Planera vandring och kartor

Hur ska man planera sin kommande fjällvandring? Det finns mycket information på olika platser på nätet, allt ifrån personliga hemsidor, YouTube-kanaler, och såklart officiella hemsidor från olika kommuner, föreningar mm.

En grundläggande sak är i alla fall att titta på kartor och planera utifrån det. Det gör nog de flesta som ska fjällvandra.

Det finns här på Utsidan artiklar, trådar och diskussioner om bästa vägvalet, bästa tid på året att korsa vattendrag och allt annat möjligt och omöjligt. Forumet är en guldruva att ösa information ur, vilket jag uppskattar.

Samtidigt kan man ställa sig frågan om man vill veta precis allting om den vandring man planerar. Där är vi nog olika, och för nybörjarvandraren är det bra med grundläggande tips om olika saker, medans den mer erfarne kan spetsa till sin fråga och även svara på frågor från andra.

Hur som helst tänkte jag tipsa om hur jag använder kartor i planeringssyfte, och även under en fjällvandring.

För det första så ser jag till att ha en aktuell papperskarta över området jag ska till. Utvecklingen av pappret har lett till att det inte är papper längre utan andra material som tål väta och dessutom är rivstark. Den klassiska Fjällkartan har jag levt med sedan jag började med fjällvandring på 80-talet. När Calazo kom med sina kartor så är det dessa jag köpt.
fjaellkartan_framsida1990.jpg
kungsleden_kebnekaise_abisko__riksgransen_1-50_3d_low.jpg


Vilken skala man ska välja beror på var man ska vandra anser jag. Det finns kartor med skala 1:000 000, 1:50 000 och högalpina kartor i skala 1:25 000 och även 1:20 000. De senaste kartorna har hög detaljrikedom tack vare laserscanning som utförts med flyg.

Ok, man skaffar en aktuell karta. Då kan man planera hur man ska vandra, var man ska korsa vattendrag och vilken väg man ska ta upp till den planerade toppen, om man nu ska upp på någon topp.

En kompass behöver varje seriös fjällvandrare. Jag tänker inte utveckla det mer än att en kompass kan vara skillnaden mellan liv och död. Självklart ska man kunna hantera kompassen, genom att kunna ta ut en kompassriktning, mäta avstånd mm.

Med det sagt så kan jag gå in på det jag tänkt mig: Den digitala planeringen med lite olika verktyg.

Jag börjar med att säga att det finns olika appar man kan använda online och offline, och anledningen till att jag inte nämner alla apparna som folk använder är helt enkelt att jag för det mesta använder de som nedan nämns.

Jag tänkte börja med Naturkartan,se som är riktigt bra. Den använder jag både i datorn och i mobilen. Nedan ett exempel från Lunndörren i Jämtland.
naturkartan lunndörrpasset.PNG


Sedan använder jag Google Maps, både den vanliga och även i 3D. 3D är riktigt grymt, speciellt när man kan se exakt hur det kommer att se ut i det område där man ska vandra. Nedan ett exempel från Lunndörren i Jämtland.
gruvfjället 3D 2.PNG


En app jag använder i telefonen och datorn är ViewRanger. Jag kan i datorn planera hur jag ska gå, se nedan.
Screenshot_20210110_122701_com.augmentra.viewranger.android.jpg

En annan bra sak med ViewRanger är att man kan logga en sträcka under vandringen. Jag gjord det denna gång (se nedan) för att hitta tillbaka till tältet då jag inte visste hur mörkt det skulle vara när jag skulle återvända på kvällen. Jag lade även in ett bokmärke där tältet var (gula pricken)
Screenshot_20210110_122432_com.augmentra.viewranger.android.jpg


Andra appar jag använder i mobilen är MAPS.ME, och det är främst för vandring hemmavid. Den fungerar riktigt bra för att exempelvis se stigförgreningar, i alla fall i Tyresö/Haninge utanför Stockholm. Se nedan.
Screenshot_20210110_140321_com.mapswithme.maps.pro.jpg


Det det sagt hoppas jag att jag inspirerat till att fler att använda digitala hjälpmedel, förutom karta och kompass.

Min uppmaning är att alla som ska fjällvandra lär sig hantera karta och kompass i första hand och sedan använder de olika digitala hjälpmedlen på det sätt som passar en själv bäst.

Jag har en powerbank på 20 000 mAh för att kunna ladda min mobiltelefon under en vandring. Jag använder mobilen för att boka resor mm, så den har primärt den funktionen, samt även ha kontakt med nära och kära när det finns mobilnät. Det här med kartappar är lite extra, som jag använder om det känns som om det är en bra extra säkerhetsgrej. Men karta och kompass i första hand för navigering. Jag tar lite bilder med mobilen också, kollar väder.

Planera väl därute!
 
Senast ändrad:
Jag delar helt din åsikt om karta och kompass men för mig så är det inte förstahandsvalet. Jag använder mobilen i första hand därför att den är lättåtkomlig och -utan att jag följer med på kartan- och visar min exakta position omedelbart (så länge den fungerar)!

Det vore otänkbart för mig att ge mig ut utan "papperskarta" och kompass på längre utfärder i ödemarken.

Jag föredrar den gamla terrängkartan/fjällkartan i mobilen men jag antar att dom produkterna inte uppdateras sedan topografiska kartan gavs ut av Lantmäteriet så dom förpassas kanske till historien så småningom.
 
Den mest uppenbara fördelen med papperskarta och kompass är att de inte kräver el. Telefonbatteriet använder jag helst till annat. (Jag har till och med en idé om att använda en gammaldags kamera nästa vandring för att göra mig mer oberoende av el, men det hör knappast till ämnet.)

Internet är däremot väldigt bra för att planera turer, för då behöver jag inte köpa en karta innan jag har bestämt mig för var jag ska gå. Jag kör med länsstyrelsernas karttjänst och google earth, men alltid bra med fler tips, framför allt någon där man kan spara sina inritade rutter på en riktig, detaljerad karta, där lämnar google earth och länsstyrelserna en del att önska.
 
Fina tips! Jag hoppas det går bra om jag delar med mig av några egna synpunkter.
Det är bra att ha kartorna tillgängliga offline på telefonen. Det är inte ovanligt att sakna täckning och det sparar mycket batteri.
Som sagt ovan är det viktigt med en papperskarta om man ska ut på något mer avancerat än dagsturer i hemmaterrängen. Men efter att ha hört om fritidsseglare (min pappa, innan smarttelefoner) som villat bort sig i dimman så är det också bra att kunna ta en gps-position och föra över den till kartan. Då behöver man veta vilken rutnät som gäller på kartan och vilket som telefonen, Inreachen eller klockan visar.

Jag tycker också att DNT:s portal ut.no är helt fantastisk för att turplanera. En del svenska stugor finns uppmärkta, men ledmarkeringarna och själva kartan lämnar lite att önska.

Edit: Ut.no har visst bara en del stugor runt norra delarna av Kungsleden och Grövelsjön - Storlien. Naturkartan.se är visst en svensk motsvarighet.
 
Senast ändrad:
Internet är däremot väldigt bra för att planera turer, för då behöver jag inte köpa en karta innan jag har bestämt mig för var jag ska gå. Jag kör med länsstyrelsernas karttjänst och google earth, men alltid bra med fler tips, framför allt någon där man kan spara sina inritade rutter på en riktig, detaljerad karta, där lämnar google earth och länsstyrelserna en del att önska.

Det finns en programvara som heter Cartograph Maps 2 som du kan köra på din PC. Med den kan man kopiera kartorna från mobilen och rita färdvägar etc.
Format
- Offline raster maps: Locus SQLite maps, MBTiles, TwoWays/CompeGPS RMAP*, Oruxmaps SQLite*.

(Sedan finns det antal onlinekartor som man också kan använda men jag föredrar offline kartor.)
 
Tack Thomas för intressant trådstart, och övriga som skrivit, med för mig mycket ny information.

Jag vill slå ett slag för den inspiration jag fått och får av andra som gått före i det område jag är nyfiken på. Det finns ju såklart en mängd böcker, men för min del, som börjat ganska sent med fjällvandring, har Utsidan varit en guldgruva. Här finns flera medlemmar vars turbeskrivningar varit guld för mig; en period låg jag försjunken med turtexten på telefonskärmen och kartan i knät i sängen och kunde inte sluta.

Majjens texter vill jag i sammanhanget nämna, och likaså Hans Nydahl, som inspirerat med fantastiska foton och detaljerade texter om ffa västra Padjelanta.
Tack alla ni som skriver och delar med er av era turer.
 
Jag kan också rekommendera maps.me, som är baserad på data från openstreetmap. Framförallt använder jag maps.me när jag är utomlands och gör dagsturer eller stadsvandringar, och det har alltid varit korrekta kartor som man kan använda offline. Annars i Sverige har jag Calazo Kartor på iphone (offline kartor) sen många år. Ska kika på viewranger, den appen dyker upp lite då och då.
 
Dags att väcka liv i denna tråd igen.
Jag har under 2022 köpt en Garmin InReach Mini 2 som extra säkerhet, vilket känns bra.

Jag har även bytt från Halebop till 3 som mobiloperatör, vilket kanske inte är en fördel om man ska ha täckning i fjällen, men jag tänker att man får stämma av väderläget när man har mobiltäckning och annars så får man gilla läget.
Jag anser annars att det viktigaste är att man kan ta hand om sig själv och inte vara beroende av en digital karta för att navigera.

Hur tänker ni kring planering av en vandring? Jag tänker både kring det som diskuterats ovan, men även hur "man väljer sitt område att vandra i"?
 
Nu har jag inte fjällvandrat på ganska länge, men jag planerade bara mha fjällkartor. Försökte välja en lagom svår och lite annorlunda tur jämfört med sist. Sen bara uppskatta grovt hur lång tid det kan ta, och sen ta med mat för en dag till. Nu tycker jag folk planerar alldeles för mkt - det är ju hela tiden frågor om exakt var man kan tälta och vada & gå. Lite trist egentligen, sånt löser sig efter vägen.
 
Nu tycker jag folk planerar alldeles för mkt - det är ju hela tiden frågor om exakt var man kan tälta och vada & gå.

Vadplatser kan vara bra att få tips om.

Jag tycker om att inte veta allt. Gå man på en led är det väldigt enkelt. Går man obanat så krävs lite mer ibland, och mycket obanat är också enkelt.

Med tiden har det blivit mer intressant att vandra obanat, vilket är väldigt berikande. Årets vandring i september var riktigt rolig. Jag har skrivit om det i min blogg där jag heter Thomasvandraren.
 
Litet synd att du bytte från Halebop, dom använder ju Telias nät vilket jag (och många med mig) anser har den bästa täckningen. Mobiltäckning behöver du väl inte när du har inReach däremot kan mobilens gps var en bra backup om karta och kompass skulle krångla. ( Om jag fårl skämta litet så tycker jag inte man skall var beroende av karta och kompass för att kunna navigera. Det kan möjligen ersätta gps:en i telefonen i ett nödläge.)
 
Litet synd att du bytte från Halebop, dom använder ju Telias nät vilket jag (och många med mig) anser har den bästa täckningen. Mobiltäckning behöver du väl inte när du har inReach däremot kan mobilens gps var en bra backup om karta och kompass skulle krångla.

Jepp, vet att Telias nät är bäst. Nu blir det 3. Vet också att jag inte behöver 100 % täckning hela tiden i fjällen. Byter också till en liten IPhone 13 Mini...min först ifån.
Använder mobilen och kartor offline, vilket jag tycker är bra ibland.
Måste testa lite...live a little...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonathanSv Planera vandring eller inte? Fjällvandring 40
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
diHib Dax att börja planera nästa års färd Fjällvandring 8
MarieC Hjälp att planera Norgerutt!!! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 1
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...