Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön)

Jag och tjejen har tänkt åka upp till fjället om några veckor och har planerat för 4 nätter, och då det är första gången vi är ute på något mer än bara en dagstur skulle jag vilja ha lite råd och tips angående vår planerade rutt. I mitt jobb har jag varit i fjället tidigare, men civilt är detta första gången om man bortser från dagsturer.

Bakgrund: Jag är 25, hon 22, vi är båda två i god form och är vana att vara ute, ingen av oss är särskilt vana vid just fjällvandring även om vi båda varit ute på långa dagsturer och liknande. Jag är däremot van att gå med packning långa sträckor. Jag har också varit i området på dagsturer tidigare (Trollsjön, Tornehamn, Björkliden, Njulla etc), men saknar detaljkännedom för respektive plats som vi ska besöka. Därav min önskan om råd.

Dag 1: Låktatjåkka - Trollsjön. Vi ankommer på lördag runt 17 med tåget till Låktatjåkka och gör packning på och traskar sedan vidare till marschmålet. Inga konstigheter. Tips på tältplats mottags gärna, vi hade tänkt oss i närheten av sjön eller så traskar vi tillbaka en bit och slår läger någonstans i dalen.

Dag 2: Trollsjön - Låktatjåkkastugan. Marschfärdig 0900, framme vid fjällstationen ca 16-/17-tiden. Är denna dagsetapp rimlig sett till tiden? Nog kan vi trycka på om det behövs, men jag är ett stort fan av sovmorgnar och vi vill samtidigt komma dit en bra stund innan middagen för att hinna ta en öl och njuta av tillvaron osv. Behövs det kan vi påbörja etappen 0800. Sedan antar jag att man med fördel kan gena om man håller till höger när man är på väg ut ur dalen, och på så sätt behålla höjd, istället för att följa stigen tillbaka ner genom skogen mot stationen till korsningen för att sedan följa stigen upp mot Låktatjåkkastugan? Tanken är då att vi genar över höjden, men när det dyker upp stora hinder håller vi till vänster, så att vi till slut kommer tillbaka på stigen i alla fall, men ändå lyckats tjäna in en aning tid. Jag har ju aldrig gått just här så detta är bara min tanke utifrån kartrek. Hur ser det ut i verkligheten, går det, krävande terräng?

Dag 3: Låktatjåkkastugan - Kårsavagge. Vi tänkte ta oss ner genom Latnjavagge, men även Guoblavaggi ser bra ut, så här är vi lite kluvna. Att gå förbi forskningsstationen låter lockande, samtidigt skippar vi gärna vad. Oavsett vägval så känns detta som en rimlig dagsetapp. Vi slår antingen läger i närheten av stugan eller så fortsätter vi bort till hängbron.

Dag 4: Kårsavagge - Abiskojaure. Rekommenderas det att gå via vadet eller att ta omvägen via hängbron? Hittar man stigen lätt, något särskilt att tänka på?

Dag 5: Abiskojaure - Abisko. Är väl en 14 km, men med tanke på att det är Kungsleden vi i huvudsak följer så känns det som en ganska lättsam väg. Tåget avgår 1630, så vi siktar på att hinna fram till Abisko strax efter lunch så vi kan käka där i lugn och ro innan tåget. Vi kommer att skippa sovmorgon och börja tillbakamarsch tidigt.

Riktlinjer: Sovmorgon varje dag, det är trots allt semester. Marschfärdiga 0900 som regel. Vill gärna vara framme vid marschmål runt 18-tiden varje dag, så att man har tid för återhämtning och mys. Dagsetapperna i sig är inte så långa, men tjejen har med sin systemkamera som jag vet kommer sluka tid. Är det bra väder vet jag att jag vill kunna rulla ut liggunderlaget och lägga mig och sola en timme, eller ta en extra kopp kaffe om jag känner för det, utan att känna press. Vi vill alltså ha det ganska soft, även om vi gärna trycker på och har högt tempo när vi väl marschar. Blir det för tungt för henne kommer jag ta en del av hennes packning.

Min första fråga är förstås på själva rutten. Är det rimliga dagsetapper kopplat till våra personliga riktlinjer? Är tidsuttaget bra, eller borde man tänka om på någon av dagarna? Som parentes har vi även en Plan B. Om Plan A är ovanstående, så är Plan B att sova en extra natt i Kårsavagge eller uppe i Låkta för att få mer tid till att utforska omgivningen (dalarna, Låkta-toppen, glaciärer i närheten etc), och helt enkelt spara Abiskojaure till ett annat år. Vad säger ni om detta, Plan A eller Plan B? Kör vi på Plan B så kommer vi sova sista natten vid hängbron, Kårsavagge, och traska tillbaka till Abisko på morgonen därefter.

Andra frågan rör antal vad längs vägen. Har tex hört att vadet vid Kårsavaggestugan är stort och mycket hala stenar, finns det ingen stugvärd där som kan bidra med dagsfärska anvisningar skulle jag nog personligen känna mig mer bekväm med att ta omvägen. Vägen ner till Kårsavagge från fjällstationen innehåller en del vad, varav ett lite större som jag förstått det (vägen via Latnjavagge)? Finns det några särskilda vad i övrigt längs rutten att ha i åtanke?

Tredje frågan gäller hur väl lederna är, om det finns några som helst markeringar eller inte. Vägen upp till Låktatjåkkastugan kan jag tänka mig är markerad, och att det är den lägre stigen som är att föredra (hålla till höger)? Men hur ser det ut i övrigt? Jag känner mig bekväm med karta och kompass (och M21), och vi har ju mobil med powerbanks osv, men jag känner mig ändå rätt sugen på att köpa en GPS-klocka, arbetsskadad som man är haha.

Det här blev ett väldigt långt inlägg, och många frågor. Men jag gillar att planera i detalj och ha koll på läget. Så alla råd kring området där vi kommer att vandra är varmt välkomna! :)
 
Senast ändrad:
Dag 2: Trollsjön - Låktatjåkkastugan. Marschfärdig 0900, framme vid fjällstationen ca 16-/17-tiden. Är denna dagsetapp rimlig sett till tiden?
Jag tror att ni klarar denna etapp även med mindre tid.
Själv gick jag från min tältplats drygt 3 km öster om Låktatjåkka station (nära Björkstugan) till Trollsjön och sen till Rastskydd i dalen mot Låktatjåkka på en dag. Visst gick jag tidigt på morgonen (typ 07:30) men det blev en eftermiddag i dalen.

Dag 3: Låktatjåkkastugan - Kårsavagge. Vi tänkte ta oss ner genom Latnjavagge, men även Guoblavaggi ser bra ut, så här är vi lite kluvna. Att gå förbi forskningsstationen låter lockande, samtidigt skippar vi gärna vad. Oavsett vägval så känns detta som en rimlig dagsetapp. Vi slår antingen läger i närheten av stugan eller så fortsätter vi bort till hängbron.
En annan fin lägerplats är "Frippes Fall" https://www.utsidan.se/blogs/majjens/index.htm?tag=33
Hängbron i Kårsavagge finns inte längre https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89313
I dagsläget är det vadning som gäller om man vill mot Abiskojaure.

Henning
 
Fin vandringssträcka! Det finns gott om fantastiska tältplatser nära Trollsjön. Dag två är det inga konstigheter att hålla höjd för att slippa gå hela vägen ner till leden. Det är lite blött här och var och finns lite större block som behöver rundas men lättnavigerat i normalt väder. Sedan tror jag också att ni kan gå tänkt sträcka betydligt snabbare om ni vill dag två. Själv åt jag lunchvåffla i Låktajåkka efter att startat vid Trollsjön. Jag fortsatte sedan ner samma dag till Kårsavagge via Harpasset och ner via Latnjavaggi. Superfin och varierad sträcka med en visserligen brant nedstigning i Kårsa men som verkligen ger wow-känsla. Var uppmärksam på vädret bara då den övre delen av turen är alpin och utsatt och kan vara svårnavigerad i dåligt väder. Det finns en magisk tältplats uppe i Harpasset (sök här på utsidan! Tack Frippe!) och vadet är normalt inga konstigheter alls.

Hade jag fått råda hade jag istället för att ta sig över till Abiskojaure stannat två nätter i kårsavagge med antingen dagstur in till glaciären eller letat upp Frippes fall för att tälta där. Go tur!
 
Dag 1: Det finns OK tältplatser i sluttningen nedanför sjön om man letar lite.

Dag 2: Det går bra att vika av från stigen tillbaka från Trollsjön och hålla höjden på 650-700 höjdmeter in mot Låktatjokka. Man behöver inte följa stigen ner mot järnvägen tills stigarna möts. Det är en jobbig backe upp mot Låktatjokka men inget problem om man är hyfsat i form.

Dag 3: Jag har gått Guoblaviggi. Det var dimmigt (eller kanske snarar molnigt, det ligger ganska högt) så jag såg i princip inget mellan Låktatjåkkastugan och Kårsavagge, men på kanten ner mot Kårsavagge öppnar sig en fantastisk utsikt över dalen med Gorsajökeln längst upp. Kårsavagge är en pärla. Området mellan Låktatjåkka och Kårsavagge är notoriskt för dimma och dåligt väder. Det är för att det här området fångar upp allt dåligt väder som det så ofta är fint i Abisko. När jag gick för två år sen i början av augusti låg det ännu is på de högst belägna sjöarna och det var täckande snö på såväl is som land. Är det sådana förhållanden och tät dimma och man inte är van navigatör rekommenderas en gps-lösning där batterierna räcker några timmar även om det regnigt och bara några få plusgrader. Man vill inte gå genom isen på en sjö man kommit ut på av misstag. Men i övrigt är inte etappen svår eller lång.

Dag 4: Vadet vid stugorna är ganska långt men förvånansvärt okomplicerat. Jag gick när det var relatvt mycket vatten men det var ändå inga problem. Har man inte vadat förut kan det nog upplevas som utmanande, inte minst för att det är långt. Sen gäller det vid alla vad att veta hur man gör, så vid behov läs på och öva hemmavid. Jag gillade stigen över berget från Kårsastugorna till Abiskojaure mycket. Rekommenderas!
 
Du verkar mycket välplanerad och kommer med största sannolikhet att få en fantastisk upplevelse. Jag ser att qy här ovanför rekommenderat att ta den kortare vägen till Låktatjåkkastugan. Jag gör tvärtom. Terrängen är ganska besvärlig och jag tror inte att du sparar någon tid. Jag föreslår stigen.
(Så här är det med alla frågor - en tycker ett och en annan något annat.)

Latnja eller Guobla? Varför inte båda? Jag skulle gå ner genom Guobla. Vackra vyer in mot glaciärerna. Finns skapliga tältplatser strax innan branten. Har ni tid så gör en dagstur upp på Piran. Fantastisk utsikt ner mot Trollsjön OCH ner mot Gorsavagge. Nerfarten har ingen stig, men är trots sin kraftiga lutning inte särskilt besvärlig. Gå sedan upp ur dalgången längs den spännande stig som leder upp i Latnjavagge från Gorsavaggestugan. Följ kanten på Gorsavagge österut och skaffa er diplom genom bildbevis från Frippes fall där det finns fin tältplats. Fortsätt till liften och ta den ner.

HåkanF (Frippe)
 
En annan fin lägerplats är "Frippes Fall" https://www.utsidan.se/blogs/majjens/index.htm?tag=33
Hängbron i Kårsavagge finns inte längre https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89313
I dagsläget är det vadning som gäller om man vill mot Abiskojaure.

Henning

Okej, vad skönt, då låter det som en alldeles lagom dagsetapp. Har inget emot att komma dit tidigare för att hinna fika och fylla på med lite extra förfriskningar, och är det superbra väder finns det ju tid till att fota och sola lite längs vägen. Läst mycket om Frippes fall här på sidan så det ska vi definitivt försöka hinna med. Det är lite sådana saker vi tänker på, att just ta en extranatt i Kårsavagge för att hinna med lite mer, och kanske spara Abiskojaure till ett annat år, om nu ändå hängbron inte finns kvar. Vi får fundera lite.

Hade jag fått råda hade jag istället för att ta sig över till Abiskojaure stannat två nätter i kårsavagge med antingen dagstur in till glaciären eller letat upp Frippes fall för att tälta där. Go tur!

Ja, det är väl det alternativet det lutar mer åt efter att ha läst era svar. Vi har ju avsatt gott om tid för etapperna, men samtidigt vill vi ju njuta av allt det här, så vill ju inte ruscha förbi Kårsavagge som verkar ha så mycket att erbjuda. Är övertygad om att Abiskojaure står kvar även nästa år. Samtidigt är vi väldigt sugna på att få se det området också nu i sommar, så vi får fundera lite över dessa alternativ. Men Frippes fall låter som ett måste.

Dag 1: Det finns OK tältplatser i sluttningen nedanför sjön om man letar lite.

Dag 2: Det går bra att vika av från stigen tillbaka från Trollsjön och hålla höjden på 650-700 höjdmeter in mot Låktatjokka. Man behöver inte följa stigen ner mot järnvägen tills stigarna möts. Det är en jobbig backe upp mot Låktatjokka men inget problem om man är hyfsat i form.

Jag gillade stigen över berget från Kårsastugorna till Abiskojaure mycket. Rekommenderas!

Vi får se hur vi gör helt enkelt. Är det bra väder och vi känner för att bara prata kan vi lika gärna promenera lite längre tillbaka längs stigen, vill vi utmanas lite tar vi höjden. Tror vi gör bedömningen på plats.

Har läst mångas inlägg om just stigen över berget som något väldigt fint, och det ser så ut på bilder också. Blir det inte detta år så ska vi garanterat besöka Abiskojaure ett annat år.

Terrängen är ganska besvärlig och jag tror inte att du sparar någon tid. Jag föreslår stigen.
(Så här är det med alla frågor - en tycker ett och en annan något annat.)

Latnja eller Guobla? Varför inte båda? Jag skulle gå ner genom Guobla. Vackra vyer in mot glaciärerna. Finns skapliga tältplatser strax innan branten. Har ni tid så gör en dagstur upp på Piran. Fantastisk utsikt ner mot Trollsjön OCH ner mot Gorsavagge. Nerfarten har ingen stig, men är trots sin kraftiga lutning inte särskilt besvärlig. Gå sedan upp ur dalgången längs den spännande stig som leder upp i Latnjavagge från Gorsavaggestugan. Följ kanten på Gorsavagge österut och skaffa er diplom genom bildbevis från Frippes fall där det finns fin tältplats. Fortsätt till liften och ta den ner.

HåkanF (Frippe)

Ja, vi får nog gå lite på dagsform helt enkelt och känna efter hur vi känner just där och då om vi följer stigen eller tar höjden.

Intressant. Det lutar som sagt mer och mer åt att vi nog trots allt stannar i Kårsavagge en extra natt, just för att hinna med allt ni skriver om. Det viktigaste är faktiskt att bara njuta och vara i stunden för oss, och Abiskojaure finns ju kvar. Men vi får överväga.

Hur är det att ta sig till Gorsajökeln? För om vi går ner via Guobla kan jag tänka mig att vi gärna vill passa på att ta oss till glaciären på samma gång, vore riktigt fränt. Är lättaste vägen upp på Piran från norr eller söder?

För i så fall kanske vi tar Låkta - Kårsavagge som tänkt men istället för att sova vid stugan så sover vi vid Frippes fall, och dagen efter så gör vi en dagstur till glaciären fram och tillbaka, sover i Kårsavaggestugan, hemfärd dagen efter. Alternativt att vi går ner via Guobla och tar Piran/glaciären på väg till stugan, och dagen efter tar oss upp till Frippes fall och sover där, med lite extra tid för mys/foto/reflektioner, och sedan hemfärd. Hm, tåls att tänka på.
 
Piran måste tas från norr.
Om du tänker dig att gå upp till Gorsajökeln rekommenderar jag att du gör det i samband med att du tar dig ner från Guoblavagge. Att först gå till Frippes fall för att sedan gå till glaciären känns som en onödig omväg. Det finns fina tältplatser strax nedanför Guoblavagge.
Har du koll på var Frippes fall ligger?

HåkanF
 
Jag håller med om Kårsavagge är väl värd en en extradag, även jag skulle nog hellre göra det än att klämma in Abiskojaure.

Men om ni bestämmer er för Abiskojaure så är stigen över berget fin...
 
Piran måste tas från norr.
Om du tänker dig att gå upp till Gorsajökeln rekommenderar jag att du gör det i samband med att du tar dig ner från Guoblavagge. Att först gå till Frippes fall för att sedan gå till glaciären känns som en onödig omväg. Det finns fina tältplatser strax nedanför Guoblavagge.
Har du koll på var Frippes fall ligger?

HåkanF

Ja, precis, det skulle vara tanken i så fall. Då tror jag vi tar oss ner via Guoblavagge på måndagen, besöker glaciären, och slår läger nedanför Guobla. Får se om vi mäktar med Piran också, eller om vi skippar det. Tisdag tar vi oss till Frippes fall och sover där, via Kårsavaggestugan. Går ju också att ta sig ner via Latnja och sova vid Frippes fall på måndagen, sen på tisdagen göra dagstur till glaciären fram och tillbaka och sova vid stugan. Men lite tråkigt att gå samma väg kanske, så om du rekommenderar att köra på alternativ 1 så gör vi nog det.

Jag tror det är platsen jag ringat in (se bild). Men om det är fel får du gärna visa.

Jag håller med om Kårsavagge är väl värd en en extradag, även jag skulle nog hellre göra det än att klämma in Abiskojaure.

Men om ni bestämmer er för Abiskojaure så är stigen över berget fin...

Tror det blir en natt extra i Kårsavagge, och så sparar vi Abiskojaure till en annan gång. Stigen över berget lägger jag på minnet!
 

Bilagor

  • IMG_20190630_183651.jpg
    IMG_20190630_183651.jpg
    127.4 KB · Visningar: 859

avslutad210712

Gäst
...
Dag 4: Kårsavagge - Abiskojaure. Rekommenderas det att gå via vadet eller att ta omvägen via hängbron? Hittar man stigen lätt, något särskilt att tänka på?
....

Uppenbarligen någon som verkar inom det militära med tanke på de exakta tidangivelserna *L*

Omvägen via hängbron kan du glömma eftersom den inte finns längre.
 

avslutad210712

Gäst
Dag 3: Låktatjåkkastugan - Kårsavagge. Vi tänkte ta oss ner genom Latnjavagge, men även Guoblavaggi ser bra ut, så här är vi lite kluvna. Att gå förbi forskningsstationen låter lockande, samtidigt skippar vi gärna vad. Oavsett vägval så känns detta som en rimlig dagsetapp. Vi slår antingen läger i närheten av stugan eller så fortsätter vi bort till hängbron.

Mittersta nergången vackrast

Forskningsstationen tristast

Vet inte riktigt vad du menar med att skippa vad. Ingen av vägarna ner innehåller vad av någon som helst svårighetsgrad. Om jag minns rätt inehåller vägen ner som ligger längst till väst inget vad alls. De andra två har varsitt enkelt vad.
 
Uppenbarligen någon som verkar inom det militära med tanke på de exakta tidangivelserna *L*

Omvägen via hängbron kan du glömma eftersom den inte finns längre.

Haha ja, en positiv bieffekt av jobbet!

Mittersta nergången vackrast

Forskningsstationen tristast

Vet inte riktigt vad du menar med att skippa vad. Ingen av vägarna ner innehåller vad av någon som helst svårighetsgrad. Om jag minns rätt inehåller vägen ner som ligger längst till väst inget vad alls. De andra två har varsitt enkelt vad.

Okej, lutar nog mest åt mittersta nergången, men måste rådfråga med tjejen först och sådär. Stora vad skippar vi helst, men mindre är ju inga problem. Var väl mer en fråga kring hur många vad det generellt brukar vara på nergången (båda dalgångarna). Även om det är små vad är det skönt att veta innan hur många, gillar som sagt att planera grundligt i förväg, då är det också lättare att frångå den tänkta planen.

Verkar vara ganska 50/50 mellan vilken nergång man föredrar mellan Guobblavaggi och Latnjavagge, intressant
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.