Kanske det. Själv brukar jag köra Wasa sport knäckebröd med Port Salut eller hushållsost.När jag gick jämtlandstriangeln åt jag tunnbrödsrullar med mjukost á jalapenosmak, det fungerade väldigt bra, kanske en favorit i repris?
/Niklas
Kanske det. Själv brukar jag köra Wasa sport knäckebröd med Port Salut eller hushållsost.När jag gick jämtlandstriangeln åt jag tunnbrödsrullar med mjukost á jalapenosmak, det fungerade väldigt bra, kanske en favorit i repris?
Bra gjort tycker jag! Man lär sig av att testa lite längre distanser.Hej kära utsidare, idag cyklade jag 101km för första gången. Jag la upp det med två pauser varav en var lunchpaus, jag startade dagen med att äta havrefras med naturell fil samt kakaonibs, 45 minuter innan jag cyklade iväg åt jag två ägg och ett paket snabbnudlar. Under färdens gång åt jag tre Corny Big, en åt jag 45 minuter in i färden, efter 2h 03m åt jag en pizza på Glumslövs golfklubb och sedan cyklade jag 45 minuter innan jag slukade min andra Corny, 30 minuter senare åt jag den sista och detta gav mig den sista kicken energi för att avsluta turen.
Efter att ha suttit på sadeln i 4h och 30 minuter börjar jag nog inse att cykeln jag tränar på tyvärr inte är gjord för turer över 5h. Främst tror jag problemet ligger i att det saknas ett bockstyre, jag tvingas ha mer eller mindre samma sittställning hela tiden, för det andra tror jag att den överlag är kass, hursomhelst kommer jag inte ha möjlighet att köpa en bättre innan jag cyklar från Stockholm men tror jag klarar det ändå då den där uppe i alla fall har ett bockstyre. Ville mest dela med mig dagens bravader.
Mvh
Visa bilaga 44845
Ja det blev först jobbigt efter ca 75-80km, då tyckte jag det kändes av mycket i armar samt ländrygg. Försöker att inte trampa på i onödan utan håller det lugnt och sansat, enligt min hjärtmätare var jag i zon 3 två tredjedelar av tiden och zon 2 cirka 31% av tiden. Tror det är relativt ok med tanke på att jag inte tränat mer än en månad.Bra gjort tycker jag! Man lär sig av att testa lite längre distanser.
Personligen tycker jag att det är en bra medelfart.
Med lite packning (antar jag att du har) så går det lite långsammare...
Jag tycker detta är rätt svårt för när jag läser på internet sägs det att kolhydraterna tar slut efter ca 90min vilket betyder att jag är rätt rökt om jag inte äter något minst 60min in i turen. Tycker det är rätt svårt att optimera maten men det rekommenderas ju 45-60 kolhydrater per timme om jag ska vara ute på vägen länge, planen är ju att cykla 100km om dagen i sju dagar.Du verkar ha mycket fokus på matintag, men tror inte du behöver en massa mellanmål så där ofta. Räcker att äta som vanligt, och om det verkligen tryter på energin - ta nåt först då, inte för att det "kanske är bäst" som det lätt kan bli om man laddat upp godsaker.
Tack! Jag försöker hålla ett lugnt tempo och inte trampa i onödan, har bara ett rakt styre och inte ens barends så problemet jag känner är att jag blir sittastillande i samma ställning väldigt länge vilket gör armarna samt ländrygg väldigt ömma.Bra kämpat med 23km/h i snitt. Bockstyre uppmuntrar till mer fart, men vill man det? Och komma fram dyblöt och kanske utan bad/duschmöjligheter innan sovsäcken.
Alltså…kolhydraterna räcker ett tag och nyckeln för att orka länge heter något så enkel som: ”Starta lugnt!”Ja det blev först jobbigt efter ca 75-80km, då tyckte jag det kändes av mycket i armar samt ländrygg. Försöker att inte trampa på i onödan utan håller det lugnt och sansat, enligt min hjärtmätare var jag i zon 3 två tredjedelar av tiden och zon 2 cirka 31% av tiden. Tror det är relativt ok med tanke på att jag inte tränat mer än en månad.
Jag tycker detta är rätt svårt för när jag läser på internet sägs det att kolhydraterna tar slut efter ca 90min vilket betyder att jag är rätt rökt om jag inte äter något minst 60min in i turen. Tycker det är rätt svårt att optimera maten men det rekommenderas ju 45-60 kolhydrater per timme om jag ska vara ute på vägen länge, planen är ju att cykla 100km om dagen i sju dagar.
Tack! Jag försöker hålla ett lugnt tempo och inte trampa i onödan, har bara ett rakt styre och inte ens barends så problemet jag känner är att jag blir sittastillande i samma ställning väldigt länge vilket gör armarna samt ländrygg väldigt ömma.
Har planerat på ett relativt stort mål innan jag börjar och sedan att äta under färdens gång. Har också planerat på 2-3 stopp under turen för att få i mig något extra. Det absolut viktigaste jag måste tänka på är att inte trycka på gasen så mycket, när jag cyklat mina senaste turer trycker jag på rätt hårt och då har jag haft snittpuls på 150. Räknar med att vara ute på vägen i +8h imorgon.Alltså…kolhydraterna räcker ett tag och nyckeln för att orka länge heter något så enkel som: ”Starta lugnt!”
Du är inte bekant med att cykla långt och länge. Därför ska du dricka regelbundet och peta i dig något att tugga på regelbundet.