8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning

Hej.

Jag har några månader tänkt skriva ner färdbeskrivning för en vandringstur jag gjorde men en kompis i somras. Nu blir det av. Detta är det mest lyckade ruttvalet jag gjort i Sarek fast jag varit där flera gånger tidigare. Min vandringskamrat hade innan denna tur inte varit i Sarek eller gjort liknande turer. Vi fick flera fina toppturer, och leden erbjuder fler möjligheter. Vi var båda väldigt nöjda.

Skriver här i forumet för min egen minnesantecknings skull, fyller eventuellt på med fler detaljer vid något tillfälle. Vore jättekul om ruttvalet kan inspirera någon annans planering också, då det var en väldigt fin tur :)

Dag 1, ankomst med sena bussen till Sourva. Vandra upp på högfjället och slå läger väster om Slugga.

Dag 2 in till Bierikjavrre och slå läger sydost om Vuojnestjåhkkå.

Dag 3 Sydöstkammen upp till toppen av Vuojnestjåhkkå och sen normalvägen via Östkammen ner. Sydöstkammen var exponerad och man behövde använda händena på ett par ställen, men inget som krävde att man är klättrare. En roligare väg för vandrare än östkammen som bara är vanlig stenvandring. Ner och plocka ihop lägret, vandra vidare till Tjågnårisjågåsj och slå läger.

Dag 4 vandra till Skarja och vidare in i Alggavagge, Upp längs Ahkajåhkå och slå läger vid nordvästkammen på Axel hambergs topp. Kvällstur upp på Axel Hambergs topp via kammen. Om man går öster om kammen är det mycket löst på sina ställen, så bästa är att hålla sig på kammen hela tiden. Enkel vandring hela vägen.

Dag 5 Vidare i Alggavagge, in i och genom Jiegnavagge, ner i Sarvesvagge och slå läger nedanför Luohttolahko.

Dag 6 Upp på Luohttolahko och slå upp camp ungefär vid 1244 öster om Balgatjavrasj. Lugn dag.

Dag 7 Gick vi upp Östkammen mot Lullihatjåhkkå men valde att vända innan toppen, där kammen blir smal pga snö, frost och halka. Hade det varit torrt såg det inte ut som om man behöver rep eller vara klättrare. Sannolikt en enkel passage för vandrare, men inget ställe vi ville halka omkring på under dåvarande förhållanden pga exponeringen. Ner igen och vandra ner i Njoatsovagge längs med Balgatjåhkå. Läger vid slutet av denna, efter vadet.

Dag 8 Genom Njoatosvagge, vanliga vandringsvägen upp till Pårek och vidare förbi sjöarna som ligger på slätten nedanför Pårek. Läger.

Dag 9, vandring till Kvikkjokk och bussen tillbaks till Murjek. Lugn dag.

Då vi gjorde turen i Augusti så innehåll den inga avancerade vad. Standard Sarek vad. Om någon annan planerar liknande rutt kan det vara värt att ha någon extradag om man vill göra ytterligare en topptur, ta en vilodag eller ha kortare dagar. Vi hade tung packning eftersom vi hade mat för ett antal dagar ytterligare då vi hoppats på bättre väder till fler toppturer än vi fick till.
 
Trevlig beskrivning av en lyckad vandring! Visst blir man inspirerad!

Men jag får inte riktigt ihop det dag 5. Jag tror dalgångarna kommer i fel ordning. Gick ni möjligen hela vägen genom Álggavágge, genom Niejdariehpvágge, ner i Sarvesvágge och dessutom genom Jiegnavágge innan ni slog läger nedanför Luohttoláhko? En rejäl dagsmarsch i så fall med många stenrösen! Eller övernattade ni kanske även i Sarvesvágge?

Hälsn Pelle
 
Trevlig beskrivning av en lyckad vandring! Visst blir man inspirerad!

Men jag får inte riktigt ihop det dag 5. Jag tror dalgångarna kommer i fel ordning. Gick ni möjligen hela vägen genom Álggavágge, genom Niejdariehpvágge, ner i Sarvesvágge och dessutom genom Jiegnavágge innan ni slog läger nedanför Luohttoláhko? En rejäl dagsmarsch i så fall med många stenrösen! Eller övernattade ni kanske även i Sarvesvágge?

Hälsn Pelle

Mycket riktigt så skrev jag fel :) vi var aldrig i jiegnavagge. Vi gick alggavagge - niejdariehpvagge och slog läger i sarvesvagge strax innan renvaktarstugan dag 5. Nästa dag gick vi rakt upp på luohttolahko
 
bifogar lite bilder får turen
 

Bilagor

  • sarek-008.jpg
    sarek-008.jpg
    50 KB · Visningar: 1,190
  • sarek-026.jpg
    sarek-026.jpg
    70.7 KB · Visningar: 1,114
  • sarek-053.jpg
    sarek-053.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,084
  • sarek-067.jpg
    sarek-067.jpg
    81.5 KB · Visningar: 1,098
  • sarek-080.jpg
    sarek-080.jpg
    57.5 KB · Visningar: 1,121
  • sarek-094.jpg
    sarek-094.jpg
    36.4 KB · Visningar: 1,066
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
eyck Fjällområde för 14 dagars vandring Fjällvandring 3
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
Almgren 5-6 dagars vandring i franska/italienska alperna Fjällvandring 5
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
KarlK86 Tio dagars vandring i början juni!? Tips Fjällvandring 2
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
forell 3 dagars vandring nära dalarna Fjällvandring 6
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
Merckx Den perfekta 3-dagars fjällvandringen Fjällvandring 12
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
markus.sandell 3-5 Dagars fjällvandring i juni Fjällvandring 2
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
torb59 2-3 dagars tur Brunnerfjäll Fjällvandring 4
hubeee 6 dagars fjällvandring. Tips? Fjällvandring 13
kristian_alex 4-dagars fjällvandring? Fjällvandring 1
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
John E 10 dagars tur i Sarek Fjällvandring 15
ozito 2-dagars? Fjällvandring 1
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
Wolf25 3 dagars i Norrbotten Fjällvandring 8
flindra 3-dagars solotur i Abisko Fjällvandring 4
K sill Svensexe-tur! 2-dagars turbovandring Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.