Cykla i USA - Route 66?

Efter en lyckad session. Polen till Kroatien i sommar, längtar jag och spånar nu vidare på nya resor. Har bestämt mig för att det blir kust till kust i USA till försommaren-sommaren 2009.
Blir antagligen från väst till öst då det blir lite besök hos både vänner till min kompis och släktingar till mig först.
Slutdestination ska bli New York! Kommer att kombinera cyklandet med avstickare med tåg/buss. Detta för att kunna röra sig österut på cykel men ändå upptäcka och se saker och upplevelser i alla riktningar.

Hade tänkt färdas in i Wyoming, mot Clevland /Chicago. Men nu när jag satt och spåna så kom jag att tänka på den så mytomspunna Route66.
Jag tänker mig vägen som ganska lätt trafikerad med mestadels truckers och Harley-snubbar. Stämmer det, eller är det en väg som från Kalifornien till Chicago kan användas av cyklister?
Har ni några tips och rekommendationer gällande vackra och ganska glest trafikerade vägar i USA genom den här ungefärliga rutten?

Mvh, Sebastian
 
Om du inte har alltför snäva tidsramar kan jag varmt rekommendera en start i San Francisco där du cyklar norrut (vindistriktet Napa Valley, Avenue of Giants med otroliga redwoodpjäser, Oregons lika otroliga kustlinje) till Portland.
Följ Colombia river till Idaho och ta Highway 12 (en av världens vackraste vägar) genom Idaho fram till cyklisternas "Mecka" Missoula i Montana. Söderut genom Yellowstone fram till Cody i Wyoming (underbar stad med fantastiskt museum). Big Horn Mountains, Sheridan och Devils Tower i östra Wyoming.
Söderut till Black Hills (Mickelsons bike trail, inte missa!) i South Dakota. Badlands och prärien i samma delstat. Södra Minnesota och Wisconsin. Följ sedan Lake Michigan ner till Chicago (otroligt välplanerad cykelstad) och vidare genom Indiana, Ohio (Amish Country), Pennsylvania (Pittsburgh, Gettysburg och Fort Ligonier) till New Jersey.
Vill du undvika trafikkaoset kan du trampa fram till kusten av New Jersey och ta en färja över till Manhattan.
Alternativet till Wisconsin och Minnesota är att gå söderut från Sheridan (Wyoming) till Rocky Mountain National park i Colorado. Trampa genom Kansas och följ Missouri river till St Louis och vidare österut.
Oavsett hur du färdas genom USA kommer du inte att bli besviken!

Finns foton på min blogg från USA (etapp 41 och framåt).

/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon
 
tack Anders! Alltid roligt när du ger tips! Har följd din resa länge och jag tycker den rutten verkar riktigt sevärd. Skulle möjligen tänka mig att kombinera den vägen med en mer sydlig rutt fram till Chicago ungefär! Ska grubbla och kolla lite på vad jag är intresserad av att se längst med vägen så att jag kan göra upp en lite varierande färdväg !

Antar att det inte finns många som cyklat Route66 vägen/länderna, genom Nevada, New Mexico, Texas och Kansas, att kombiera dessa comboy staterna med norra regioner hade varit häftigt, någon som färdats här?

/Sebastian
 
Jag kommer att ganska snart trampa delar av din tänkta färdvä. Jag har fem dagar kvar ner till San Diego och sydvästra hörnet av USA. Kommer sedan att göra ett litet break för att ordna med nytt visa så att jag kan fortsätta mot Key West. Jag hör av mig med rapporter när jag kör igång igen.

Jag trampade genom norra Kansas för nio år sedan och fick bara positiva känslor av delstaten. Det kala prärielandskapet är storslaget och människorna - precis som i stort sett överallt i USA - oerhört gästvänliga.

Tänk på hettan om du tänker ta den sydligare rutten genom USA.

Lycka till med planeringen!
/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon
 
ska bli riktigt intressant att följa din fortsatta färd! Gissar att det i i början av maj månad kan vara ganska varmt i de södra trakterna som du poängterade!

Hör av mig mer på mail och kollar hur du har de om ett tag. Jag har ju lite tid att fundera så jag ska inte jäkta med planeringen!

Godnatt!

/Sebastian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Benny G USA cykla Långcykling 1
ninsa Cykla i USA Långcykling 5
Josefine H Cykla USA Kust till Kust Långcykling 46
tobbe.sterner Cykla över USA Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.