Cykla längs Elbe?

Hej! Jag och min sambo planerar en cykelsemester i sommar i bla Tyskland! Än så länge kollar vi endast kartor på google maps och det känns lite osäkert om den visar rätt osv (ibland står det att man korsar privata vägar osv).. Är det någon här som har cyklat mellan Hamburg-Berlin? Kan man cykla fint längs floden Elbe? Och hur många dagar kan det ta?

Mvh/Nina
 
Hej

Jag har inte cyklat längs med Elbe men min släkt kommer fram Magdeburg som ligger vid Elbe och vi är där och hälsar på då och då. Förra året när vi var där så bar grabben i sjunde himmelen - det var brandbolar av alla de slag överallt. Det var översvämningen och ca 40 000 av stadens invånare fick evakueras. Militären var tvungen att ta till dykare för att rädda ett av stadens kraftverk. Motsvarande Hammarby sjöstad svämmades över, folk bar febrilt sandsäckar. Från normalt till katastroflarm så tog det två dagar. Vad vill jag säga med det här? Jo, man bör ha koll på vattennivåer uppströms! Det kan ändras hyfsat snabbt eftersom området är platt (kallas i folkmun ibland för "plattyskland").

Mormor har berättat att man för ibland drog flodpråmarna med oxar så det har iaf funnits något sorts väg invid floden.

När ni cyklar igenom Magdeburg - missa inte "schiffshebewerk". Helt otrolig anordning för att se till att fartygen kan komma fram. Istället för att bygga slussar så byggde man helt enkelt en bassäng som man lyfter upp, med fartyg, vatten och allt! Här är en ganska så lång film men det går att spola framåt. http://youtu.be/w7p0xqTWpAk

Att tänka på i Tyskland är att det inte finns någon allemansrätt, dvs ibland är folk inte glada om man tältar... Men oftast är det inget problem. Vatten kan dock vara det. Mormor säger att man absolut inte ska dricka ur Elbe (men jag tror hon grundar det på tiden när många tunga industrier i forna DDR släppte ut sitt vatten där...) Men det ser helt klart ut som dyigt grönt odlingslandsskapsvatten...

Om ni ändå stannar till i Magdeburg, missa inte att besöka domkyrkan som har en mycket spännande historia.

Lycka till!
 
Hej

Jag har inte cyklat längs med Elbe men min släkt kommer fram Magdeburg som ligger vid Elbe och vi är där och hälsar på då och då. Förra året när vi var där så bar grabben i sjunde himmelen - det var brandbolar av alla de slag överallt. Det var översvämningen och ca 40 000 av stadens invånare fick evakueras. Militären var tvungen att ta till dykare för att rädda ett av stadens kraftverk. Motsvarande Hammarby sjöstad svämmades över, folk bar febrilt sandsäckar. Från normalt till katastroflarm så tog det två dagar. Vad vill jag säga med det här? Jo, man bör ha koll på vattennivåer uppströms! Det kan ändras hyfsat snabbt eftersom området är platt (kallas i folkmun ibland för "plattyskland").

Mormor har berättat att man för ibland drog flodpråmarna med oxar så det har iaf funnits något sorts väg invid floden.

När ni cyklar igenom Magdeburg - missa inte "schiffshebewerk". Helt otrolig anordning för att se till att fartygen kan komma fram. Istället för att bygga slussar så byggde man helt enkelt en bassäng som man lyfter upp, med fartyg, vatten och allt! Här är en ganska så lång film men det går att spola framåt. http://youtu.be/w7p0xqTWpAk

Att tänka på i Tyskland är att det inte finns någon allemansrätt, dvs ibland är folk inte glada om man tältar... Men oftast är det inget problem. Vatten kan dock vara det. Mormor säger att man absolut inte ska dricka ur Elbe (men jag tror hon grundar det på tiden när många tunga industrier i forna DDR släppte ut sitt vatten där...) Men det ser helt klart ut som dyigt grönt odlingslandsskapsvatten...

Om ni ändå stannar till i Magdeburg, missa inte att besöka domkyrkan som har en mycket spännande historia.

Lycka till!

Nej du skall givetvis inte dricka vatten ur NÅGRA floder, och inte idag heller... Då och då finns det brunnar, hotel, resturanger och butiker.... Inte är väl vatten ett problem heller.
 
Elbe radweg

Jeg syklet Elbe for 2 år siden. Fra Norge med ferge til Hirtshals, og kysten sørover til utløpet av Elbe. Så østover til Hamburg og videre til grensen til Tsjekkia. Ca 10 dager fra utløpet til Elbe og til tsjekkiske grensen. I Tsjekkia syklet jeg ikke sørover til Praha, men nordover langs Leba og over fjellene til Polen. Og videre til Litauen/Latvia/Estland. Og hjem via Finland og Sverige.

Jeg sov to netter på hostell og resten i telt. Skogene var folketomme og veldig fine å telte i!

Elbe radweg anbefales, og jeg syntes at områdene fra kysten østover til Hamburg var spesielt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olavroer Cykla längs älvar Långcykling 3
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.