Cykla runt Island

Hej på er!

Jag har länge velat ge mig ut och cykla långt, och fick idén förra sommaren på en segelresa att jag skulle vilja cykla runt på Island.
Är det någon som gjort det som har erfarenheter och råd att dela med sig av? :)

Hej på er!

Jag har länge velat ge mig ut och cykla långt, och fick idén förra sommaren på en segelresa att jag skulle vilja cykla runt på Island.
Är det någon som gjort det som har erfarenheter och råd att dela med sig av? :)

Jag har inte cyklat på Island själv m vandrade där för ett par år sen, samt gjort en del cykelsemestrar. Ringvägen på Island verkade populär att cykla på, vi såg många cyklister när vi var där.

Räkna m mycket växlande väder, regn o relativt kallt även om du åker på sommaren. Det är nog spännande att cykla tvärs över Island, m då blir det nog mer folktomt äventyr än om du cyklar ringvägen.

Jag tror att det blir en kanontur!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag och min fru cyklade runt Island för ett antal år sedan. Vi följde ringleden en hel del men tog en inlandsväg norrut norr om Reykjavik (ej körbar bitvis - blockterräng - men gick bra att leda) samt lite småvägar på den östra. Vi var ute i 3 veckor och avverkade totalt ca 160 mil inkl en avstickare ut på Västmannaöarna i slutet (färja) - missa inte detta om tid finns!

Vi åkte i juli då vädret normalt är bäst. Toppade 16 grader, snitt runt 10, med några nätter m minus. 1 storm där vi i princip blåste av cyklarna men annars helt ok. När man åker utmed den södra delen i det område som kallas Sandur bör man ha koll på vind då denna del består av sand som blir mycket obehaglig och rent av farlig då det blåser upp.

Utanför Reykjavik är det både glest på folk och bebyggelse så planera mat ordentligt - vi hade en hel del frystorkat med oss. Att kunna laga saker som går sönder är bra också. Vi tältade under hela sträckan och var glada att vi hade ett tält som vi kände oss trygga med även när det blåste upp. Marken är ofta hård och stenig så ett tält som tar upp liten plats är att föredra.

Finns ett vandrarhem strax utanför Keflavik som är bra att ha som start/mål. Vi hade cyklar med oss och kunde lämna kartonger och annat under själva cyklingen.

Allt som allt en helt fantastisk upplevelse! En del pratar om att det ska vara svårt/tufft men har man cykel- och friluftsvana är det inga större problem. Lycka till!!

Ps. Om du söker finns det en del trådar som behandlar Island - har själv gjort ett antal inlägg om vår planering/frågor innan resan och lite svar efter ds.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips