Utrustning för Nepal i april

Hallå!
Planen är att åka till Nepal i april och gå Everest basecamp trek på 12 dagar.
Vi är 4 personer och tänkte boka bärare/guider via en lokal firma.
Vi är vana fjällvandrare och har det mesta i utrustningsväg men behöver komplettera en del. Vi vill inte köpa/hyra på plats utan vill ha allt vi behöver med oss.

Enligt företagets hemsida behövs bla. sovsäckar som klarar -30 samt dunjackor.
Behövs verkligen sovsäckar som klarar -30?
Vi vandrar på våren och sover i teahouses. Räcker inte våra fjällsäckar som tål några minusgrader?

Vad gäller dunjackor… Räcker lätta, tunnare varianter eller ska det vara en tjock vinterdunjacka?
Vi har ju marinounderställ och fleecetröjor också.

Tacksam för svar om någon har erfarenhet?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sist jag vandrade i Nepal (2009) så hade alla tea houses ouppvärmda sovrum/sovsalar eftersom alla går med egna sovsäckar, till och med vattenlåset i toan hade frusit på ett ställe. Visserligen gick jag Gosainkund (tea houses med ca 10-20 km emellan) och Ganja La (knapp några tea houses, då fick man ha med tält) där det inte är så många turister som hittar dit (då).

Jag kan varmt rekommenderar Dukoral kur innan avfärd om du vill slippa bli kass i magen. samt stig inte mer än 1000m/20-30h för att acklimatisera för höjden/tunna luften.

Vi gick i december, då hade vi ca 10 till 15 grader i solsken under dagen, och ner mot ca -10 till - 15 grader på nätterna på runt 5500m höjd. VIlket är den höjd Evererest base camp ligger på. Men det är lite som med norrland här på sommaren, temperatur och nederbörd hänger mkt på om det är mulet/molnigt eller inte (och säsong såklart), vi hade nästan molnfritt varje dag och blev ganska bra solbrända i december men med mkt kalla nätter uppe på över 3000 - 4000 m höjd. Kommer nederbördrika moln på natten/morgonen kam man mkt väl få snöoväder. Men risken för moln är högst på lägre höjder, vi var där under torrperioden.

Klädsel är ganska individuellt. Man kommer långt på lager på lager metoden, Ska man upp över E base camp så går temperaturen ner mot många minusgrader plus kyleffekten från vinden på det.

Jag hade en fleecejacka och regnjacka med mig som förstärkningsplagg, tog aldig på mig regnjackan en endaste gång. Fleecejackan var bra att ha när man skulle ut och pissa på nätterna och första kilometern under de kalla morgnarna. Vissa dagar gick jag i bara linne på flera tusen m höjd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips