Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har länge velat ge mig ut och cykla långt, och fick idén förra sommaren på en segelresa att jag skulle vilja cykla runt på Island.
Är det någon som gjort det som har erfarenheter och råd att dela med sig av?
Jag har länge velat ge mig ut och cykla långt, och fick idén förra sommaren på en segelresa att jag skulle vilja cykla runt på Island.
Är det någon som gjort det som har erfarenheter och råd att dela med sig av?
Jag har inte cyklat på Island själv m vandrade där för ett par år sen, samt gjort en del cykelsemestrar. Ringvägen på Island verkade populär att cykla på, vi såg många cyklister när vi var där.
Räkna m mycket växlande väder, regn o relativt kallt även om du åker på sommaren. Det är nog spännande att cykla tvärs över Island, m då blir det nog mer folktomt äventyr än om du cyklar ringvägen.
Jag och min fru cyklade runt Island för ett antal år sedan. Vi följde ringleden en hel del men tog en inlandsväg norrut norr om Reykjavik (ej körbar bitvis - blockterräng - men gick bra att leda) samt lite småvägar på den östra. Vi var ute i 3 veckor och avverkade totalt ca 160 mil inkl en avstickare ut på Västmannaöarna i slutet (färja) - missa inte detta om tid finns!
Vi åkte i juli då vädret normalt är bäst. Toppade 16 grader, snitt runt 10, med några nätter m minus. 1 storm där vi i princip blåste av cyklarna men annars helt ok. När man åker utmed den södra delen i det område som kallas Sandur bör man ha koll på vind då denna del består av sand som blir mycket obehaglig och rent av farlig då det blåser upp.
Utanför Reykjavik är det både glest på folk och bebyggelse så planera mat ordentligt - vi hade en hel del frystorkat med oss. Att kunna laga saker som går sönder är bra också. Vi tältade under hela sträckan och var glada att vi hade ett tält som vi kände oss trygga med även när det blåste upp. Marken är ofta hård och stenig så ett tält som tar upp liten plats är att föredra.
Finns ett vandrarhem strax utanför Keflavik som är bra att ha som start/mål. Vi hade cyklar med oss och kunde lämna kartonger och annat under själva cyklingen.
Allt som allt en helt fantastisk upplevelse! En del pratar om att det ska vara svårt/tufft men har man cykel- och friluftsvana är det inga större problem. Lycka till!!
Ps. Om du söker finns det en del trådar som behandlar Island - har själv gjort ett antal inlägg om vår planering/frågor innan resan och lite svar efter ds.
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
1 kommentar
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
25 år. Ett kvartssekel har passerat sedan jag senast stod på toppen av Kilimanjaro. Bestigningen ingick i en åttamånaders vandring genom Massajland ...
1 kommentar