Lunndörrsfjällen i juli/augusti, undran över Tronnan

Har läst vad jag har hittat om Dörrarna men inte riktigt fått kläm på hur vadbara jokkarna är. Planen är att gå företrädesvis oledat men följa leden från Lunndörrsstugan mot Vålåstugorna en bit och vika av söderut in mot Tronndalen strax innan bron över Vålån. Frågan jag har är då hur vadbar är Tronnan? Har en liten/mellanstor hund som också behöver ta sig över (en Dansk-Svensk gårdshund 10kg/40cm, allmänt ganska tuff/framåt, men kan bäras vid behov). Speciellt där den delar sig mot Lillån/Tronndalen. Tanken är lite att väl där bestämma om jag ska fortsätta i Tronndalen eller gå österut antingen Storådörren eller Lillådörren.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gick en tur i mitten av oktober 2022 där jag kom från Storådörren mot Vålåastugorna och passerade då Tronnan vid platsen som Pwe skriver om. Inte heller jag hade några problem. Då jag bara varit där en gång vet jag inte huruvida det var högvatten eller lågvatten men den gången var jag trött och dum efter att ha gått genom snöglopp-storm i Stenådörren så jag hoppade över på stenarna då jag inte idades byta om till vadar-utstyrsel. Hoppandet gick bra men gick nästan över styr då jag lutade mig så långt framåt vid nedlsaget att ryggabn vägde över framåt.

Att knata i vattnet är inget problem. Bild nedan.

Tronnan.png

Gick en tur i mitten av oktober 2022 där jag kom från Storådörren mot Vålåastugorna och passerade då Tronnan vid platsen som Pwe skriver om. Inte heller jag hade några problem. Då jag bara varit där en gång vet jag inte huruvida det var högvatten eller lågvatten men den gången var jag trött och dum efter att ha gått genom snöglopp-storm i Stenådörren så jag hoppade över på stenarna då jag inte idades byta om till vadar-utstyrsel. Hoppandet gick bra men gick nästan över styr då jag lutade mig så långt framåt vid nedlsaget att ryggabn vägde över framåt.

Att knata i vattnet är inget problem. Bild nedan.
Värdefull info, Tack! Ämnar gå i trailskor för att slippa allt meck med att byta skor vid vaden. Och här tar sig min hund också över utan större problem fast han lär nog vilja nyttja stenarna misstänker jag =)

Vadat där vid ett par tillfällen utan problem. Har dock höga Lundhags professional när jag vandrar utanför leder. Brukar ta på mig ett par vadarbyxor. Drar åt en rem hårt över skaftet och går på rakt över. Tror inte att det gått över skaftet någon gång på de ställen som jag hittat att vadat på. Eller kanske strax över någon gång, men varit så pass lugnt att det inte blivit blött i kängorna.
Personligen gillar jag Lillådörren bättre. Finns väldigt fina tältplatser vid tronntjänarna. Därifrån är det enkelt att gå upp på topparna och kika över kanten längs de branta fjällsidorna i Storådörren eller Lunndörren med en fantastisk utsikt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips