Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010

Hej
Nu blev detta inlägget en gigantisk vägg med text, men men...
Ska börja med att berätta vem jag är, så kanske det blir ännu lättare att avråda mig =D
Har skapligt god fjällvana. Första gången jag var i fjällen kunde jag själv knappt ens gå. Sedan dess har jag varit på fjällvandring säkert femton gånger. Är ung, vid god vigör och kroppstyngd+vältränad=normaltränad.

Vandringen har tidigare skett i fjällen söder om Helags, dvs Skarsfjället, Mittåkläppen ända ned till Rogen och över in i Norge, så jag har rätt god kännedom om naturen i området och vet vad en blötmyr innebär. (Samt även vandrat norröver i keb)
Nackdelen är att turerna aldrig varit längre än 1 övernattning, dvs mestadels dagsturer om än uppemot 2-3 mil långa. Det är inte till min fördel när man som jag siktar på att vara på fjället 8-9 dagar. Packningen är tung, men välavvägd vad gäller onödigt skit.

Hållhaken är att jag denna gång är ensam. Varför? Jo av den enda anledningen att jag är fotograf och inte vill vara bunden till någon annans vilja. Låter som jag är socialt inkompetent, men att vara ensam har sina fördelar. :) Dessutom ville ingen/kunde ingen följa med.
Finns gott med folk utmed lederna att slå käft med.

Nu behöver jag ventilera mina idéer, och planering samt kött på benen är aldrig fel.
Kanske kommer era tips innebära en smidigare/vackrare vistelse!?

När ska detta ske? Som sagt är jag flexibel, men tanken är att det ska bli av i andra halvan av Juni, med andra ord midsommar/efter midsommar.
Har ju som jag nämnt vandrat i de lägre regionerna och aldrig hindrats av snö eller smältvatten under mina tidigare år. Det borde inte vara något problem i de mer alpina regionerna som Helgas heller vid denna tidpunkt, eller?
(Jag utgår från en normal vår)

En del sträckor och tidsuppskattningar är kanske lite optimistiska, men jag har rörligt schema så en extra dag eller två innebär ingen fadäs. Dessutom ryms kanske inte allt inom tidsramen för en dag, men jag orkar inte sitta still och "ta det lugnt" utan vandrar hellre på (I mån av tid och ork).

Rutten är upplagd så att jag kan förkorta den drastiskt om något skiter sig. (Hoppar då över Bunnerfjället och Storådörren)

Jag åker bil upp (Tror det är omkring 60-65mil från Västerås?).
Parkerar bilen vid Ljungdalen (Se karta, markerat med [P]).


map_helags_2010.jpg

LÄNK TILL KARTA I FULL STORLEK

OBS!
- Svarta tringlar innebär lägerplats
- Rosa punkter innebär turförslag
- Gröna punkter innebär alternativt turförslag
- Stora brandgula ringar med nummer innebär hänvisning till område


Dag 1:
Planerar att resa hemifrån innan tuppen sprakat av sig täcket. Borde därmed vara uppe och redo i god tid (Runt kl.14) för march ut på fjället.
Räknar med att slå upp tältet vid Helagsstugorna innan mörkret faller på. Då är jag på plats!

Dag 2:
Toppbestigning av Helags. Om vädret är katastrof så inväntar jag ny dag och bättre väder på bekostnad av att förkorta rutten (Eller bara ta ytterligare någon dags semester).
Vad jag har hört är toppbestigningen inget jätteprojekt? Invändningar?
Efter toppbestigning fortsätter jag mot gåsen så länge benen bär och solen lyser.

Dag 3:
Toppbestigning av Gåsen innan färden fortsätter mot Bunnerfjällen. Planen är att ta sig upp mellan Västra Bunnerstöten och Laptentjakke. Beroende på hur långt benen orkar så tar jag mig längre in i dalgången.

Dag 4:
Rundar den utskjutande norra delen av Västra Bunnerstöten för att fortsätta ned i Östra Bunnerskalet. Fortsatt riktning sker antingen Öster ut mot Stensdalsstugorna eller söder ut mot Sjtäntja.

Dag 5:
Turen går antingen norr eller söder om Lill-Stensdalsfjället för att sammanstråla vid vålåstugorna.
Den norra varianten går längs leden för en avstickare över Smällhögarna 1133.
Den södra går oledat över fjället norr om Lieugesåjja, sedan runt grytan och ner i dalen vid Gruvsmällen.

Dag 6:
Fortsätter österut och rundar Gråsjöfjällets norra spets för att vika av uppåt mot Lunndörrfjällen längs Tronnan.
Vadar över bäcken som kommer från Tronndalen precis där Lillån och denna flyter ihop.

Dag 7:
Fortsatt färd in mot Storådörren och dalens västra sida. Sedan tänkte jag gå väster ut över Blåfjället (Hoppas på vacker utsikt mot Bockhammaren)
Beroende på terräng går färden över slätten vid Stortjärnen och Falkvåltjärnarna och sedan nå lite höjd över Falkvålen (Hoppas på bra utsikt mot nordväst och Vålåsjöfjället/Mossalassfjället).
Alternativt går jag norröver i sluttningen utifall att området kring Falkvåltjärnarna är svårforcerat.
Någonstans i sluttningen nedanför Dunsjöfjället slår jag läger.

Dag 8:
Färd tillbaks till Ljungdalen och bilen för fortsatt tur hemåt.



Har några frågor:
{nummer} innebär hänvisning till den cirkulära brandgula markeringen på kartan för att lätt förstå vad jag åsyftar.

1. Är sträckan ett riktigt long-shot för en ensamvandrare? Är det vatten över huvudet eller en rimlig utmaning för mig utan jätte-vana? Vad jag förstått finns det folk i området. Kanske inte lika öde här som de stora våtmarkerna i norr?

2. Jag har blivit rekommenderad att bestiga Gåsen för dess vackra utsikt skull. Är det värt utsikten över Sylarna/Härjångsfjällen?
Det är en rejäl höjdstigning, som jag sedan vandrar ner igen i o m bron över Tjallingån. {4}
Kanske samma utsikt bjuds i stigningen vid Västra Bunnerstöten?

3. Det är en rejäl tur jag tänkt göra genom Bunnerfjällen {2}. Kanske att denna sträcka borde kapas bort från rutten och istället vandra österut, söder om Bunnerstöten?
Är det dumt att missa Bunnerfjällen när man är så nära, eller blir rutten annars bara to-much?

4. Om någon har några erfarenheter eller åsikter om vägvalet Söder/Norr om Lill-Stendalsfjället {3} vore det kanon. Känns tråkigt att följa den norra leden, men det kanske har sin förklaring att den går där?
Om jag nu tar den södra (grönmarkerad på kartan), vad kan jag förvänta mig där? Blockterräng, dy och dödslängtan eller en tango-for-two?
Med andra ord, alternativ led; bra eller anus?

5. Jag gör nog en avstickare från leden för att komma närmre Lill-Stendalsfjället {5} och vandrar därmed över Smällhögarna 1133 för att få vyer både mot öst och väst.
Någon som varit uppe där och kan ge ris eller ros för utsikten? Om den inte ger valuta för höjdstigningen kan jag strunta i den.

6. Ytterligare ett tips jag fick var att inte missa Storådörren. Därför lägger jag fortsatta sträckan mellan Gråsjöfjället och Trondfjället {6} för att sedan slå läger i dalen vid norra foten av Storådörrfjället.
Är det knivigt att vada över bäcken som kommer från Tronddalen? Enligt karta/satellit ska där finnas en svämma som inte ser svårvadad ut. Erfarenheter?

7. Slätten söder om Lunndörrsfjällen ser iögonfallande ut {7}. Enligt kartan ska det inte vara speciellt blött. Fast mycket vatten brukar sällan innebär torr vandring! Är det värt att vandra över slätten eller bör man observera mosaiklandskapet från höjderna ovanför?
Någon som vandrat där och kan ge tumme upp/ned?

8. När man väl vandrat tillbaks till Ljungdalen och ska tillbaks till parkeringen ser det ut att bli en rejäl omväg p g a bro över ljungan, samt tråkig grusvägsvandring. Någon som har något tips angående detta? Kanske en alternativ bilperkering/startpunkt?

Jag vänder mig med ödmjukhet till alla experter och bättre vetande människor här på Utsidan!
Kanske någon ska till samma område i sommar. Tveka inte att slå upp med näven utmed leden, så bjuder jag på en kopp java!

Mvh Joel
 
2. Jag har blivit rekommenderad att bestiga Gåsen för dess vackra utsikt skull. Är det värt utsikten över Sylarna/Härjångsfjällen?

Döm själv. :)

4. Om någon har några erfarenheter eller åsikter om vägvalet Söder/Norr om Lill-Stendalsfjället {3} vore det kanon. Känns tråkigt att följa den norra leden, men det kanske har sin förklaring att den går där?
Om jag nu tar den södra (grönmarkerad på kartan), vad kan jag förvänta mig där? Blockterräng, dy och dödslängtan eller en tango-for-two?
Med andra ord, alternativ led; bra eller anus?

5. Jag gör nog en avstickare från leden för att komma närmre Lill-Stendalsfjället {5} och vandrar därmed över Smällhögarna 1133 för att få vyer både mot öst och väst.
Någon som varit uppe där och kan ge ris eller ros för utsikten? Om den inte ger valuta för höjdstigningen kan jag strunta i den.

Se här.
 
Hej!

Rejäl tur, men inget övermäktigt om du tar lite tid på dig.

Du kommer att träffa folk på lederna och i stugorna, men jag träffar sällan folk på andra ställen.

Jag rekommenderar dina gröna vägval. Det är generellt väldigt lättgånget. Bättre du håller höjd för att slippa vidje-slyet som det är mer av ju lägre man kommer.

Ån ifrån Tronndalen har varit lätt-vadad de gånger jag gått förbi där. Men det är ett vad där man blir blöt om fötterna.

//Peter
 
Jag är väldigt nyfiken på att höra hur den här turen blev, och främst är jag nyfiken på den planerade rutten mellan Dunsjöfjället-Storådörren-Vålåstugorna. Var det stenigt? Blött? Hur var vaden?
 
Hej,

Gick ungefär den sträckningen för 2 år sen, men genom Tronndalen isf Storådörren. Finns lite bilder här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61957&highlight=tronndalen från tronndalen. Sträckniningen fram dit är lättvandrat och man undviker enkelt alla småsjöarna.
Storådörren är enkel, sök på forumet, så hittar du flera bilder etc på vägen upp genom dalen och fram till Vålåstugorna. I den senare delen i den här berättelsen finns det lite bilder och er info: http://www.utsidan.se/cldoc/ostra-jamtlandsfjallen-2009_15931.htm

Generellt är det enkelt, torrt (under normala vattenförhållanden...) och inte särdeles stenigt. Enda delsträckan som är lite stökig är sista delen fram till leden som går fram till Vålåstugorna (Leden som kommer från Lunndörrstugorna). Närmare mot jocken är det mycket upp och ner. Mycket nerskurna "raviner" med branta åsar emellan. Tricket är att hålla höjd, mer mot väster.

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 32
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.