Vandrarhem eller tält?

Jag funderar på en tur genom Europa i sommar. Tyskland Frankrike Holland Belgien är bl.a. länder som kommer avverkas. Av bekvämlighetsskäl ser jag flera fördelar med att bo på bed&breakfast eller hostel - säng, dusch, slippa hålla på med stormkök, tält, mötesplats för andra backpackers osv. Hur ser möjligheterna ut att göra detta? Dvs. utbudet på sådana ställen och hur hittar jag enklast dem? Någon med erfarenhet?
 
Jag funderar på en tur genom Europa i sommar. Tyskland Frankrike Holland Belgien är bl.a. länder som kommer avverkas. Av bekvämlighetsskäl ser jag flera fördelar med att bo på bed&breakfast eller hostel - säng, dusch, slippa hålla på med stormkök, tält, mötesplats för andra backpackers osv. Hur ser möjligheterna ut att göra detta? Dvs. utbudet på sådana ställen och hur hittar jag enklast dem? Någon med erfarenhet?

Är själv i liknande tankar. Ett alternativ jag först missat är att ta in på Camping med tält. Kanske fortfarande behöver fixa med stormkök osv, men man får ju tillgång till dusch/tvätt/restaurang.

Sedan behöver man ju inte absolut befinna sig på en camping varje övernattning, utan kanske vid behov.

Bara tankar än så länge - ingen erfarenhet.
 
Vill man tvaga sig och sina skitiga cykelkläder så är ett tips badhus, de brukar även ha restaurang.
För vandrarhem med sovsalar är öronpluggar ett måste.
 
Precis, gå med i STF så får du rabbat på boende och en fullständig lista över vandrarhemmen i Europa.
Du kan ju alltid ta med tält och campa när du känner för det och bo på vandrarhem när det regnar.

Tänk också på att allemansrätten inte gäller i övriga världen förutom Sverige så hur lätt det är att hitta tältplats vet jag inte.
 
Av bekvämlighetsskäl ser jag flera fördelar med att bo på bed&breakfast eller hostel - säng, dusch, slippa hålla på med stormkök, tält, mötesplats för andra backpackers osv.

Istallet maste du leta hostel och hinna fram dit innan det morknar (helst :)) och planera din dag sa att du orkar fram osv osv. Samtidigt vaknar du alltid i stad och somnar i en stad , later valdigt trist tycker jag. Iom att du ar cyklist borde du val gilla att vara i naturen? Eller ar sjalva cyklingen det viktiga? Sa ja, det finns nackdelar med allt. Och man sover ju battre i sitt talt an i en sovsal med tio andra.

Nagot kok behover du egentligen inte heller. Har du rad att ta in pa vandrarhem (vad kostar ett sadant i de landerna? 30 E?) sa har du ju rad att ata ute istallet, plus att du kan kopa yougurt och brod osv i nodfall.

En kombination ar hel klart bast. Men sen har du ju Couchsurfing och warmshowers ocksa.

HiHostels ar extremt trakiga. Naaaa, det gar inte for sig att dricka en ol, och du far inte gora sa, och inte sa heller. De stryper den frihet jag vill kanna pa mina resor samtidigt ar de ofta inredda som en sjukhusentre. Privata/mindre hostel ar battre. De i ostra Europa ar ibland mycket bra.

Tänk också på att allemansrätten inte gäller i övriga världen förutom Sverige så hur lätt det är att hitta tältplats vet jag inte.
vem bryr sig om sadant? Det ar val bara att ga in i skogsdunge nagonstans och sla upp taltet? Allemansratten finns nastan overallt - men bara i typ Sverige dar vi brytt oss om att skriva ner den pa papper.

Shit vad negativ jag later.. Haha Jo, en sak till: Efter att ha cyklat en del i varlden sa rankar jag de landerna du ska till som de minst intressanta som finns. Det ar for mycket manniskor och allt du ser omkring dig ar skapelser av manniskor, iaf i Beneluxlanderna... Kanaler, plantage, odlingar, byar, hamnar osv... Har sallan langtat sa efter en svensk skog som nar jag cyklade i Holland/Belgien. :)
 
WhoaWhoa -- håller med om allt i sista inlägget utom det sista stycket ..... Perfekt att cykla runt på fina småvägar i Benelux / Germany / ITA / Örike, många små byar / städer med fikaställen och pubar och bryggerier och slott och restauranger och campingar och guesthouses och WeissBeerOnTap och HallonPaj och nice-nice saker att besöka !!
 
Istallet maste du leta hostel och hinna fram dit innan det morknar (helst :)) och planera din dag sa att du orkar fram osv osv. Samtidigt vaknar du alltid i stad och somnar i en stad , later valdigt trist tycker jag. Iom att du ar cyklist borde du val gilla att vara i naturen? Eller ar sjalva cyklingen det viktiga? Sa ja, det finns nackdelar med allt. Och man sover ju battre i sitt talt an i en sovsal med tio andra.

Nagot kok behover du egentligen inte heller. Har du rad att ta in pa vandrarhem (vad kostar ett sadant i de landerna? 30 E?) sa har du ju rad att ata ute istallet, plus att du kan kopa yougurt och brod osv i nodfall.

En kombination ar hel klart bast. Men sen har du ju Couchsurfing och warmshowers ocksa.

HiHostels ar extremt trakiga. Naaaa, det gar inte for sig att dricka en ol, och du far inte gora sa, och inte sa heller. De stryper den frihet jag vill kanna pa mina resor samtidigt ar de ofta inredda som en sjukhusentre. Privata/mindre hostel ar battre. De i ostra Europa ar ibland mycket bra.

vem bryr sig om sadant? Det ar val bara att ga in i skogsdunge nagonstans och sla upp taltet? Allemansratten finns nastan overallt - men bara i typ Sverige dar vi brytt oss om att skriva ner den pa papper.

Shit vad negativ jag later.. Haha Jo, en sak till: Efter att ha cyklat en del i varlden sa rankar jag de landerna du ska till som de minst intressanta som finns. Det ar for mycket manniskor och allt du ser omkring dig ar skapelser av manniskor, iaf i Beneluxlanderna... Kanaler, plantage, odlingar, byar, hamnar osv... Har sallan langtat sa efter en svensk skog som nar jag cyklade i Holland/Belgien. :)

Nja i te.x Norge kan man få en skarp tillsägelse och sjukt dyra böter om du tältar på fel plats. Där erbjuder de ju istället svindyra Hytter att sova i. Men som du skriver man kan ju tälta ändå, lär ju vara mindre risk än P-böter.
 
WhoaWhoa -- håller med om allt i sista inlägget utom det sista stycket ..... Perfekt att cykla runt på fina småvägar i Benelux / Germany / ITA / Örike, många små byar / städer med fikaställen och pubar och bryggerier och slott och restauranger och campingar och guesthouses och WeissBeerOnTap och HallonPaj och nice-nice saker att besöka !!

Ja, alltså - länderna är helt klart bättre än inget. Men "äventyrskänslan" är lägre än i alla andra länder jag cyklat i. Ölen är billigare i Tjeckien, naturen vackrare i USA, maten godare i Thailand osv. Så om någon bjuder mig på en cykelsemester under en månad och jag får välja precis var i hela världen, så kommer jag välja Belgien och Holland allra sist. Hm, kanske före Kuwait och några småländer där nere iof. Men jag skulle ju mycket hellre välja att cykla Norge, Sverige och Finland t ex. Å andra sidan så ska man ju alltid se saker med sina egna ögon. Jag avråder ingen att åka dit - absolut inte. Det vore ju rent absurt om jag gjorde det. Det finns ju massor att se och göra om man tar med klassiskt turiststuff, som olika museum i Amsterdam osv. Men ur en cykelsynpunkt, nja. Men Ardennerna är faktiskt trevligt. Och hade jag haft mer pengar att röra mig med så hade det säkert varit ännu roligare. Jag kunde inte riktigt njuta av de saker du nämnde! :)

Nja i te.x Norge kan man få en skarp tillsägelse och sjukt dyra böter om du tältar på fel plats. Där erbjuder de ju istället svindyra Hytter att sova i. Men som du skriver man kan ju tälta ändå, lär ju vara mindre risk än P-böter.

