Korsa gränser i mellanöstern / asien med cykel?

Har förstått att det kan vara lite problematiskt att komma in i vissa länder genom vissa andra. T.ex. att ta sig till Thailand från Indien genom Burma etc.

Läste på Nicklas Lautakoskis sida http://www.biketrip.se att han hade problem med just detta. Han ville cykla in i Kina genom Kyrgyzstan, och det verkade inte gå så bra.

" [...] efter att ha fatt beskedet att vara cyklar med storsta sannolıkhet ınte far tas over gransen tıll Kına fran Kyrgyzstan fıck vı vanda om och helt enkelt cykla tıllbaka"

Han trodde det skulle bli problem att ta sig till Kina med utgångspunkt Thailand också.

Tim Bogdanov, http://www.cykelresan.com blev visst nekad visum till Kina 4 gånger och bara efter en hel del trixande så lyckades han få visum. Han hade redan bokat flyg från Kina hem och jag spekulerar i att det gjorde att visum-ansökan gick lättare för honom den femte gången.

Detta skrev han i sin resedagbok:

"Framme i Ulan Baatar, skon kansla. Samma kansla som nar jag cyklade in i Addis Ababa, och Dubai. Forsta gangen tanken slog mig att jag maste cykla vagen genom Mongoliet var i Teheran.
Eftersom det var da som jag fick information att kineserna inte tilldelade visum i centrala asien.

Aven nu efter OS i Ulaan Baatar ar det ett javla pill med det kinesiska visumet. Jag har varit pa ambassaden 2 ganger och varje gang vill de ha fler dokument uppvisade. Vad som efterfragas pa ambassaden ar bevis pa in och utresa. Samt hotel reservation och bankuppgifter. Jag fick hjalp hemifran att fejka en flygbiljett in i Kina och bankinformationen har genomgatt en omgang i Paint. I morgon den 22 sept hoppas jag kunna ansoka om det kinesiska visumet och fa det samma dag. Vidare maste mitt mongoliska visum forlengas med en vecka. Darefter kan jag cykla vidare.

I vilket fall er flyget hem bokat till den 15 oktober fran Beijing. Snart hemma igen, ska bli fint!"



Min spontana tanke är hur svårt är det att cyka in i Kina egentligen!?

Vilka gränser är väldigt svåra, eller omöjliga, att passera då det inte utfärdas visum eller liknande till närliggande land?

Går det t.ex. att komma någonstans från Indien?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.