Abisko-Vakkotavare tidigt april

Hej!
har tänkt vandra Abisko-Vakkatavare mellan den 2-8 april och undrar om det är görligt för någon som har bra kondis, någorlunda van med friluftsliv men däremot ingen större erfarenhet av just fjällvandring. Vissa i min omkrets menar på att jag är galen och att det i princip kommer krävas skidåkning, medans andra, dels min ena bror som gjort lumpen som norrlandsjägare (k4) menar på att det är lungt. Har även en arbetskramrat från Luelå som menar på att det inte bör vara några som helst problem. Andra vana fjällvandrare menar dock på att det kommer bli svårt.
Är det ens öppet för vandring då? Vad anser ni på forumet med erfarenhet? Är det möjligt utan att vandra vid tidpunkten utan att behöva tänka på skidor?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Snöskor fungerar säkert. Högsäsong för skidor.
Tack för svar. I övrigt dock. Har sovsäck som går till minus 15 (temperaturgräns) annars minus 8 (komfortgräns). Hsr en MSR freelite tält, bra kläder, bra skor, är vältränad. Är det görligt då att göra hela denna sträcka med snöskor utan att sjunka igenom till midjan om man har otur? Eller pratar vi endast cm djup snö? Avtackar mig öven snöstorm och dylikt. Om det är så att det ligger runt 5 grader på dagarna och några minus på nätterna är det inga problem. Har dock ingen vana av just fjällvandring och tuffare vintervandring.

Jag har mött snöskovandrare, det verkar fungera bra även om jag föredrar glid.
Temperaturen kan variera ganska mycket, räkna med att det kan vara kallare än några minus på nätterna, ibland mycket kallare, jag skulle ha varmare sovsäck om jag skulle sova i tält.
Det finns ju stf-stugor att gå in i om vädret blir hårt, men om du tänker tälta behöver du vintertält, vintersovsäck, vinterliggunderlag, och ett kök som kan smälta snö.

Jag har mött snöskovandrare, det verkar fungera bra även om jag föredrar glid.
Temperaturen kan variera ganska mycket, räkna med att det kan vara kallare än några minus på nätterna, ibland mycket kallare, jag skulle ha varmare sovsäck om jag skulle sova i tält.
Det finns ju stf-stugor att gå in i om vädret blir hårt, men om du tänker tälta behöver du vintertält, vintersovsäck, vinterliggunderlag, och ett kök som kan smälta snö.

Har en MSR windburner kök, en thermarest liggunderlag R-value 4.4, dock ingen 4 säsong tält. Men hur som så har jag avbokat nu. Satsar på att boka till juli/augusti istället. Nu måste jag bara hitta ett annat ställe å vandra under påsk. Några tips på vackra ställen i Sverige? Allt från Dalarna till Småland till västkusten. Har även funderar på Sörmlandsleden men har hört att det är svårt med tältplatser och att det är vindskydd som gäller. Vet inte om det är så kul att behöva trängas med andra om oturen skulle vara framme…
Tack ändå för all feedback!

Hej!
har tänkt vandra Abisko-Vakkatavare mellan den 2-8 april och undrar om det är görligt för någon som har bra kondis, någorlunda van med friluftsliv men däremot ingen större erfarenhet av just fjällvandring. Vissa i min omkrets menar på att jag är galen och att det i princip kommer krävas skidåkning, medans andra, dels min ena bror som gjort lumpen som norrlandsjägare (k4) menar på att det är lungt. Har även en arbetskramrat från Luelå som menar på att det inte bör vara några som helst problem. Andra vana fjällvandrare menar dock på att det kommer bli svårt.
Är det ens öppet för vandring då? Vad anser ni på forumet med erfarenhet? Är det möjligt utan att vandra vid tidpunkten utan att behöva tänka på skidor?

Nu när jag ser klippet så tycker jag att det nog hade varit helt klart genomförbart med snöskor. Kanske tråkig landskap men kul. Nu har jag dock redan avbokat. Men kanske nästa år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips