Forsta fjallvandringen (Vindelfjallen), hjalp tips och glada tillrop efterlyses!

Hej, jag planerar min forsta fjallvandring och vet inte riktigt var jag ska borja, skulle uppskatta alla tips och forslag...
Ursakta bristen pa prickar och ringar i texten, bor i London och skriver pa engelskt tangentbord. Jag ar 28 ar och i hyfsad form, springer och gar en hel del, min pojkvan springer annu mer, maraton o dyl.
Aldrig gjort en riktig fjallvandring, dagsturer med familjen och en natt ute ar det narmaste, men ar van att vara ute, lasa kartor etc.

Min familj harstammar fran omradet kring Vindelfjallen och nar jag och min pojkvan insag att vi bada lange velat gora en riktig fjallvandring bestamde jag mig for att det var dar jag ville gora det.
Har en ide om att det skulle bli runt manadsskiftet Juni-Juli, men kan andras om det finns en battre tid. Vill inte behova trangas, ingen fan av campingplatser ;)

Tanken ar att flyga till Lycksele (dar min mamma bor), hyra bil och kora till Rastrand utanfor Sorsele(dar min pappa vaxte upp) och darefter ta oss upp till fjallen.
Vi skulle med andra ord borja i soder, kring Overstjuktan.

Ar ute efter en upplevelse och en fysisk utmaning och kanslan av att vara ensam med naturen, samt att visa min engelska pojvan hur storslaget och vackert norra Sverige ar. Lite fanigt kanske, men ar lite av en "hitta mina rotter-resa", kan vara en tidig 30-arskris :)

Det har blev valdigt langt, men om nagon har tid, lust och ork skulle jag verkligen uppskatta forslag pa rutter, platser att hitta, basta tiden att ga (inte behova trangas) etc.

Lina
 
Jag föreslår än en gång Hemavan-Ammarnäs. Börja med sittliften upp. Gå upp på norra Sytertoppen, vidare sen mot Ammarnäs. Eller starta i Ammarnäs och avsluta i Hemavan. Går ni direkt efter midsommar kan ni med god tur slippa myggen, men få uppleva snö i stället och ganska lite folk.
 
Jag håller med Fossa.
Ett alternativ till att gå Kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan är att göra en rundtur på endera stället. Jag tycker personligen mycket om fjällen runt Tjulträsket väster om Ammarnäs. Från bilparkeringen i öständan av sjön är man uppe på kalfjället inom en timme. Suvlåivvie är en fin utsiktstopp.
Att åka bil till Viktoriakyrkan i sydändan av Överstjuktan går ju bra men sedan känns det svårt att få till en fin tur. Det går visserligen en vandringsled upp på fjället men sedan blir det att gå samma väg fram och åter om man inte kan ordna båttransport endera vägen. Själv har jag bara kommit ner till Aivak i nordändan av sjön och sedan följt stranden/vandringsleden mot väster. På den sträckan finns/fanns 2 bebodda gårdar.
 
Välkommen till fjälls i sommar. Kan bara instämma i Tore47 och Fossas inlägg.
Jag brukar säga att sträckan Ammarnäs-Hemavan eller omvänt "har allt" så jag tycker det är ett gott val som förstagångstur. Nu vet jag inte om ni tänker tälta eller gå stugtur men det brukar sällan vara fullt i stugorna. Den stuga som har flest gäster är Viterskalet. Öppnar STF-stugorna gör vi den 23 juni. Sist men inte minst - Ta god tid på er, Räkna med minst en extra dag att använda för vila eller dagstur från stugan eller tältet
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.