Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat?

Howdy!

Tankte att gora denna resa for ett ar sedan men hamnade i NZ och senare i Nordamerika under ett ars tid med langfardscykling istallet. I Mras 2012 hade jag tankt att ge mig av soderut fran Sverige med sikte pa Turkiet och senare planen att korsa asien till thailand eller liknande. vet att cykling ner genom europa till Turkiet kommer bli relativt problemfritt innan det standiga visumansokandet borjar. Rutten ar val inte i sten men planen ar Iran, Pakistan, Indien, Nepal, Burma , Bangladesh och thailand och jag ar ute efter information ang dessa lander med framst regler for visum. Far man visa pa arrival i alla. ar det nanstans man maste ansoka i forvag?. Burma och bangldesh? ar det over huvudtaget tillatet att komma in i landet pa en liten tvahjuling? har hort diverse historier:).

For ovrigt sa soker jag oven efter en reskamrat till denna resa sa om du kanner dig suden pa att tibring storre delen av 2012 pa grusvagar genom asien ar du valkommen att hora av dig. Jag har tidigare hojat genom europa, runt NZ och kors och tvars over nordamerika tva ganger men ar sugen pa en lite storre kulturchock denna gangen :). Ger mig formodligen av borjan av mars 2012.

Tacksam for rad och tips fran ni som har erfarenhet av denna del av varlden.

Tack pa forhand

Edvin Kimsjo
www.kimsjo.blogspot.com
edvin_kimsjo1@hotmail.com

Visum

Hej.

En bra informationskalla for visum ar i Lonely Planets guidebocker. Ga ner pa bokhandeln och tjuvkika lite i visumdelen samt komplettera med diskussionerna per land pa deras natforum: http://www.lonelyplanet.com/thorntree/index.jspa

De lander jag vet/tror mig veta nagot om ar foljande:
Nepal: Visa on arrival upp till 3 manader. Gar att forlanga ytterligare 2 manader.
Thailand: Man ska fa 14 dagars visa vid gransen och 30 om man flyger in.
Indien. Maste ha visa i passet nar Du kommer.

Tror att det ska ga att cykla i delar av Burma/Myanmar men har lar Du gora mycket research. Eventuellt att Du behover foljebil har och var. Men kop en guidebok till att borja med.

//Magnus H.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Rent spontant känns det ju som folk på internet är mer uppdaterade än vad reseböcker kan vara...

Vad gör man förresten om man är någonstans i ett land, låt säga Kina, och inte hinner cykla ut ur landet innan visumet gått ut? Finns det något nummer man kan ringa och rapportera till?

Nejda resebockerna kommer ut ofta sa de ar valdigt bra. Men diskussionerna pa natet behandlar lite mer olika varianter och situationer som man kan hamna i sa det ar ett bra komplement.

Men man kan inte hamna i situationen att man inte hinner cykla ut, sant maste man ha koll pa och rakna lite pa kartan. Blir man sjuk eller far problem med cykeln och inte hinner cykla ut sa ar det buss, tag eller att lifta som galler. I de flesta lander ar det oklokt att dra over visumtiden.

//M.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips