Råd för vandring genom Sarek

Ni flitiga Sarekvandrare, vad säger ni ang. denna tur genom Sarek? Pårek- Gårodvagge- Lavnnem- Sarvesvagge- Tuottar, (röd linje på bifogad bild).
Det är främst södra sidan av Rapaselet och Sarvesvagge jag är osäker på. Hur är det att gå på södra sidan där? Brant? Jag har hört att Sarvesvagge är väldigt snårigt. Framkomligt eller bör man ta en annan rutt?
Jag mätte det till 7 mil, så kanske 5 dagar i bökig terräng?
Vilken annan rutt genom Sarek kan rekommenderas för den start- och slutpunkten?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 22377.jpg
    22377.jpg
    93.2 KB · Visningar: 2,091
I min mening är det en ganska tuff sträckning, med en del vad som kan ställa till problem. Men med lite vana och framförallt omdöme blir det en fin tur.

Dock bör du/ni räkna med några reservdagar. När jag vandrar i Sarek räknar jag med 1 mil per dag. Då får man reservdagarna "på köpet".
 
Gick en liknande sträckning förra året. Blev i snitt 20km per dag. Lägg till dagar för toppturer eller om du vet att du/ni brukar behöva någon vilodag för att hålla humöret och kroppen i gott skick.
 
Jag har gått turen du ritat i sin helhet, och ja - man ska vara redo på att det kan vara en tuff tripp, som i hög grad beror på vattenstånd, snösituationen, väder, mygg och humör förstås. Södra sidan av Rapadalen liksom östra halvan av Sarvesvagge har bitvis mycket krävande vegetetion. Längs sträckan finns också några raviner och vad som kan tvinga dig att lägga om planerna rejält.

Med det sagt så är det ju också en fantastiskt variationsrik sträcka, som med rätt sinnelag kan ge en väldigt fin belöning. Att gå hela Sarvesvagge från öst till väst ger en fin upplevelse av gradienten från den täta björkskogen och ut mot det öppna höglandet i väster. Och södra sidan av Rapadalen har tveklöst sin charm också! Men som sagt - krävande är det, utan tvekan.

Finns gott om alternativa vägar annars som ger nog så fin utdelning utan att behöva vara lika krävande. Västerut från Pårek kan du gå t.ex. antingen hela vägen genom Njåtosvagge, eller snedda över Luhtolakko för att komma ner i Sarvesvagge väster om det värsta riset. Du kan också vika västerut efter Gådokjåkkåbron för att ta dig ner mot Sarvesvagge via Gaskasvagge eller Lullihavagge, också fina alternativ men båda erbjuder passager av lite spännande vandring på brant skrå.

Finns många härliga färdvägar att välja bland och återvända till!

Per
 
Jag har gått hela turen så när som på biten i runt Bielloriehppe till Sarvesvagge. Vid en tur gick vi fram till Bielloriehppe östkam som vi ägnade en dag åt att bestiga. Det tycker jag att ni också ska göra när ni ändå tagit er så långt. Istället för att fortsätta runt Bielloriehppe gick vi tillbaks till selets östra ände och vadade Rapaälven så att vi kom över till norra sidan. Vi gick sedan upp till Suorva. Sarvesvagge har jag kommit till via Lullihavagge, Kaskasavagge, Jiegnavagge.och Telmavadet.

Jag ser två förändringar som underlättar vandringen. Från Pårek gå upp ur skogen och videt och gå nordväst om Stuor Jiertta istället för att gå runt. Det är betydligt lättare terräng även om man måste upp till ca 1200m. Nordost om Stuor Jiertta är det kulligt och mycket upp och ner. På samma sätt håll höjden och gå väster om Gådokvarasj och sjö 823 istället för att runda Gådokvarasj i skogen. Passera 940 och håll ungefär den höjden fram till Bielloriehpjågåsj där ni kan gå ner.

Fowwe här på Utsidan har skrivit om en vandring runt Bielloriehppe. Förutom runt Bielloriehppe har turen inga större svårigheter men kan förstås vara jobbig bitvis. Ta mer tid på er än 7 dagar och stanna till i Rapadalen.
 
Tack för alla svar!
Nu har vi en mycket bättre bild över hur det ser ut. Om vi skulle ta en dag till en bestigning av ett högre berg i området, vilket rekommenderar ni? Är Bielloriehppe eller Gådoktjhåkkå möjliga att bestiga utan klätterutrustning? Svårighetsgrad? Vilken sida är det bäst att komma ifrån? Annat berg?
 
Lite sent ute men såg den här tråden och tänkte länka en video som jag filmat när jag gick södra sidan av rapadalen. https://youtu.be/ETUgM6QA6wg
Videon är strax väster om masten(làvnnem) som syns på kartan, vandrade upp längs Bielloriehpjågåsj och vadade den längre upp. Ett av de finaste ställen jag har vandrat patserna jag har vandrat på i Sarek, har varit där 7 gånger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.