Cykla Göta Kanal i VG

Idag tog jag tag i saken, eller rättare sagt igår kväll.
Dags för en cykeltur längs Göta Kanal i VG, då mitt knä inte verkar gilla behandlingen min fysioterapeut ger.
Jag gillar Västtrafik då man iaf på tågen kan ta med cyklar, men döm om min förvåning då den "haft" 12 avgångar från GBG till Skövde, som slutdestination.
Töreboda är ca 12 min längre resa och sista destinationen, i VG.
Så skrev mail, varför inte ngn tur typ hela vägen i VG.
Äntligen så har man nu fixat till det så man kan ta tåget ända till Töreboda, (doc få avgångar, men iaf några)
OK finns flera avgångar med SJ, men där kan man inte ta med cykjel om man inte typ packar in den i en resväska.
Och vem vill gör det, med insikt när man ska sätta ihop den, att det fattas en kmutter eller ettt hjul, (Typ Ikea)

Nog om detta hade en underbar tur, började i Töreboda till Tåtorp, start 8.30, inte mycke möten, kanske va de lite tidigt.
Tillbaka tog jag omväg till Ekeskog där några bekanta hantverkare höll på med ett projekt.
Tillbaka till Töreboda fortsatte färden till Lyrestads, där jag intog min medhavda lunch, tonfisksallad.
Dumt val kanske då tonfisken troligtvis aldrig siktats i Göta Kanal. Ja inte räkor elr kyckling heller, såg dock flera änder och Kanadagäss.. så nästa gång då...:cool:

Ok. jag är en som bara vandrar/cyklar på, så jag var i så god tid att jag beslöt att cykla vidare till Sjötorp.
Sedan tillbaka till Töreboda.
Turen blev knappt 8 mil med flera korta raster.. Totalt ca 5 timmar.

Men hur var turen?
Första delen från Töreboda till Tåtorp, lugn och behaglig, även om jag trampade på.
Kanske var det för tidigt, men mötte inte många.
Trevligaste sträckan var Töreboda-Sjötorp, ok kanske skulle sagt Lyrestad-Sjötorp.
Flera slussar, fina rastplatser, även med vindskydd.

Kan rekommendera en tur längs kanalen... Töreboda-Sjötorp e ju bara typ 18km..

Det jag tog med mig, även om dcet var vacker natur. Var alla dessa cyklister som knappt sa hej när man mötte dem.
Själv tutade jag på när jag tyckte dem tog upp hela cykelvägen, tackade så mycket. Men gensvar nada ..nada..
Sedan möter man pensionärer, ok flera var kanske enligt passet yngre, men de kom med en elcykel och en tom framåtriktad blick.. Undrade.. vet ni vart nu cyklar??
Själv e jag 71... :cool: iaf enligt passet... lol

Har nån annan reflektioner ang cykel längs Göta Kanal.

Bilagor

• IMG_3744.jpeg
    IMG_3744.jpeg
    4.9 MB · Visningar: 10
  • IMG_3763.jpeg
    IMG_3763.jpeg
    4.3 MB · Visningar: 11

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg