom telefonens GPS. Kartorna är oftast i 1:25 000 för jag gillar detaljrikedomen. Jag har oftast vandrat med min son och när han var liten tog vi oss inte så långt, så den skalan räckte rätt länge. Grovplanering gör jag hemma med en dator och jag har fått stor hjälp via detta forum.Jag har backat bland trådarna inom ämnet Navigering och sett att det står mycket om tips å trix med det digitala.
En sak jag saknar är "hur man navigerar i fjällen", och därför delger jag lite från verkligheten, dvs hur jag gör.
Jag delar upp det i analogt och digitalt, dvs karta och kompass samt elektroniska hjälpmedel, och det första jag vill säga är att jag använder båda sätten då de kompletterar varandra. Det är inte antingen eller, utan både och.
Eftersom jag har ett intresse i av kartor, orientering mm så har jag lärt mig att använda karta och kompass. Därför är det basen och grunden i det jag har med mig. En karta och kompass fungerar alltid och när man kan hantera de så ger kartan mer information än att man kan se var man är (om man navigerat rätt).
När jag blickar 1-2 mil bort i fjärran så kan jag samtidigt titta på kartan. Jag ser dalar och toppar, jag ser spännande platser jag kanske vill uppleva. Kartan kompletterar det jag i verkligheten blickar ut över.
Den överblicken är svår att få med digitala hjälpmedel. Det är just överblicken som är kartans stora förtjänst.
De högalpina kartorna som nu finns över delar av fjällområdena i skala 1:25 000 är fantastiska. De är riktigt detaljrika och berikar översikten på ett fint sätt. Man kan planera vandringen på plats när man är i området, och verkligen ser hur det ser ut. Grovplaneringen har man såklart gjort hemma, innan vandringen.
Annars är skala 1:50 000 fullt tillräcklig, och även 1:100 000 kan fungera beroende på var man vandrar. Följer man en led eller går man obanat? Vilken detaljrikedom vill man ha? Hur intresserad av kartor är man?
Kompassen tänker jag inte nämna mer än att den kompletterar kartan. Jag använder karta och kompass. Det är grunden för min navigering i fjällen.
Det digitala då?
Karta i mobilen:
En bra komplettering till fysisk karta är att använda en karta i mobilen. Jag använder både nedladdade appar för specifika kartfunktioner som att surfa in och kolla online.
Onlineversioner är såklart www.naturkartan.se och man kan ladda ner Naturkartan till mobilen också. Fördelen med Naturkartan är att det finns mycket information om platser, leder och mycket annat.
En sida jag ofta använder online är Lantmäteriets "Min karta", https://minkarta.lantmateriet.se/, vilken rekommenderas. Det går att skapa egna kartor där (via datorn) och då kan appen användas offline. Appen används ofta, gärna på bussen efter arbetsdagens slut...drömma...planera...
Karta i datorn:
För planering av vandring använder jag Naturkartan och Min karta från Lantmäteriet (länkar till bägge ovan).
En annan sak jag använder är Google Maps, där man klickar på "Karta" längst ned och sedan "3D" till höger. Då kan man med musen tilta kartan, och zooma in i området man utforskar. Man kan "flyga" över området och få en bra bild av hur det ser ut när man exempelvis står på en topp. Superbra tycker jag..
Under vandringen:
Ja, vad ska jag säga...jag använder kartan och har koll på var jag är.
Gällande det digitala så kan jag använda någon av apparna för att se var jag är. GPS:en visar med en prick i kartan, eller en pil, var jag är. Ofta räcker det att göra en snabbkoll och sedan stänga av appen. Det drar ju en del batteri att använda telefonens funktioner.
Jag brukar ta skärmdumpar i samband med att jag använder telefonens kartappar. Detta för att i efterhand se hur jag vandrat och kunna ha med de bilderna i min blogg (här på Utsidan).
Fördelen med att använda mobilen på detta sätt är att man ganska exakt ser var man är. Den bekräftar det man kanske redan vet eller gissar. Kan vara bra i dimma, eller bara för att se hur långt det är kvar till bron, vattendraget eller vad man nu är intresserad av.
Jag fotograferar med mobilen om det är regn, då jag inte vill utsätta min systemkamera för vatten.
Man kan också logga en vandring med en GPS, och jag har inte gjort detta själv då detta drar batterier. En cykeldator i "energisparläge" kan vara ett alternativ om man vill prova det. Då får man hantera detta när man är hemma igen.
Säkerhet:
Har man mobiltäckning kan mobilen rädda liv, men ofta är det dålig täckning i fjällen.
Eftersom jag ofta vandrar själv och obanat vill jag kunna kalla på hjälp om jag inte kan vandra vidare. Bryta benet och inte kunna kalla på hjälp lockar inte alls. Därför har jag köpt en nödsändare, egentligen en satellitkommunikationsenhet med GPS. Jag har en Garmin inReach Mini 2. Då kan jag kalla på hjälp, dvs skicka ett SOS-meddelande, och även få väderprognoser till den samt skicka textmeddelanden till nära och köra att "allt är bra". Det är alla de tre funktionerna som jag uppskattar. Denna enhet kan mer ändå, och jag har ett abonnemang som jag tillfälligt pausat.
