Abisko - Låktatjåkka för familjevandring - råd sökes

Hej! Har en idé om följande vandring, för mig och familjen. Vi har varit i Abisko förr, och vandrade då i/runt Kårsavagge vilket var kanon. I år funderar jag på att testa något annat. Vi är rätt fjällvana, men yngsta medlemmen är 9 år så dagsetapperna bör inte vara långa.

Dag 1 - anländer Abisko, linbanan upp. Därefter vandring med mål att komma till vindskyddet. Men det är möjligen för ambitiöst.
Frågor kring denna sträcka:

1. Efter att vi gått av linbanan från Abisko så behöver vi korsa in mot leden mot vindskyddet Kåppatjåkka, var är det lämpligt att vika av? Se bifogad bild, kan gröna prickarna, eller blåa pricken vara lämpliga vad/riktningar? Tänker både utifrån vad som är görbara vad, samt rimliga stigningar som går att vandra.

2. Det kan sannolikt bli så att vi väljer att slå upp tält innan vi når Kåppatjåkka, beroende på dagsformen. Hur ser tältmöjligheter generellt ut kilometrarna innan vindskyddet (från Abisko-hållet sett)?

Dag 2
Sikte att vandra genom Måndalen och anlända till Låktatjåkka, tälta intill fjällstationen. Brukar vara bra tältplatser runt stationerna, men aldrig varit där, tar gärna emot tips på bra platser i närheten.

Dag 3
Tanken är att hänga runt stationen denna dag. Vad är en bra dagstur? Topptur på själva Låktatjåkka?

Dag 4
Vandring ned till Låktatjåkka tågstation och tåget hem


Några tankar kring denna plan, all feedback varmt välkommen då jag själv aldrig vandrat i denna del av Abisko. Tanken är att få uppleva den mytomspunna Måndalen och lite lagom strapatser för mina barn :)
 

Bilagor

  • abisko-laktajakka.jpg
    abisko-laktajakka.jpg
    390.9 KB · Visningar: 85
Ny version av kartbilden ovan, kan det vara den röda pricken som är lämpligt istället? Följa leden en bit söderut, och sedan vika av längs höjdkurvan och korsa vid röd prick?
 

Bilagor

  • abisko-laktajakka2.jpg
    abisko-laktajakka2.jpg
    391.1 KB · Visningar: 68
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag och min dotter, också hon 9 år då, gick där 2013. Vad jag kan minnas tältade vi första natten ungefär vid din röda punkt på kartan. Vi vadade också Gohpasjohka där i krokarna. Vi lunchade i närheten av vindskyddet innan det bar upp mot Måndalen. Vi vek av ner genom Latnjavaggi innan vi avslutade i Abisko via Gorsavaggi. Vad jag kommer ihåg så fanns det fina tältplatser utefter Gohpasjohka. Översta bilden är strax innan vindskyddet och den andra är en bit upp i Måndalen, vindskyddet syns där nere. God tur!
abisko_2013-0216.jpg
abisko_2013-0236.jpg
 
Jag och min dotter, också hon 9 år då, gick där 2013. Vad jag kan minnas tältade vi första natten ungefär vid din röda punkt på kartan. Vi vadade också Gohpasjohka där i krokarna. Vi lunchade i närheten av vindskyddet innan det bar upp mot Måndalen. Vi vek av ner genom Latnjavaggi innan vi avslutade i Abisko via Gorsavaggi. Vad jag kommer ihåg så fanns det fina tältplatser utefter Gohpasjohka. Översta bilden är strax innan vindskyddet och den andra är en bit upp i Måndalen, vindskyddet syns där nere. God tur!
Tack, då känner jag mig genast lugnare på ungefär var jag ska söka mig när vi går av leden.

Jättefina bilder, nu blev jag sugen på att ge mig ut :) Men får vänta tills slutet av juli.
 
Om det skulle se bökigt ut med vadet av Gohpasjohka så var det smidigt att vada något nedströms din blå punkt, där strömfåran delar upp sig (jag kom visserligen nerifrån Björkliden den gången så det var ju lite närmare till hands att vada där, å andra sidan träffar man ju på stigen rätt snabbt efteråt och behöver inte fundera så mycket i stigningen)
Vadet och lite annat i området beskrivs HÄR , tältplatsen vid Harpasset är ju väldigt fin, om än inte jättenära Låktatjåkka.

Go' tur
/Johan
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Om det skulle se bökigt ut med vadet av Gohpasjohka så var det smidigt att vada något nedströms din blå punkt, där strömfåran delar upp sig (jag kom visserligen nerifrån Björkliden den gången så det var ju lite närmare till hands att vada där, å andra sidan träffar man ju på stigen rätt snabbt efteråt och behöver inte fundera så mycket i stigningen)
Vadet och lite annat i området beskrivs HÄR , tältplatsen vid Harpasset är ju väldigt fin, om än inte jättenära Låktatjåkka.

Go' tur
/Johan
Tack, det vadet var det jag först tittade på. Nackdelen är att det blir en längre sträcka och fler höjdmeter både ned och upp jämfört med att vika av åt andra hållet. Men kanon med vetskapen att det funkar.

Fin vandringsrapport på din länk - tältplatsen vid Harpasset låter superfin!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.