Korsa USA för nybörjare.

Är varken långfärdscyklist eller på något sätt nöjd med USA som land. Men jag har blivit besatt av tanken att korsa landet på cykel, från Washington DC till San francisco. Har tänkt på det här varje dag i snart ett år. Har kollat igenom en del och konstaterat att det är faktiskt genomförbart. Anledningen att jag skriver är för att jag har en del frågetecken kring själva login. Har aldrig varit i USA, tanken är att jag ska försöka leva billigt och bo i tält så mycket som möjligt och laga egen mat. Har hört talas om att det finns speciella cykelcampingar och så men jag vet ju ingenting om det egentligen. Det jag fruktar mest är att jag kommer dit och i god allemansrättsvensk tro tältar där man tror det passar och vaknar av att någon cowboy hotar med att skjuta skallen av mig. Darrr.. Är det rimligt att tälta i USA? Finns det gott om campingar? Har tänkt att klara mig på under 90 dagar iaf, men det borde väl gå, jag är ju inte helt dum i cykel. Sen så har jag en oklar bild på hur mycket det hela skulle kunna kosta alltså levernet per månad med mat och boende. Klarar man sig på 5000 spänn i månaden? Och till sist den kanske viktigaste frågan. Vilken är bästa vägen om man vill åka hyfsat horisontellt?
Mycket tacksam för alla svar.

Johan.
 
Titta här, http://www.adventurecycling.org/routes/index.cfm de har två rutter, Transamerican och Northen Tier, med kartmaterial där allt nödvändigt för en cyklist finns med på kartan
De har även en till rutt att erbjuda, Southern Tier, som kanske passar bäst vid start februari/mars.
Kolla runt på siten plus deras forum så finner du svar på många av dina frågor.

http://www.crazyguyonabike.com/ finns det massor av reseberättelser om cykling på ovanstående rutter.

Planerar själv att köra Transam från Klippiga Bergen till Stilla Havet och kusten ner till San Francisco kommande sommar :)
 
Du kommer att bli positivt õverraskad av USA. Mãnniskorna ãr otroligt gãstvãnliga och trevliga pá alla sãtt. Dessutom ãr landet ett av de absolut vackraste man kan trampa igenom.
Det ãr dyrt att nyttja sig av vanliga campingplatser, men sõker man upp "State parks" blir det betydligt billigare. I vissa delstater som Oregon och Kalifornien kostar det bara mellan tre och fem dollar att slá upp ett tãlt pá en "Hike & Bike" som finns i varje state park. Den normala avgiften i õvriga delstater ãr annars runt tio till femton dollar fõr en natt.
Det billigaste och roligaste alternativet ãr att frága privatpersoner eller brandstationer om tillstánd att slá upp ett tãlt fõr natten. Ofta slutar det med en inbjudan att sova inomhus...
Sãkraste kortet och det bekvãmaste ãr annars att gá in pá:

www.warmshowers.org

Warmshowers.org ãr ett forum fõr lángcyklister och som medlem kan du dãr gá in och sõka likasinnade õver hela USA som erbjuder gratis husrum/tãltplats och en varm dusch. I normala fall blir man ãven bjuden pá en rejãl middag och frukost. Man fár ãven en hel del vãrdefulla tips av dessa medlemmar om vilka vãgar man ska vãlja/undvika.
Fár att hálla budgeten nere undviker jag restauranter och háller mig istãllet till bensinstationer eller mindre affãrer. Samtliga dessa har alltid hett vatten att erbjuda och skálar med nudlar eller pasta. Gàr du in pá en restaurant ãr du mer eller mindre "skyldig" att betala en dricks pá 15 %.
Det ãr absolut inga problem att leva pá 10 - 15 dollar om dagen i USA om du ordnar fri tãltplats eller annan logi. Med en cykel som inte kránglar bõr det dãrfõr inte kosta mer ãn 3000 - 4000 kronor i mánaden.
Att korsa USA med en normal dagsdos pá 100 km tar mellan 60 och 75 dagar beroende pá hur mánga vilodagar du petar in.
Vill du kãnna dig sãker pá exakta positionen finns det GPS (Garmin) med inbyggda kartor õver hela Nordamerika att kõpa fõr mindre ãn 600 dollar. Man klarar sig bra med en vanlig delstatskarta som delast ut gratis i varje turistbyrá, men i vissa stõrre stãder ãr det skõnt att luta sig mot annan teknik.

Vad gãller vãgval kan jag varmt rekommendera en nágot nordligare rutt genom USA. Vãljer du att starta i San Francisco kan du exempelvis trampa norrut mot Portland och dãrifrán rakt vãsterut. Du kommer dá norr om Nevadõknen och fár en nágot lindrigare resa genom denna del av landet. Norra Idaho, Montana, Wyoming, South Dakota, Minnesota, Wisconsin och vidare till Chicago ãr en kanonrutt. Dá slipper du den trákiga biten genom Nebraska och du passerar fantastiskt vackra omráden i Klippiga bergens nãrhet.
Den vãrsta biten pá resan ãr Appalacherna. Men korsar du denna bergskedja i Pennsylvania passerar du i alla fall skõnheterna Pittsburg och Philadelphia och ãven slagfãltet Gettysburg som ãr ett máste pá resan.
Jag har en hel del foton frán just denna rutt pá denna sida:

www.metrobloggen.se/samborombon

Lycka till med planeringen!
/Anders Forselius
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cedro Korsa USA Långcykling 3
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Lillamy75 Korsa Nors/ryskagränsen vid Kirkenes Långcykling 4
PierreOdengard Korsa gränser i mellanöstern / asien med cykel? Långcykling 0
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
stroeller Häng med tvärs över USA sommaren 2018? Långcykling 3
Benny G USA cykla Långcykling 1
johamatt USA i sommar Långcykling 6
hank2000 visum usa och centralamerika Långcykling 1
ninsa Cykla i USA Långcykling 5
emptyrings Beställa från USA Långcykling 7
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
Josefine H Cykla USA Kust till Kust Långcykling 46
tobbe.sterner Cykla över USA Långcykling 4
Jonniedonnie Skicka hem cykel fran USA Långcykling 1
basti Cykla i USA - Route 66? Långcykling 4
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
sten-allan Cykel genom USA Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
tjoms sykkelkjop i USA Långcykling 0
enSAM USA Långcykling 5
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Cykling över USA sommaren 2000 Långcykling 0
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Andreas123 Trött i underarmarna (nybörjare) Långcykling 3
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
Bohak Utrustningsfrågor från en entusiastisk nybörjare =) Långcykling 18
WesternWin Nybörjare med stora planer Långcykling 33
rab Nybörjare undrar om Shimanos olika växeltyper? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
Banankontakt Flyg, cykel och nybörjare Långcykling 8
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.