Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg?

Planerar vidare.

Det sägs att det finns en cykelväg Jönköping - Ulricehamn. Någon som har länk till karta eller kartfil?

Hör talas om 70 kilometer bilfri asfalterad banvall från Ulricehamn mot Borås. Försöker hitta en karta men blir osäker på att dessa är korrekta.
Någon som har en länk eller karfil så skulle det uppskattas mycket.


Ha en skön dag :)
 
Från Bottnaryd till Axamosjön, strax väster om Jönköping, finns cykelväg. En del är på gammal banvall och en del är nyanlagd. Bitvis går den precis parallellt med Rv 40 så det är ganska bullrigt. Underlaget är fint grus. Vintertid brukar det spåras för skidåkning om snötillgången är god. Från Axamosjön finns, så vitt jag vet, belagda cykelbanor hela vägen in mot centrum.
 
Inte så mycket till bidrag, men en fundering. På 70-talet cyklade jag mycket i södra Sverige, och Jönköping-Göteborg vet jag att jag åkt (troligen körde jag Lkpg-Jkpg dan innan). Vid utfarten från Jönköping råkade jag ut för den cykelfientliga idioti som faktiskt förekommer än idag: cykelförbud utan anvisning om tillåten väg. Under det jag irrade med blicken för att hitta eventuell utfart eller skylt kom en polisbil förbi -- istället för att stanna och hjälpa gjorde poliserna gester för att markera att här hade jag inte att göra. Hur jag löste det denna gång minns jag inte, kanske ngn vänlig själ såg mitt bryderi, stannade och hjälpte mig. Det var kanske då jag gjorde till vana att ringa polisen dagen innan och fråga efter utvägar.

Idag kan en möjlighet vara att slå upp Jönköping på google maps och använda funktionen Directions där man kan ställa in cykelväg. Själv använder jag en karta som genom bredden på de inritade vägarna anger något av karaktären. Det gör det relativt lätt att undvika de riktigt stora vägarna och grusvägarna. Kartan är i skala 1:250 00, 6 delar, som heter sådant som Östra Svealand. Sen finns förstås Sveriegserien i skala 1:50 000.
 
Trafikverkets webkarta kan man ställa in så att den visar skillnad mellan grusväg och belagd väg. Det är backigt mellan Ulricehamn och Jönköping det kommer man inte ifrån. Angerdshestravägarna är fina och lågt trafikerade.

Thure

angerdshestra.JPG
 
Senast ändrad:
Ytterligare ett bra hjälpmedel, åtminstone för att kolla var andra har cyklat är
Strava Global Heatmap
Så här ser en utzoomad bild över området Borås <=> Jkpg
Borås_Jkpg.JPG

Länken finns här
Man behöver ha ett konto för att zooma in tillräckligt mkt, men det är gratis.

Av bilden ovan tycker jag det framgår att om man inte vill cykla längs 40:an mellan
Ulricehamn<=>Jkpg blir det ganska långa omvägar, över Mullsjö norrut resp Köttkulla söderut


Sen tycker jag att det även kan vara bra att kolla Google Streetview, åtminstone på några punkter längs de sträckor man funderar på.
BildCykelväg_Ulricehamn_Jkpg.JPG

https://goo.gl/maps/b3rEh5T7eYY1JYuQ7
 
Följde med intresse årets upplaga av sverigetempot (cykellopp genom Sverige) via en forumtråd på happyride.se. Vill minnas att många skrev att de cyklade på en lång banvall i ulricehamnstrakten. Kan det vara den du hört om? Söker du på ”sverigetempot” i nämnda forum borde tråden dyka upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.