Everest vs Annapurna. Bilder & Info.

December är fint men väldigt kallt så gillar du inte kyla ska du nog inte gå då eller i januari heller.

Jag funderar på en December/Januari trekk. Jag har inget problem med kyla men blev väldigt nyfiken om det handlar om många minusgrader :/

btw, Hur är framkomligheten runt Annapurna Circuit?

Jag funderar på en December/Januari trekk. Jag har inget problem med kyla men blev väldigt nyfiken om det handlar om många minusgrader :/

btw, Hur är framkomligheten runt Annapurna Circuit?

Jag har aldrig gått i dec/jan men i februari vilket är aningen mindre kallt. Dagtid är det normalt inga problem med kylan det är på kvällen, natten, tidig morgon som det kan bli rejält kallt. Det kallaste jag har haft på rummet är -12 grader på 4900 meter i Lobuche i Everestområdet. Men det funkar ju bara man har en bra sovsäck eller gott om filtar och det finns det i dec/jan då det är få turister i omlopp.

Thorung La, passet man gör på Annapurna Circuit ligger ju i nederbördsskugga så det är ingen större risk att det är stängt längre än någon eller ett par dagar efter en snöstorm men det gäller samma för hela året om jag förstått saken rätt.

Jag skulle absolut satsa på en dec/jan trek områdena blir så mycket trevligare utan alla turister. Helt ensam blir du inte och folket som vandrar off season är oftast väldigt trevliga.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips