Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?!

Äntligen har man semester och då vill jag helst av allt ut och uppleva världen. Den här gången på cykel. Men vet inte i vilken riktning jag ska cykla. Bara börja trampa neråt i 120 mil innan man når södra tyskland/österrike. Eller dra åt andra hållet, mot Norge där man upplever storslagna landskap utan att behöva trampa på lika långt. Och en annan sak. Hur är det med allemansrättten i norge? Får man tälta hur som helst?

tacksam för svar! :)
 
Äntligen har man semester och då vill jag helst av allt ut och uppleva världen. Den här gången på cykel. Men vet inte i vilken riktning jag ska cykla. Bara börja trampa neråt i 120 mil innan man når södra tyskland/österrike. Eller dra åt andra hållet, mot Norge där man upplever storslagna landskap utan att behöva trampa på lika långt. Och en annan sak. Hur är det med allemansrättten i norge? Får man tälta hur som helst?

tacksam för svar! :)

Spontant låter Norge mest spännande.
 
Beroende på hur lång tid du har på dig förstås; men varför inte Jönköping - Ystad, färja till Swinoujscie, och vidare genom östra Tyskland (Berlin, Potsdam, Dresden) Tjeckien (Pilzen) Tyskland (Passau) Österrike (Salzburg) och Slovenien ner till Adriatiska havet.
Har du fortfarande gott om tid följer du adriatiska kusten genom Kroatien (Split och Dubrovnik), Montenegro (Sveti Stefan), Albanien och Grekland.

Ett annat alternativ är att ta ett flyg till någon lämplig plats vid Adriatiska havet och trampa "runt" detta innanhav. Exempelvis flyg tur och retur till Aten. Du måste givetvis ta färja någonstans och då är det lämpligt att följa den brutalt vackra kusten på Peloponnesos fram till hamnstaden Patras. Där kan du ta färja över till exempelvis Bari eller Brindisi i södra Italien.

Räkna med fem - sex veckor för båda alternativen om du håller en normal dagsdos på 100 km.

Lycka till!
/Anders Forselius
www.bikingviking.se
 
Är precis hemkommen från sverige-österrike resa (bor i jkpg så vill du ta en kaffe och snacka igenom saker så kan ju det fixas :) ) och kan inte annat säga att det var sjukligt skoj, hade tänkt sticka till istanbul först men mitt knä sa: Nej! För oss tog det ca 3 veckors cykling att komma till österrike, halvvägs från slovenien.

Tyskland var riktigt bra cykel-land, verkligen hur bra cykelvägar som helst, gamla banvallar från nazisttyskland! Människor är galet trevlig i tyskland också! platt nästan hela tiden var det med, drog in och ut mellan tyskland och polen ner till Tjeckien. Tjeckien är typ, iaf södra, småländska höglandet gånger 2, och det lär vara baskat varmt, men trevligt är det. Prag är för den delen också helt otroligt, hostels som var underbara, massa sköna och social människor. Sedan kommer ju Österrike och där vet vi ju alla vad som förr eller senare kommer, se till att ha bra växlar så löser det säkert för dig :)

har inte rest i norge så pass mycket att det skulle ge en rättvis bild av det, men jag kan absolut säga att jönköping/europa-resan säkert skulle vara minst lika trevlig!
 
Nordnorge är fint, ännu finare om du åker under våren eller början av sommaren när det fortfarande är midnattssol. Lofoten och vägarna söder om Tromsö har jag fina minnen ifrån. Senja som ligger mitt emellan kändes som en enda lång strapats, men kul på sitt sätt. De ställen jag har bra minnen från är också de som hade bra väder. Försök hålla packningen lätt och ta med ordentligt med matpengar så blir resan trevligare. Norge har mig veterligen ingen formell allemansrätt men det är inga problem att tälta utanför privata ägor. Det är många andra cykelturister som passerar åt båda hållen, en del av dem på väg till eller från Nordkap. Jag har flera gånger gnällt och muttrat över de norska matpriserna (som cyklist äter man ju en hel del :) ) men de har faktiskt en fördel gentemot andra länder i och med att man inte måste betala för att slå upp sitt tält över natten.

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
monnes Jönköping - Bergen (Norge) Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
andreas11 Jönköping - Norrköping på mountainbike! Långcykling 7
Uggleansikte Jönköping - Malaga Långcykling 5
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1
Macke27 Cykelkompis i Jönköping? Långcykling 0
Carpetride cykla Sthlm-Jönköping Långcykling 2
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
SeekOut Göteborg - Norge Långcykling 12
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
alexsjob Cykla i Norge? Långcykling 9
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
jimpaw Resekamrat till Norge resa: Nordkap - Kristiansand 5v. Långcykling 0
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
jimpaw Upplysningar om rese alternativ i Norge. Långcykling 3
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
heinzehlers Cykelkartor - Norge Långcykling 2
thegedd Cykla i Norge.... Långcykling 0
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
jd Cykla i Norge, tunnlar, planeringskarta Långcykling 3
j_stellan Cykla i Norge Långcykling 5
omdetdar 93 mil på enhjuling i Norge Långcykling 0
jontte00 Campa i norge? Långcykling 12
ghynton Norrmän se hit! Cykelpriser i Norge? Långcykling 4
shithead Cykkel i Norge Långcykling 2
pgy Cykla i Norge Långcykling 7
kaw Fjällvägar i Norge Långcykling 2
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
pgy Cykla i Norge Långcykling 1
Norge tur sommaren 00 Långcykling 0
Mälardalen-Norge reskompis sökes Långcykling 0
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.