Powerbank:
När jag vandrar har jag en 20 000 mAh samt en 10 000 mAh powerbank som laddar mobil, systemkamera. Eftersom jag har SJ-biljett och annat i mobilen så ser jag till att snåla med mobilbatteriet i slutet av vandringen, samt laddar så snart jag kan.
Solcellsladdare:
Detta har jag inte provat, men kan vara bra att ha om man är på områden med "solmöjlighet".
Övriga appar:
Det finns andra appar man kan använda och jag nämner bara dem lite kort här. Jag använder dem ibland.
MAPS.ME, kan användas offline. Bra kartfunktion i städer, samt vissa närområden. I fjällen fungerar det inte så bra.
HVOR?, karta över norska fjällen.
Fjällkartan, den som heter Fjällkartan, och inte Lantmäteriets, kan användas offline. Har den i min iPhone. Har den som komplement egentligen.
Sammanfattning:
1. Lär dig använda karta och kompass. En karta ger mycket mer information är att visa hur det ser ut där du är. Den berikar hela vandringen.
2. Använd mobil som komplement, och använd den smart.
3. En powerbank kan vara bra om du behöver ladda mobil, GPS, kamera eller annat. Amperetimmar väger en del, så fundera på hur mycket du vill bära i form av powerbank.
4. Nödsändare? Kan vara bra att ha om man vandrar där det inte är mobiltäckning.
Hur tänker DU?
Dessutom gillar jag de nya kartorna som är sådär pappersaktiga men ändå fukt-tåliga.
Tack för din fina trådstart! 💚
Får man bryta tråden och fråga hur ni gör i Kajaken. Navigering i kajak är för mig mycket svårare än på fjället. Har gjort några fel på fjället men i kajaken kan det bli helt tokigt. Karta i botten sedan en gps som bekräftar att man är rätt är det jag behöver. Sedan orientering typ tävling då har man tummen där man är och slipper läsa in sig för just hitta tillbaka <inläsning> vid paddling är det svåra tycker jag.
Jag använder GPS och karta i mobilen. På kajakdäcket framför mig har spänt fast en "papperskarta".Får man bryta tråden och fråga hur ni gör i Kajaken. Navigering i kajak är för mig mycket svårare än på fjället. Har gjort några fel på fjället men i kajaken kan det bli helt tokigt. Karta i botten sedan en gps som bekräftar att man är rätt är det jag behöver. Sedan orientering typ tävling då har man tummen där man är och slipper läsa in sig för just hitta tillbaka <inläsning> vid paddling är det svåra tycker jag.
Aktuellt
ANNONS
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Grunden är
Ibland finns "säkra punkter" att ta kompasskurs till - t ex sjömärken eller en karakteristisk topp som du är säker på vilken den är. Har du två säkra punkter så krysspejlar du. LIkväl som skoggklädda öar så kan toppar se lika ut och svåra att bedömma avstånd till när man ha god sikt. Kompassen luras sällan om man använder den rätt. Gör rimlighetskoll på dina kompasskurser, om du får 330 grader men skulle ungefär söderut är du sannolikt 180grader fel.
Man kan ha en liten självhäftande pil (typ postit) att sätta på kajakkartan som kan få agera "här är jag nu-tumme" och flyttas efterhand man själv flyttar sig.
Öva orientering hemma, ungefär nu startar "hitta ut" i skogar och städer på många ställen, kul övning, helt på dina egna villkor och kostar inget. Brukar sitta uppe till september/oktober, där jag bor i alla fall.
/Patrik
Grunderna är väl desamma, vet var du startar, håll koll på din riktning mha kompass och håll hela tiden reda på var du är så du slipper läsa in dig igen. "Var är jag nu egentligen" ska du inte behöva fråga dig.Får man bryta tråden och fråga hur ni gör i Kajaken. Navigering i kajak är för mig mycket svårare än på fjället. Har gjort några fel på fjället men i kajaken kan det bli helt tokigt. Karta i botten sedan en gps som bekräftar att man är rätt är det jag behöver. Sedan orientering typ tävling då har man tummen där man är och slipper läsa in sig för just hitta tillbaka <inläsning> vid paddling är det svåra tycker jag.
Ibland finns "säkra punkter" att ta kompasskurs till - t ex sjömärken eller en karakteristisk topp som du är säker på vilken den är. Har du två säkra punkter så krysspejlar du. LIkväl som skoggklädda öar så kan toppar se lika ut och svåra att bedömma avstånd till när man ha god sikt. Kompassen luras sällan om man använder den rätt. Gör rimlighetskoll på dina kompasskurser, om du får 330 grader men skulle ungefär söderut är du sannolikt 180grader fel.
Man kan ha en liten självhäftande pil (typ postit) att sätta på kajakkartan som kan få agera "här är jag nu-tumme" och flyttas efterhand man själv flyttar sig.
Öva orientering hemma, ungefär nu startar "hitta ut" i skogar och städer på många ställen, kul övning, helt på dina egna villkor och kostar inget. Brukar sitta uppe till september/oktober, där jag bor i alla fall.
/Patrik
Liknande trådar
Dela: