Jönköping - Malaga

Hej!

Min första resa på cykel. Kommer färdas runt 350 mil.. Det längsta jag cyklat tidigare är ca: 2 mil, så detta är en ny grej för mig. Tält, kamerautrustning, kläder, lite proviant osv ska med. Jag är en kort tjej. 157 cm.

Så, vad är ett forumsinlägg utan frågor..

1. Var hittar man vettiga kartor över Europa? Borde väl finnas nån som gör kartor för cyklister i Europa, men jag hittar inget.

2. Cykeltips? Modell, märke.

3. Får man bara cykla över gränserna i Europa eller måste man typ säga till att man är där någonstans trots man bara korsar? Eller är det vanlig tull överallt?

4. Allemansrätten verkar inte gälla i Tyskland, Frankrike och Spanien.. Eller hur är det, ni som gjort liknande resor?


Tack för ni svarar och inte klagar på att jag inte googlat, för det har jag :)

Take care!
 
Se färglagd text.

Hej!

Min första resa på cykel. Kommer färdas runt 350 mil.. Det längsta jag cyklat tidigare är ca: 2 mil, så detta är en ny grej för mig. Tält, kamerautrustning, kläder, lite proviant osv ska med. Jag är en kort tjej. 157 cm.

Så, vad är ett forumsinlägg utan frågor..

1. Var hittar man vettiga kartor över Europa? Borde väl finnas nån som gör kartor för cyklister i Europa, men jag hittar inget. Här kan du kanske hitta info http://www.adfc.de/

2. Cykeltips? Modell, märke.

3. Får man bara cykla över gränserna i Europa eller måste man typ säga till att man är där någonstans trots man bara korsar? Eller är det vanlig tull överallt? Bara att cykla pâ. Men medtag Nationellt ID-kort/pass för att förenkla ifall nâgot händer.

4. Allemansrätten verkar inte gälla i Tyskland, Frankrike och Spanien.. Eller hur är det, ni som gjort liknande resor? Campingplatser är billiga och bra, oftast.


Tack för ni svarar och inte klagar på att jag inte googlat, för det har jag :)

Take care!
 
Många

av dina frågor har berörts många gånger förr här på cykelforumen.

Finns en hel del färdberättelser på www med utrustningslistor rutter etc.

Kolla den här siten för lite länkar. http://www.cykelturist.com/

Cykelvalet är ditt vad vill du ha för styre, väskor/ cykelkärra budget?

Om du läser några trådar från senaste åren här på långcykling tror jag du kan ställa lite mera riktade frågor.

Thure
 
1. Var hittar man vettiga kartor över Europa? Borde väl finnas nån som gör kartor för cyklister i Europa, men jag hittar inget.

-- Börja med bilkartor, 1:3 el 200000, och följ småvägar mot söder ! Sen kan man gå in i en bra bokhandel längs vägen och köpa bättre kartor el cykel-leds kartor el fortsättnings-kartor. Man kan alltid köpa längs vägen, onödigt att skaffa allt i förväg.

2. Cykeltips? Modell, märke.

-- En oändligt svår fråga - hur många åsikter som helst - beror starkt på hur mkt pengar man vill satsa och erfarenhet och hur mkt prylnisse man är - bäst är ju att prova själv och skaffa sig egna erfarenheter -- måste vara bekvämt och får inte gå sönder och med lätta växlar ---

3. Får man bara cykla över gränserna i Europa eller måste man typ säga till att man är där någonstans trots man bara korsar? Eller är det vanlig tull överallt?

-- Bara att köra - ta med pass.

4. Allemansrätten verkar inte gälla i Tyskland, Frankrike och Spanien.. Eller hur är det, ni som gjort liknande resor?

-- Det går att campa i skogen, problemet är att det inte finns så mkt skog - det mesta är redan upptaget nere i Eur, så räkna med mest campingplatser.
 
ett annat tips. Titta på en karta efter de större floder som flyter i områdena du vill cykla.
Det finns ofta cykelvägar, särskilda cykelkartor och gott om små campingställen där.
 
Vilket trevligt forum!

TACK! Nu är jag lite klokare. Verkar inte vara så mycket att oroa sig, bara komma iväg och ha lite pengar i fickan typ!

Ska åka till en cykelhandlare och diskutera cykel då tror jag. Så man får testa också.
Jag tänker max 10 000:- Tänkt cykelväskor fram och bak.. bockstyre.

Ska kolla upp bilkartor stora o sen köpa på plats. O dedär med floderna låter ju bra. Ska forska vidare...

På återseende!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.