Ja, det har säkert hänt någon någon gång. Även om det inte hänt mig under 1200 tältnätter och aldrig någon jag har hört talas om heller. Blev bortkörd och hotad med tingsrätt i Banff i Kanada iof - men det var mer eller mindre inne i en stadspark och det i en superturistig lyxort. Å andra sidan. Skulle man få böter någonstans i världen så är det nog just i västra Europa det händer. Jag vildcampade t ex i Georgien och blev påkommen två gånger under två olika nätter. Första gången kom killen tillbaka med kvällsmat och den andra gången var det polisen - men de ville bara tala om för mig att det fanns vargar i området (jag hörde dem!) men påpekade inte att det var olagligt att campa. Något sådan händer verkligen inte ofta i västra Europa - och därmed är vi tillbaka i diskussionen ovan. Ännu en orsak till varför beneluxländerna inte är några favoriter.

I andra änden av skalan har jag flera gånger mötts med oförstånd om varför jag öht frågar om lov att få tälta. "Det skiter väl vi i" brukar deras ögon säga. Nästan alla cyklister och alla overlanders med Mc och jeep etc - gör ju det. Men det är nog bara svenskar som diskuterar frågan om man får eller inte. Vi är ju dock kända för att vara finkänsliga, tysta, försiktiga, och en aning rädda för att breda ut oss och störa någon annan. På gott och ont.
 
Senast ändrad:
Samtidigt vaknar du alltid i stad och somnar i en stad , later valdigt trist tycker jag. Iom att du ar cyklist borde du val gilla att vara i naturen? Eller ar sjalva cyklingen det viktiga?
Finns det ingenting mellan "naturupplevelse" och ett (underförstått andefattigt) fysiskt prestationtänk??? Man kan ju vilja se annat än "natur" på sin långtur. I Beneluxländerna finns några av Europas mest särpräglade och helgjutna gamla stadskärnor, och några av dess mest anrika kulturlandskap, som samtidigt går att ta sig till/genom på vänliga småvägar och cykelstigar.
Efter att ha cyklat en del i varlden sa rankar jag de landerna du ska till som de minst intressanta som finns. Det ar for mycket manniskor och allt du ser omkring dig ar skapelser av manniskor, iaf i Beneluxlanderna... Kanaler, plantage, odlingar, byar, hamnar osv...
Hmm, visst, men... se ovan. Jag har inte uppfattat det så, att TS målsättning med just denna tur är att få uppleva orörd natur. I så fall skulle jag ju hålla med dig, och TS säkert välja en annan rutt. I alla andra fall har jag svårt att klassa Beneluxländerna som "minst intressanta som finns" - snarast tvärtom. Inte minst för att både husen, städerna och hela landskapet är resultatet av ett fascinerande, månghundraårigt samspel mellan människan och vattnet.
Mitt råd till TS skulle väl snarast vara att läsa på lite om dessa länders (kultur)historia före resan - det gör att man "ser" och förstår betydligt mer av detta på sin väg.

"Vatten kan vara fint. Hus kan vara fint. Men hus vid vatten kan vara finast, om man är duktig."
(Bengt Edman, min gamla arkitekturprofessor, när han blivit irriterad över sina elevers överdrivna respekt för "orörd natur" vid Kävlingeån)
 
Senast ändrad:
Ang TS ursprungsfråga, så är väl "ofriheten" med att hitta/boka/hinna till nästa övernattning rätt teoretisk i så tätbefolkade länder. Det är fullt med hostels och b&b. Jag skulle såklart ändå ta med något utesovarkit (inte nödvändigtvis tält) också, för möjligheterna är större än man tror och friheten ökar ytterligare, om man kan växla mellan alternativen efter väder och humör.
Men att få vakna "mitt i en stad", i ett 1500-talshus vid kanalen, där källaren består av en fritt guppande, tjärad träbalja en halvtrappa ner, är inte fy skam alls ;)
 
Bra input, Joanna! Det finns ju inget svar utan bara två åsikter. Absolut. De här länderna kan mycket väl bli TS favoriter - vem vet. Själv väljer jag mycket hellre t ex Slovenien och Montenegro än Holland och Belgien - om man ska dra några andra exempel på roliga och vackra europeiska länder att cykla i.

Men som sagt. Klart TS ska cykla genom Holland och Belgien om han vill. Jag avråder ingen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
vid Vad slits lättast aluminium eller kolfiber Långcykling 1
some0neelse Pro SL eller ny cykel? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.