synpunkter på Sarekvandring

Hej! Det är dags att börja planera för sommarvandringarna och i augusti har jag planer att tillsammans med ett par kompisar ta våran första tur i Sarek. Som Sareknybörjare har jag suttit och läst igenom det mesta jag hittat här på forumet och Fowwes blogg och jag tror att jag har lyckats snickra ihop en bra rutt för 6 vandringsdagar och 2 reservdagar. All konstruktiv kritik, totala sågningar och förslag om andra rutter är välkomna, jag frågar för att lära mig mer om Sarek. Vi har alla fjällerfarenhet men inte av något i Sareks kaliber.

Planen är att börja i Saltoloukta, vandra kungsleden fram till Sitojaurestugorna där första lägret reses för att nästa morgon ta båten över. Etappen därefter är att forsätta på kungsleden och vika av mot Skierffe, njuta av utsikten vid bra väder och sedan röra oss upp på fjället via vägen jag sett här på forumet och slå läger innan Gierdogiesjtjåhkkå. Därefter är det ner i rapadalen och följa strandstigen mot Skårkistugan och uppåt längs stigen där jag har sett folk tipsa om en bra tältplats. Låddebákte ska ha en fin utsikt så den bestiger vi gärna om vädret tillåter. Jag har inte hittat någon info om vart det är bra att bestiga men har markerat ut två sträckor på bifogad karta som ser okej ut via höjdkurvorna men om någon har varit uppe där får ni gärna tipsa.
Därefter står Tielmavadet på tur och jag har läst att det kan vara tufft att ta sig över där om vattnet är högt så plan B om vi inte kan ta oss över är att röra oss tillbaka och gå längs Snávvávágge, Bierikjávrre, bron över Guhkesvákkjåhkå och vidare mot Sourva.
Om vi tar oss över Tielmavadet är planen att gå längs norra sidan av Sarvesvágge som jag läst ska vara betydligt mer lättvandrad än södra och upp genom Noajdejågåsi mot Luohttoláhko och sedan ner, antingen via Skajdasjjåhkå eller Bálgatjåhkå och därefter följa stigen mot Pårek. Om tid och energi återstår kan en toppvandring mot Bårddetjåhkkå utan packning kanske klämmas in innan vi rör oss mot Kvikkjokk men den är jag osäker på.

Svart markerade områderna på kartan är ungefärliga tältplatser och det blåa är toppar med föreslagna vägar upp.

//Gupta
 

Bilagor

  • Sarek Karta.pdf
    4.3 MB · Visningar: 262
Det är en rejält utmanande första tur i Sarek ni skissat på för 6+2 dagar. Jag skulle börja med att halvera turen på den tid ni tänkt vara ute.
Plan B är lite mer realistisk, och jag tycker ni skall fortsätta er detaljplanering utifrån den rutten. Vi gick i princip den turen i somras fast startade vid Sitoälvbron istället för Saltoluokta på 7 dagar, men då gick vi sista etappen hela vägen från Gukkesvaggebron till Suorva på en lång dagsetapp istället för två planerade pga vind med stormbyar som inte medgav tältning på den sträckan. 8 dagar är mer rimligt och då är vi relativt vana i Sarek och gått flera av delsträckorna förut så känner vår väg.
På din andra planerade etapp söder om Sitojaure hade jag valt runda Doaressoajvva på norra sidan där det är lättgången gräshed på väg mot Skierfe, dvs vik av åt höger direkt efter den branta stigningen upp från lågterrängen söder om Svijnne.
 
Senast ändrad:
Kul att se att vi är flera som använder Utsidan som förberedelse till Sarek, det finns verkligen en skatt i alla gamla trådar och fina bloggtexter.

Några svar på dina funderingar:

Jag tycker det är trevligt att avsluta färden i Saltoluokta!

Med bara 8 dagar totalt - vill ni tillbringa 1,5 dag på Kungsleden? Där är både vackert och lättgånget, men ändå en transportsträcka i det stora Sareksammanhanget.

Låddepakte är fantastiskt, finare utsiktspunkt än Skierffe enligt mig, rekommenderas! Också ganska lätt att ta sig upp på. Det går bra både närmaste vägen från öster om ni kommer nerifrån Rapadalen och i sydlig riktning från Snavvavagge - det senare är nog lite mindre brant.

Tielmavadet - där har jag ingen erfarenhet. Men Sarvesjåkhå kan vara ett svårt vad om ni väljer norra sidan av dalen och ska över.

Känns onödigt jobbigt att ta sig ner i Njoatsosvagge och sedan upp igen. Balgatjåhkå har en mycket djup jokkravin och den vill ni hålla på avstånd. Det blir kortare och färre höjdmeter om ni går på hyllan över Louameboullda. Där i västra änden vid den lilla sjön på 1230m finns också en utmärkt lägerplats, medan det är rätt stenigt på Louhttolahko. Vägen mot Pårek går via ett vad över Ruopsokjåhkå på ca 980m (finns mycket skrivet om den vägen här). Se bild.

Sarekv.jpg
 
Plan B har jag gjort. Saltolukta - Sourva är möjligt på 6 dagar, jag gick själv på 5, men då utan vilodagar förstås. +2 mil/dag i snitt. Gick åt andra hållet och började i Sourva för att kunna avsluta med lite käk och dusch och sånt. I Sourva finns nada.
Skulle inte vada över rapaälven om det inte är väldigt lågt vatten. Skulle hellre då fortsätt norrut och avsluta i Ritsem.
 
Den väg Celeste_26 tipsade om är samma som vi gick omvänt 2021. Ruopsosjåhkå vadas precis under sammanflödet (Y-grenen) på kartan, och Balggajåhkås imponerande ravin bör ni undvika vilket ni gör med den väg som utritats i inlägg #3. Inte heller jag har ens kommit på tanken att korsa Rapaätno via Thielmavadet, och är det sågningar ni var öppna för skulle jag såga det vägvalet. Dvs planera en säkrare väg som inte innebär att ni inte blir beroende av att korsa Rapaätno. Sarvesjåhkå tror jag inte ni kan korsa om ni inte gör det långt upp i Sarvesvagge, dvs i höjd med Niejdariephvagge.
Om ni startar som planerat i Saltoluokta är vandringen oproblematisk fram till dalen innan Gierdogiesjtjåhkkå. Stigningen upp på östra sidan Gierdogiesjtjåhkkå är brant och innebär klättring i stora block, stundtals rejät brant, så det är en sträcka som kommer behöva ta lite tid och försiktighet. Speciellt i blött väder skulle jag vara mycket försiktig på den stigningen mht halkrisken. Vid dåligt väder och låg molnhöjd kan ni även riskera få utmaning med orienteringen på den höga vägen efter Gierdogiesjtjåhkkå över Rapadalen.
Givetvis är ett besök på Skeirfe såväl som Låddebakte mycket trevligare i fint väder och bra sikt, så marginal i er planering är alltid ett tips. Skierfe är en lätt tur och tar inte lång tid när man ändå passerar invid klippan. Låddebakte är en större utmaning och kräver mer tid. När vi passerade förra sommaren hade vi en tanke på att ta en topptur på Låddebakte men låg molnhöjd gjorde att vi passerade i Snavvavagge utan att ta oss upp. Låddebakte är en större utmaning än Skierfe och tar längre tid att ta sig upp och ner på. På Skierfe går man mest på klippan upp och ner medan Låddebakte innebär stenskravel som kräver mer försiktighet och många fler höjdmeter.
 
Tack för alla svar! Jag ska defenitivt tänka ett par extra gånger kring vaden över Sarvesjåhkå och Thielmavadet och sätta upp ett par alternativa rutter. Vattennivåerna bör väl ändå vara rätt så låga i mitten av augusti sålänge det inte regnar för mycket?
Jag satte ut den rutten jag gjorde då jag ville få in så mycket som möjligt av alla höjdpunkter jag läst om här, Skierffe, Rapadalen, Låddebákte, Sarvesvagge och fjäll med Luohttoláhko men jag förstår nu att det kanske inte är en rimlig tur på den tiden, speciellt utan god erfarenhet av Sarek. Jag ska undersöka möjligheterna att lägga till ett par dagar alternativt skära ner på sträckan. Tillbaka till kartan och rita om rutter och tänka om men det är ju alltid roligt!

Smux: Tack för tipset med att runda Doaressoajvva, det låter som en god idé.

Celeste_26: Låddebakte ska vi då defenitivt få in om vädret tillåter! Tack för förslaget att gå längs hyllan av Louameboullda, det sparar in tid och energi och utsikterna därifrån lär vara vackra och väldigt schysst att tipsa om tältplatsen. Jag ska läsa på mig om vadet över Ruopsokjåhkå.

Klauss: Ja det kanske är bättre att sikta på att avsluta i Saltolukta istället så att man har en dusch och käk att se fram emot. Jag tänkte att det skulle vara smart att försöka beta av båtturerna i början och därmed slippa tänka på tiderna.

Smux: Är det en lättare om än längre väg att ta sig upp norr om Sourkisjnjurttje istället för vid Gierdogiesjtjåhkkå? Om vädret är dåligt läste jag om en annan väg från Skierffe ner mot strandstigen innan Nammásj som kanske är bättre lämpad.
 
Smux: Är det en lättare om än längre väg att ta sig upp norr om Sourkisjnjurttje istället för vid Gierdogiesjtjåhkkå? Om vädret är dåligt läste jag om en annan väg från Skierffe ner mot strandstigen innan Nammásj som kanske är bättre lämpad.
Jag har ingen erfarenhet att gå upp norr om Sourkisjnjurttje, så kan inte uttala mig om den vägen. Skall du passera Skierffe blir den vägen dessutom en rejäl omväg, och terrängmässigt blir det fler höjdmeter, dessutom är du uppe på 1200-1400möh medan vägen over Gierdogiesjtjåhkkå som max når lite drygt 1200möh på hyllan söder om toppen. Står du nedanför Gierdogiesjtjåhkkå ser du hyllan du skall ta sikte på som ett litet hack i profillinjen söder om toppen. Jag har gjort den stigningen två gånger upp (och en gång ner), och här gäller det att inte komma för långt till höger (=söder), dvs mot Rapadalen där det snabbt blir obehagligt brant. När ni kommer fram till Gierdogiesjtjåhkkå finns det en liten ravin precis invid bergets fot som är lämpligt som entré inför stigningen upp mot hyllan.
Jag har inte heller gett mig på branten från dalen mellan Skierffe och Gierdogiesjtjåhkkå ner i spenaten i Rapadalen, däremot växlat några ord med andra vandrare som tagit den vägen upp och spontant uttryckt att detta vägval inte var det klokaste de gjort;)
 
Mitt tips är att fokusera på upplevelsen, och kanske gå max 15 km om dagen. Jag har ingen koll på vilka avstånd det handlar om i er planerade rutt. Om det bara handlar om att mata kilometer så kan man naturligtvis göra det. Jag har gått 20-24 km flera dagar i rad, men upplever att runt 15 km är bra för att kunna njuta lite mer av platsen man stannar till på för natten. Tälta gärna där det finns vatten, för att kunna ta vatten till käk och för att kunna snygga till sig lite.
Ta med en liten ryggsäck för toppturen. Det räcker med en sådan som ryms i handen när den är hopvikt.
Se till att ha med vattenbehållare för toppturen. Minst en liter om det ska lagas mat. 1,5 liter kan funka om det inte är 30 grader varmt ute.
Har en massa andra tips, men det kanske inte behövs nu.
 
Instämmer med Totteman, jag brukar planera 10-15km/dag när man går utanför led. Det tar alltid mer tid än man tror vid vad, leta vägval, svår terräng (stenskravel, vide, blöthål mm). Även väder och stora höjdskillnader som är vanligt på tur i Sarek sätter ner tempot. Sedan vill man ju ha tid att se sig om och uppleva det vackra, inte bara se vandringen som en transportsträcka.
På led däremot är det mer rimligt att planera upp mot 20 km/dag
 
Ja bättre att planera lite kortare dagsetapper. Man kan ju ta en extrarunda om man kommer fram för tidigt. En gång för längesen vandrade jag Saltoluokta - Sitojaure - båt Rinim - Pastavagge - Skarja. Gick ganska bra. Fortsatte upp i Ruotesvagge och till treparksmötet. Det blev oxå en snabb och enkel vandring, fint väder, kom dit snabbare än jag tänkt.
Väl där kom jag på att istället för Ritsem så vore det kul att passa på med Padjelantaleden till Staloluokta. Kollade genom maten och det såg ut att räcka. Det blev då istället en superfin vandring till Stalo, och hkp tillbaka.
 
Vi har skärt ner etapperna en del nu och lagt om vägen genom era förslag. Nya planen är att börja i Suorva och ta oss till Låddebakte. Var och lånade ett par böcker igår för att läsa på mig om alla etapper och Suorva - Låddebakte borde gå på två dagar med en natt efter bron vid Guhkesvakkjåhkå. Om vi börjar senare på dagen eller känner att de blir för långt delar vi upp den till tre dagar istället med läger i närheten av Njavvebuollda och Bierikjavrre.

Plan A är att vi efter Låddebakte vadar vid Tielma om vattnet är väldigt lågt och vi känner oss säkra, därefter Sarvesvagge - Noajdevallda - Luohttolahko - Hyllan vid Louameboullda (tack Celeste & Smux) - Pårek - Kvikkjokk.
Om vi är de minsta osäkra på flödet över Tielma väljer vi antingen att gå upp till Skarja och därefter Ruohtesvagge till Akka eller Rapadalen - Skierffe - Saltoluokta beroende på väder, ork och tid.

Med plan A blir etapperna mellan 8-14 km per dag fram till Pårek där den sista blir 20 till kvikkjokk, kanske behöver ta en natt i närheten av Stuor Dahta.

Vad tror ni om det?
 
Vi gick i princip denna tur omvänt 2021 i mitten av augusti, dvs startade i Kvikkjokk över Pårek-Luohtolahko till Suorva. Vi undvek däremot att korsa Rapaätno utan tog den säkra vägen efter Luohtolahko via Sarvesvagge-Niejderiphvagge-Algavagge-Skarja-Biellevallda. Den sträckan tog 6,5 dagar och då släpade vi definitivt inte fötterna efter oss, väderförutsättningarna var även på vår sida och dessutom lite vatten i vattendragen vilket underlättar vid vad. Då vi mot ursprunglig plan låg en dag tidig i vår planering när vi nådde Biellevallda var tanken att ta en dagstur dagen efter upp på Låddebakte - verkligheten ville annorlunda utan vi blev totalt inregnade i störtregn och blåst i 36 timmar. Regnet fick snabbt vattendragen och mindre sjöar att stiga markant, Bastavagge blev en återvändsgränd för de som tänkt gå den vägen. Vår planering var att avsluta vid Suorva vilket tog ytterligare 2,5 dagar. Så totalt 9 vandringsdagar på den turen.
Nu har vi startat eller slutat Sarekvandringar i Suorva 4 gånger så börjar hitta den vägen, men första gången kan det vara lite svårnavigerat upp genom blötmarkerna och björkskogen. Även Njavvejågåsj kan vara svårvadad vid mycket vatten, och vadas lämpligen på runt 850-900möh där den breddar ut lite mer (på den höjden invid Njavvejågåsj finns även bra tältplatser). Ni har även en sträcka med vide kring Sluggajåhkkå och storblockig terräng kring Nienddo att beakta.
Suorva-Skarja-Routesvagge-Gisuris-Änonjalme-Ritsem har vi gått. Den turen kan man klara på 6 dagar utan marginal, men det är rejält långa dagsetapper. 7+1 är mer rimligt.
Suorva-Biellevallda-Rapadalen höga vägen till Skierfe -Saltoluokta. 7-8 vandringsdagar utan reservtid eller tid för topptur till ex Låddebakte.
Uppskattningarna bygger på bra väder och ork, så lägg på marginal.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.