Skandinaviens huvudstäder

Hej!
Jag ska bege mig ut på en längre cykeltur, tänkte ta mig runt till Skandinaviens tre huvudstäder, jag börjar och slutar i Stockholm. Först cyklar jag mot Oslo för att sedan cykla vidare mot Köpenhamn och därefter längs östkusten tillbaka till Stockholm.

Jag tänkte mig nog 11-12 dagar beroende på om jag ska ha en eller två vilodagar. Förra året cyklade jag min hittills längsta tur runt Mälaren och Hjälmaren, utgick från Stockholm. Det kändes helt ok, jag fick mersmak och gillar utmaningar så varför inte ta det ett steg längre.

Tanken är att jag övernattar på vandrarhem eller hos vänner för att hålla ned kostnaden och jag kommer inte cykla med mer än en 13L ryggsäck så därav är inte tält ett alternativ.

Någon som har tips på någon speciellt fin väg som man inte får missa eller på något speciellt boende som varit extra bra?
Är det något jag bör tänka på? :)

Allmänna tips eller kommentarer tas emot, jag planerar att cykla själv så vill någon cykla med en bit eller så är ni välkomna att höra av er!

För att se vilken rutt (kommer 11/3 på kvällen) och kanske ha lust att följa lite upplägg och allt runtom så gå in på: http://davidtraning.blogspot.se/

Med vänlig hälsning
 
Jag cyklade från Båstad till Uddevalla. Tyckte det fanns många trevliga vägar en bit från kusten. Getinge- Slöinge, osv. Vänersborg- Oslo klämde jag genom Dalsland och hittade småvägar upp till Svinesund. Backigt men vackert. Jag skulle föredra cykelväskor framför ryggsäck.
 
Fint

Tack för tipsen. Jag cyklar med en racer och har inte tänkt sätta dit mer än sadelväska och en liten ramväska så därav ryggsäcksvalet. Den är väldigt bekväm att ha på sig eftersom den inte är så stor men ändå rätt så bra med utrymme.

Ungefär som bilden visar kommer jag köra:
12060003.jpg


Med vänlig hälsning
David
 
Distanser

I början 190 - 230km, dock två 140km dagar och en dag har jag som "vilodag" och är ca 50km, Helsingör - Köpenhamn. Från Malmö är det bara 200km dagar förutom sista dagen som är 120km

Alla sträckor står mer exakt på min blog/hemsida. Har även planerade lunch/middagsstopp men de är inte utlagda ännu. Är nog alltid bra att ha delmål :)

Mvh
David
 
Med tanke på terrängen och ditt ekipage känns det fullt realistiskt. Det är härligt när man ser att det händer något på kartan. Min längsta dagsetapp med Norgeriggen var 32 mil från Kinnekulle och hem till Skillingaryd. Det var på testrundan jag gjorde. Då var jag förvisso uttömd men antog att det motsvarade 12 mil i Geirangerområdet då jag var lika trött efter några tusen höjdmeter.
 
Ja, korta men backiga etapper kan vara nog så jobbiga! Däremot så är jag osäker på om jag ska boka vandrarhem/B&B/säng på camping i förväg eftersom man vet aldrig om man kanske känner sig extra pigg eller tvärtom och hamnar en bit ifrån planerade stoppet.

Som min 50km dag, känns det fint och är trevligt väder kanske jag fortsätter 40km till Trelleborg för att korta ned nästa dag till ca 180km.

Är det dumt att låsa sig?
 
Jag kände mig väldigt låst när jag cyklade i lag med Evert under Norgeresan. Vi var ungefär lika starka och snabba men orkade olika långt och var olika snabba på morgonen. Han bytte ofta batterier i sin GPS och jag körde med papperskarta. Ska man maxa är det svårt att planera. Ibland orkar man mer och då kör man längre. Tror inte på att spara orket till nästa dag.
 
imponerande dagsetapper!

när ska du iväg? är jag hemma kan du övernatta/duscha/tvätta/äta hos mig i göteborg. kan för övrigt tipsa om www.warmshowers.org - som couchsurfing fast bara med långdistanscyklister.
 
Ja det är väl svårt det där, har fast stopp i Arvika för att hälsa på lite släkt men annars har jag nog inte så mycket fasta rutter utan mer satt upp delmål för att få lite känsla för hur långt jag kommer med den sträckan jag bör orka per dag.


Tackar för erbjudandet om sovplats =) Det kan vara intressant! Är numer medlem på hemsidan och den är ju jättebra!
Jag trampar iväg lördag 27 april och tanken att jag är i GBG tisdagen den 2maj.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
david.sundvall.96 Skandinaviens tre huvudstäder - följa med en bit? Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.